Maarit Feldt-Rantashared video on Instagram

Vår natur är underbar och det finns många fina ställen i Raseborg. Det är lätt att förstå att många vill bo och också besöka vår stad. Vi vill göra vår stad ännu mera attraktiv. - Meillä on upea luonto ja monia hienoja nähtävyyksiä ja vierailukohteita. On helppo ymmärtää miksi monet haluavat asua täällä ja myös matkailijoita ja kesäasukkailta riittää. Haluamme kehittää kaupungistamme vielä entistäkin houkuttelevamman. #kommunalvalet #kuntavaalit #allaskamed #pidetäänkaikkimukana #helaraseborg #kokoraasepori @petrapaulina @syss3 @cgrundstrom maaritfeldtranta

SDPshared image on Instagram

Työn ja perhe-elämän yhdistämisestä on tehtävä nykyistä helpompaa. Uudenlainen joustava koulupäivä lisäisi perheen arjen yhteisiä tunteja, iltoja vanhemmille ja lapsille. Tähän tarvitsemme yhteistyötä kuntien ja kolmannen sektorin toimijoiden kanssa. Ensi keskiviikkona alkaa kuntavaalien ennakkoäänestys. Tutustu SDP:n inhimillisemmän Suomen ratkaisuihin: vaali.sdp.fi. #kuntavaalit #kaikkimukana #sdp #sosialidemokraatit #kunnat #perhe #lapset #koulutus #harrastussosialidemokraatit

Sosialidemokraatit SDPshared photo on Facebook

Työn ja perhe-elämän yhdistämisestä on tehtävä nykyistä helpompaa. Uudenlainen joustava koulupäivä lisäisi perheen arjen yhteisiä tunteja, iltoja vanhemmille ja lapsille. Tähän tarvitsemme yhteistyötä kuntien ja kolmannen sektorin toimijoiden kanssa. Ensi keskiviikkona alkaa kuntavaalien ennakkoäänestys. Tutustu SDP:n inhimillisemmän Suomen ratkaisuihin: https://vaalit.sdp.fi/ratkaisut/perheille-enemman-yhteista-aikaa/Sosialidemokraatit SDP

Ville Skinnarishared image on Instagram

Kyllä brändi - Suomelle jaei bulkki - Suomelle. Hausjärven kuntavaalikiertueen parhaat herkut löytyy Hikiältä. Hikiän Kyrsä ja Hikiän Velli.villeskinnari

Sosialidemokraatit SDPshared link on Facebook

SDP:n kansanedustaja Sirpa Paateron mukaan oli yllättää kuulla, kuinka ”Senaatti 2” on jo perustettu ennen kuin varsinainen maakuntalaki on lähelläkään päätöksentekoa. Asia tuli esille, kun uutisoitiin johdon palkkaamisesta ilman avointa hakua, eli ”kun tiedämme jo parhaat”-periaatteella. – Näin siis uuden maakuntahallinnon ensimmäiset hyvän hallinnon ja demokratian vastaiset päätökset alkavat jo näkyä, Paatero toteaa.Sosialidemokraatit SDP

Demokraattishared image on Instagram

Oriveden torilla on ämpärimeininkiä! Raija Vuori, Oriveden nuorin ehdokas Lauriina Lehtonen ja Ilkka Hjerppe olivat torilla hyvillä mielin juttelemassa kuntalaisten kanssa.demokraatti

Sosialidemokraatit SDPshared photo on Facebook

Osallistutaan yhdessä maailman suurimmalle kynttiläillalliselle ja näytetään valomerkki ilmaston puolesta sammuttamalla turhat valot. Viime vuonna 1,6 miljoonaa suomalaista osallistui tavalla tai toisella Earth Houriin - eiköhän laiteta vieläkin paremmaksi tänä vuonna. Jaa kuvaa, jos aiot osallistua!Sosialidemokraatit SDP

Sosialidemokraatit SDPshared link on Facebook

Kansanedustaja Merja Mäkisalo-Ropponen vetoaa hallitukseen, että se kuuntelisi jälleen kätilöitä ja hoitajia, kuten se teki palkkoja leikkaavien pakkolakien perumispäätöksessään.Sosialidemokraatit SDP

Mäkisalo-Ropponen: Hallitus ei taida tietää mitä se on tekemässä!

