Järjestökirje 5/2017

Hyvät Savo-Karjalan järjestötoverit!

Kiireinen vaalivuosi on jo puolessa välissä. Uudet kunnanvaltuustot ovat aloittaneet työskentelynsä. Piirissämme on kuntien johtopaikoilla valtuustojen ja hallitusten puheenjohtajina enemmän tovereita kuin koskaan ennen. Lisäksi iso joukko uusia valtuutettuja aloittaa ensimmäisen valtuustokautensa. On tärkeää hitsata valtuustoryhmät yhteisiin tavoitteisiin, kun laaditaan kuntastrategioita ja tulevaisuuden suunnitelmia. Sosialidemokraattinen sormenjälki on tärkeää saada näkymään heti valtuustokauden alusta lähtien.

Vielä näyttää sille, että syksy tuo tullessaan maakuntavaalivalmistelun, johon palataan elokuun järjestökirjeessä puolueosastoille. Ehdokkaaksi voit ilmoittautua puolueen sivuilta löytyvän linkin kautta. Presidentinvaalien jäsenvaali käydään elokuussa, puolueen ja piirin järjestöpäivät ovat syyskuussa sekä marraskuussa piirikokous Nilsiä Tahkovuorella.

Ladataan akkuja kesän ajan ja valmistaudutaan syksyn työrupeamaan sekä innokkaaseen vaalityöhön.

Kuntaliiton valtuuskunnan valinta 2017

Kuntaliiton valtuuskuntaan valitaan 76 jäsentä ja varajäsentä (ent. kuntaliiton valtuusto). Vaalipiiristämme valitaan viisi (5) jäsentä. Savo-Karjalan sosialidemokraateilla on ollut kaksi valtuustopaikkaa vuosina 2013-2017.
Piirihallitus asettaa 12.8. ehdokaslistan, joka on 1,5 x valittavien määrä eli Savo-Karjalassa seitsemän (7) ehdokasta. Piirihallituksen on jätettävä ehdokaslista 28.8.2017 klo 09 mennessä vaalilautakunnalle.

Äänioikeutettuja ovat Kuntaliiton varsinaiset jäsenkunnat eli kunnat. Päätös kunnan äänimäärän jakamisesta ehdokaslistojen kesken tehdään valtuustossa. Vaali on listavaali, jonka piirihallitus on Sdp:n osalta asettanut.

Piirihallitus toivoo evästyksiä valtuuskunnan vaaliin ehdokkaista 12.8.2017 mennessä. Vaali suoritetaan 15.11.-31.12.2017. Vaalipiirikohtaiset Savo-Karjalan kuntapäivät ovat 4.10. Kuopiossa, jonne kunnat nimeävät edustajansa.

Presidentinvaalien jäsenvaali

Puoluehallitus on asettanut kansanedustajat Maarit Feld-Rannan, Tuula Haataisen ja Sirpa Paateron ehdolle jäsenvaaliin. Äänestys järjestetään sähköisenä 7.-13.8. ja postiäänestyksenä 17.-30.8. Jäsenvaalin tulos vahvistetaan puoluevaltuuston kokouksessa Sdp:n järjestöpäivien yhteydessä Jyväskylässä.

Sdp:n järjestöpäivät 2.-3.9. Jyväskylässä

Parhaillaan on käynnissä ilmoittautuminen puolueen järjestöpäiville, mikä on päätapahtumamme syksyllä. Tapahtuma on tarkoitettu puolueosaston puheenjohtajille, piirihallituksille, uusille kuntapäättäjille sekä järjestöaktiiveille. Ilmoittautumaan pääset linkistä http://sdp.fi/fi/jarjestopaivat/. Osallistumismaksu 60   sisältää ruuat ja ohjelman. Majoitukset on varattava ja maksettava itse varaustunnuksella SDP suoraan hotelleista. Piiri järjestää ilmaisen yhteiskuljetuksen Jyväskylään Joensuu-Kuopio -Varkaus kautta. Ilmoittautumiset kyytiin 20.8. mennessä savo.karjala@sdp.fi. Järjestöpäiville ilmoittauduttava 10.8 mennessä.

SYKSYN 2017 PÄIVÄMÄÄRIÄ

12.8.   Piirihallitus Joensuu