Järjestökirje 6/2017

29.8.2017

Hyvät Savo -Karjalan järjestötoverit!

Syksy on käynnistynyt vilkkaasti piirissämme. Uudet kunnanvaltuustot ovat aloittaneet toimintansa ja pääosin myös maakunnallisten kuntayhtymien valinnat on tehty. Piirissämme on kuntien ja kuntayhtymien johtopaikoilla valtuustojen ja hallitusten puheenjohtajina enemmän tovereita kuin koskaan ennen. Lisäksi iso joukko uusia luottamushenkilöitä aloittaa ensimmäisen toimikautensa.

Puolueemme politiikan syksy ei gallupien valossa ole alkanut hyvin. Niin politiikassamme kuin viestinnässämme on tehtävä raju ryhtiliike sekä valtakunnan että paikallispolitiikan osalta. Maakunta- ja eduskuntavaalit lähestyvät kovaa vauhtia ja niissä meidän on menestyttävä. Erityisesti vihreiden nousu on yllättänyt voimakkuudellaan ja murtanut perinteisiä asetelmia gallupeissa. Sipilän hallitus olisi tarjonnut päättämättömyydellään ja heikolla valmistelullaan meillekin eväitä tehdä asiapohjaista reipasta oppositiopolitiikkaa, mutta emme ole saaneet vaihtoehtoamme oikealla tavalla esille.

Syksy käynnistyy puolueen järjestöpäivillä Jyväskylässä 2.-3.9., jolloin puoluevaltuusto valitsee presidenttiehdokkaamme. Piirin järjestöpäivät pidetään lomakeskus Huhmarissa 23.9., jolloin ohjelmassa on muun muassa maakuntauudistuksen tilannekatsaus. Lisäksi kuulemme puoluesihteerin poliittisen tilannekatsauksen sekä saamme tietoa valmistautumisesta tuleviin vaaleihin ja toimintavuoteen 2018. Alustamme myös piirin 2018 toiminnansuunnittelua. Piirikokous pidetään Nilsiän Tahkolla 24.-25.11., jolloin käsittelyssä on vuoden 2018 talousarvio ja toimintasuunnitelma sekä piirihallituksen 2018-2019 valinnat. Perjantaina 25.11. on ohjelmassa virkistäytymistä ja iltaseminaari. Piirikokouksen ilmoittautumisesta ja majoituksista sekä ohjelmasta informoidaan syyskuun aikana.

Kuntaliiton valtuuskunnan valinta 2017-2021

Kuntaliiton valtuuskuntaan valitaan 76 jäsentä ja varajäsentä (ent. Kuntaliiton valtuusto). Vaalipiiristämme valitaan viisi (5) jäsentä ja mahdollisesti tasauspaikka. Savo-Karjalan sosialidemokraateilla on ollut kaksi valtuustopaikkaa vuosina 2013-2017.
Piirihallitus asetti 12.8. ehdokaslistan, joka on 1,5 x valittavien määrä eli Savo-Karjalassa seitsemän (7) ehdokasta. Ehdokaslista jätetty 24.8.2017 vaalilautakunnalle.

Savo -Karjala Sdp ehdokalista:

Timo Suhonen, Koneasentaja, Varkaus

Mari Ojalammi, Rekrytointisuunnittelija, Joensuu

Esa Lahtela, Sekatyömies, Kitee

Irja Sokka, Johtava asiantuntija, Kuopio

Leena Nyyssönen, Luokanopettaja, Kontiolahti

Kati Åhman, Muistihoitaja, Iisalmi

Joni Kortelainen, Sähköasentaja, Juuka

Äänioikeutettuja ovat Kuntaliiton varsinaiset jäsenkunnat eli kunnat. Päätös kunnan äänimäärän jakamisesta ehdokaslistojen kesken tehdään valtuustossa. Vaali on listavaali, jonka piirihallitus on Sdp:n osalta asettanut. Ehdokaslista vahvistetaan 4.10. Kuopiossa vaalipiirin kuntapäivillä. Vaali tapahtuu marraskuussa kuntien valtuustoissa. Vaali suoritetaan 15.11.-31.12.2017. Vaalipiirikohtaiset Savo-Karjalan kuntapäivät ovat 4.10. Kuopiossa, jonne kunnat nimeävät edustajansa.

OP edustajistovaalit

Oletko OP:n omistaja-asiakas? Syksyllä käydään Osuuspankin edustajistovaalit, joihin voi ilmoittautua ehdokkaaksi. Ehdokashankinta 14.8.-8.9. Ehdokkaaksi pitää ilmoittautua linkin https://op-edustajistovaalit.fi/fi  kautta. Ehdokkaaksi vahvistamiseksi tarvitset kolme kannattajaa, jotka ovat saman pankin omistaja-asiakkaita.

Presidentinvaalit

Puoluehallitus asetti kansanedustajat Maarit Feld-Rannan, Tuula Haataisen ja Sirpa Paateron ehdolle jäsenvaaliin. Äänestys järjestettiin sähköisenä 7.-13.8. ja postiäänestyksenä 17.-30.8. Jäsenvaalin tulos vahvistetaan puoluevaltuuston kokouksessa 2.9. Sdp:n järjestöpäivien yhteydessä Jyväskylässä.

Sdp Savo -Karjala järjestöpäivät 23.9. lomakeskus Huhmarissa

Piirin järjestöpäivä järjestetään 23.9 klo 10-15.30 Polvijärvellä lomakeskus Huhmarissa. Perjantai-iltana 22.9. piirihallitus ja Kuopion ja Joensuun kaupunkipoliittiset työryhmät kokoontuvat.

Lauantain ohjelma:

Klo 09.30 alkaen tulokahvit Auditoriossa

Klo 10-12.00 Maakunta   sote uudistusten tilannekatsaus Pohjois-Karjalassa ja Pohjois  Savossa. Maakuntajohtaja Risto Poutiainen, Pohjois-Karjalan maakuntaliitto ja muutosjohtaja Elsa Paronen, Pohjois-Savon liitto.
Klo 12.00-12.45 päivällinen seisovasta pöydästä

Klo 12.45 -14.30 politiikan syksy, maakuntavaalit, presidentinvaalit sekä 2018 toiminta Sdp:n puoluesihteeri Anton Rönnholm

Klo 14-30-15.30 kahvit sekä piirin syksyn 2017 toiminta sekä 2018 toiminnansuunnittelu toiminnanjohtaja Seppo Eskelinen.

Puoluesihteeri koko päivän paikalla.

Ilmoittautumiset 20.9. mennessä savo.karjala(a)sdp.fi.
Kysele myös perjantaille edullista majoitusta Huhmari 040-509 2385 Hannu Launonen.

2017 SYKSYN PÄIVÄMÄÄRIÄ

2.-3.9. Puolueen järjestö – ja työntekijäpäivät Jyväskylä

2.9.    Ylimääräinen puoluevaltuusto

22.9.    Piirihallitus Huhmari

23.9.    Piirin järjestöpäivä/maakuntavaaliseminaari Lomakeskus Huhmari

30.9.    Kaupunkipoliittinen työryhmä  Tampere

4.10.   Kuntaliiton kuntapäivät, jotka järjestetään vaalipiireittäin Kuopio

15.10.   Piirihallitus Varkaus

18.-19.11.      Puoluevaltuusto Turku

24.-25.11.      Piirikokous Nilsiän Tahko

Hyvää ja aktiivista syksyä politiikan ja järjestötyön saralla!

Neeta Röppänen                   Seppo Eskelinen

Piirin puheenjohtaja                     Toiminnanjohtaja