Monet hallituksen päätökset heikentävät ikäihmisten toimeentuloa ja palveluita. Viimeisin toimeentuloa heikentävä päätös oli kakkostyypin diabeteksen lääkehoidon korvauksen laskeminen 100 prosentista 65 prosenttiin. Tälle päätökselle ei ole mitään terveyspoliittisia eikä kansantaloudellisia perusteita. Päinvastoin lakiesitys on epäinhimillinen, se lisää terveyseroja ja aiheuttaa komplikaatioiden lisääntymisen johdosta lisäkustannuksia yhteiskunnalle. Yhä useampi ikäihminen jättää lääkkeet syömättä, kun rahat eivät riitä.

Vaikka hallitus perui hoitajamitoituksen heikennykset, se kuitenkin jätti voimaan muita vanhuspalveluiden laatua heikentäviä esityksiä.  Hallituksen esitys vanhuspalvelulain muuttamiseksi on osa hallituksen kuntien tehtävien ja velvoitteiden vähentämistä koskevaa toimenpideohjelmaa. Sinänsä sääntelyn vähentäminen on ihan perusteltua, jos kysymys on joistakin turhista normeista, mutta heikossa asemassa olevien ihmisten suojaksi tehtyjä säädöksiä ei voi pitää missään mielessä turhina. Erityisen huolestuttavaa on ammattitaitovaatimusten heikennykset.

Tähän asti ns. vanhuspalvelulaissa on ollut listaus erityisasiantuntemuksesta, jota kunnassa on oltava vanhuspalveluissa. Tämän listauksen mukaan erityisasiantuntemusta on oltava ainakin hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseen, gerontologiseen hoito- ja sosiaalityöhön, geriatriaan, lääkehoitoon, ravitsemukseen, monialaiseen kuntoutukseen sekä suun terveydenhuoltoon. Listauksen poistaminen mahdollistaa hallituksen esityksen mukaan aiempaa paremmin tapauskohtaisen harkinnan siitä, mitä asiantuntemusta kunta hankkii ja käyttää palveluiden järjestämiseen ja palvelutarpeen arviointiin.

Muistiliiton puheenjohtajana ja jatkuvasti hoidon laatua koskevia tutkimuksia seuratessani, voin sanoa, että kunnissa ei aina ole riittäviä valmiuksia tehdä tätä tapauskohtaista harkintaa ikäihmisten hoidon tarpeet huomioiden. Esimerkiksi muistisairaiden hoitojärjestelyt ovat hyvin kuntakohtaisia ja hoitoketjut katkeavat liian usein.

Monissa tutkimuksissa on tullut esille suuria puutteita esimerkiksi ravitsemuksen hoidossa, lääkehoidossa, suuhygieniassa ja kuntoutuksessa. Näiden asioiden huonosti hoitaminen nopeuttaa muistisairauden etenemistä ja lisää avun tarvetta ja heikentää kotona asumisen mahdollisuuksia. Muistisairaalla esimerkiksi hoitamaton virtsatietulehdus tai huono ravitsemustila voi romahduttaa kunnon. Väärä lääkitys voi viedä kävelykyvyn ja tehdä muistisairaasta vuodepotilaan. Näiden asioiden huomaamiseen tarvitaan ammattitaitoa ja osaamista.

Nyt kun laki ei enää vaadi kunnilta erityisosaamista, niin on riski, että joissakin kunnissa ja alueilla hoidon laatu heikkenee ja ihmiset joutuvat eriarvoiseen asemaan. Myös yhteiskunnan kustannukset tulevat todennäköisesti kasvamaan, sillä mikään ei ole niin kallista kuin ennaltaehkäisyn, oikea-aikaisen hoidon ja kuntoutuksen laiminlyöminen. Muistisairaiden kohdalla tämä johtaa sairauden prosessin nopeutumiseen ja siitä johtuvaan liian varhaiseen toimintakyvyn heikentymiseen, avun tarpeen lisääntymiseen ja jopa vuodepotilaaksi joutumiseen.

Muistisairaan kokonaishoidon varmistaminen edellyttää laaja-alaista osaamista ja ammattitaitoa.

Merja Mäkisalo-Ropponen

kansaedustaja (sd)