Järjestökirje Savo – Karjalan sosialidemokraatit ry 2016/4

KOHTI PUOLUEKOKOUSTA JA KUNTAVAALEJA

Hyvät järjestötoverit!

Kevät on ollut työntäyteinen meille järjestöaktiiveille. Kiteen piirikokous ja sote –seminaari, joihin osallistui toista sataa aktiiviamme, Tradekan vaalit, Osuuskauppojen vaalit ja Kirkolliskokousvaalit ovat työllistäneet niin piiriä kuin puolueosastojamme viime kuukausina.

SDP etenee edelleen galluppien kärkikahinoissa, ja olemme taistelemassa Suomen suurimman puolueen asemasta. Syitä tähän ovat hallituksen ylimielinen ja luottamusta rikkova toiminta, sekä tietysti omien vaihtoehtojemme esille tuominen muun muassa välikysymysten kautta. Hallitus on romuttamassa hyvinvointiyhteiskuntamme rakenteita rajusti ja muokkaamassa työelämän pelisääntöjä pysyvästi työntekijöiden kannalta huonompaan suuntaan. Positiivista on ollut kilpailukykysopimuksen aikaansaaminen, mikä oli pakkolakeja parempi vaihtoehto. Sopimusyhteiskunnan toimimisesta kiitos kuuluu työmarkkinakentälle.

Kunnissa ja maakunnissamme on Sote – ja maakuntahallinnon valmistelu etenemässä hiukan eri tahtiin. On tärkeää olla mukana työssä ja tuoda näkemyksiämme vahvasti esille. Tulevaisuuden kunnallishallinnon ja uuden kunnan toimintamallin valmistelu on myös käynnissä. On tärkeää pohtia kuntademokratian ja kuntalaisten näkökulmasta päätöksentekoa sekä tulevaisuuden kunnan toimintamallia.

Syksy tuo kuntavaalikampanjoinnin ja puoluekokousvalmistelun työmme pääpainopisteeksi. Lisäksi vietämme piirimme 110 v-juhlakokousta Kuopiossa 25.-26.11. Eduskuntaryhmämme työvaliokunta pitää kokoustaan ja kiertää vaalipiiriämme 9.-11.8 Kuopiossa, Siilinjärvellä, Outokummussa ja Joensuussa. Seuraa näiden osalta tapahtumailmoittelua.

KUNNALLISVAALIT 9.4.2017

Kunnallisvaalien ehdokashankinta on hyvässä vauhdissa ja olemme etujoukoissa rekrytoimassa ehdokkaita listoillemme. Meillä on reilut 200 ehdokasta koossa, mutta isossa osassa kuntia ehdokashankinta on vasta alkamassa.  Ehdokashakemukset on jätettävä tiistaina 28.2.2017 klo 16 mennessä. Listat vahvistetaan 9.3.2017.

Kunnallisvaalikoulutukset alkavat 3.9 Joensuussa ja 10.9 Kuopiossa. Koulutuksista ja muista syksyn tapahtumista ilmoitellaan, ja nettisivuilta saa kesän jälkeen tietoa.

Piiri toivoo ja tarvitsee lopultakin 30.8.2016 mennessä ilmoitukset kunnallisvaalivastaavista sähköpostilla seppo.eskelinen@sdp.fi.

Puolueosastoihin, joihin ei ilmoiteta vaalivastaavaa, nimetään automaattisesti piirin toimesta puolueosaston puheenjohtajan yhdyshenkilöksi. Toiminnanjohtaja kerää ehdokastilanteesta tietoja elokuussa.

SDP:n 45. PUOLUEKOKOUS LAHTI 2.-4.2.2017

Tärkein seuraava päivämäärä puoluekokoukseen liittyen on 30.6.2016. Tämän päivän jäsenmaksunsa maksaneiden jäsenten määrän perusteella vahvistetaan puoluekokousedustajiemme määrä, sekä ääni- ja ehdokkuusoikeus määräytyy. Muistuttakaa edelleen jäsenistöänne kevään 2016 jäsenmaksujen tärkeydestä.

Puoluekokoukouksen osalta piirikokous vahvisti vaalialueet ja valintamenettelyt.

Vaalialue I  Joensuu

Nettiäänestys/ postiäänestys

Vaalialue II Kontiolahti, Liperi, Outokumpu, Polvijärvi

Kontiolahti kutsuu koolle vaaliyhtymä kokouksen.

Vaalialue III Lieksa, Nurmes, Juuka ja Valtimo

Lieksa kutsuu koolle vaaliyhtymä kokouksen.

Vaalialue IV Kitee, Tohmajärvi, Ilomantsi ja Valtimo

Kitee kutsuu koolle vaaliyhtymä kokouksen.

Vaalialue V Varkaus

Vaalialue VI Kuopio

Vaalialue VII Suonenjoki, Leppävirta, Kaavi, Tuusniemi, Rautalampi, Vesanto, Tervo ja Keitele.

Suonenjoki kutsuu vaaliyhtymä kokouksen koolle.

Vaalialue VIII Iisalmi, Siilinjärvi, Pielavesi, Sonkajärvi, Lapinlahti, Rautavaara ja Vieremä.

Iisalmi kutsuu vaaliyhtymä kokouksen koolle.

Tärkeät päivämäärät puoluekokouksen valmisteluun.

30.8 mennessä puoluehallitukselle aloitteiden jättö.

30.9 puoluekokousedustajaehdokkaiden ehdollepanot piiriin puolueosastoittain.

16.10 mennessä nettiäänestys suoritettuna vaalialue I Joensuu.

20.10 mennessä esitykset piirin puoluevaltuuston ja puoluehallituksen jäseniksi.

4.11 mennessä vaaliyhtymäkokoukset pidetty ja puoluekokousehdokkaat asetettu.

26.11 piirikokous vahvistaa kokousedustajat ja asettaa puoluevaltuustoon ja puoluehallitukseen ehdokkaat.

26.11 puoluekokousedustajien järjestäytymiskokous piirikokouksen jälkeen.

12.12 valtakirjojen toimitus puoluehallitukselle.

Järjestökirje alkuperäisen vaalijärjestyksen kanssa toimitetaan vielä kesäkuussa puolueosastojen puheenjohtajille.

Toiminnanjohtaja lomalla 20.6- 2.8.

Hyvää kesää ja aktiivista kunnallisvaaliehdokasrekrytointia toivottaen

Neeta Röppänen                             Seppo Eskelinen

Piirin puheenjohtaja                      Toiminnanjohtaja