Mäkisalo-Ropponen: Alueellistamislaki otettava huomioon tuomioistuinviraston sijoituspaikasta päätettäessä

Merja Mäkisalo-Ropponen

TIEDOTE

14.9.2017

Tuomioistuinviraston perustamista valmisteleva toimikunta antoi ehdotuksensa 21.4.2017. Toimikunnan näkemyksen mukaan tuomioistuinvirasto tulisi sijoittaa Helsinkiin tai muualle pääkaupunkiseudulle.

SDP:n kansanedustaja Merja Mäkisalo-Ropponen on tyrmistynyt toimikunnan ehdotuksesta ja on huolissaan nykyisen hallituksen aluepolitiikasta. Hän jätti kirjallisen kysymyksen, jossa hän kysyy, mikä on hallituksen aluepoliittinen linja päätettäessä tuomioistuinviraston sijoituspaikasta?

–          Tuomioistuinviraston sijoituspaikasta päätettäessä on ehdottomasti huomioitava alueellistamislaki ja tehdä sen mukainen sijoituspaikkavertailu, toteaa SDP:n kansanedustaja Merja Mäkisalo-Ropponen.

–          Tuomioistuinviraston sijoituspaikaksi soveltuu alueellistamislain tavoitteet huomioiden Joensuu, joka palvelisi yhteistyössä Itä-Suomen yliopiston kanssa laajemmin tuomioistuinten ja lainsäädäntötyön kehittämistä Suomessa, Mäkisalo-Ropponen jatkaa.

–          Joensuun vahvuuksina on erityisesti Itä-Suomen yliopiston vahvasti kehittyvä oikeustieteen koulutus ja tutkimus sekä kaupungin onnistunut näyttö palvelukeskustoiminnassa sekä talous- ja hallintotehtävien sijoittamisessa, mm. Valtion talous- ja henkilöstöhallinnon palvelukeskus Palkeet ja Puolustusvoimien palvelukeskus.

Alueellistamislain tavoitteina on turvata valtion tehtävien tuloksellista hoitamista ja työvoiman saantia, edistää maan tasapainoista alueellista kehitystä ja tukea työllisyyttä maan eri osissa.

–          Hallituksen politiikka on aiheuttanut paljon huolta erityisesti Pohjois-Karjalassa. Toivon, että alueellistamiselle ja eri maakuntien vahvuuksille annetaan niille kuuluva painoarvoa, hän toteaa lopuksi.

Lisätietoja antaa kansanedustaja Merja Mäkisalo-Ropponen, p. 050 357 9090