Joulukuun järjestökirje

Hyvät Savo -Karjalan järjestötoverit!

Toimintavuosi 2017 alkaa kallistua loppua kohden. Onnistunut piirikokous ja 110- vuotisjuhlaseminaarimme Kuopiossa vetivät molempina päivinä reippaasti yli 100 henkeä paikalle tapaamaan tovereita, antamaan palautetta puheenjohtaja Antti Rinteelle sekä valitsemaan edustajiamme puoluekokoukseen ja puolueen johtoelimiin.

Politiikan osalta Sdp:llä on gallupeissa edelleen paalupaikka hallussa.Gallupkannatus antaa meille hyvän pohjan valmistautua puoluekokoukseen ja tehdä kunnallisvaalityötä sekä ehdokashankintaa, johon nyt kannattaa erityisesti panostaa.Gallupit kertovat myös pitkälti hallituksen sekavasta valmistelusta ja siitä  kaverikapitalismista,jolla hallitus jatkaa eriarvoistavaa politiikkaa yhteiskunnassamme. Veroratkaisut,sosiaaliturvaleikkaukset,kiky, vanhustenhoidon mitoitukset,koulutusleikkaukset, sosiaaliturvan heikennykset yms., joista osa on onneksi perutettu opposition hyvän työn vuoksi. Meidän on joka puolella tuotava esille näitä toimenpiteitä, jotta äänestäjien silmät avautuisivat nykymenoon Suomessa.

Toimintavuosi 2017 tulee olemaan työntäyteinen. SDP:n 45 puoluekokous pidetään Lahdessa 3.-5.2.2017. Kuntavaalit, maakunnalliset paikkaneuvottelut, sote- ja maakuntauudistuksen valmistelu sekä valmistautuminen maakunta- ja presidentinvaaleihin vievät pääosin resurssimme ensi vuonna. Seuratkaa piirin sivuilta ja Facebookista ilmoittelua.

KUNNALLISVAALIT 9.4.2017

Kunnallisvaalien ehdokashankinta on hyvässä vauhdissa ja olemme etujoukoissa rekrytoimassa ehdokkaita listoillemme. Meillä on noin 400 ehdokasta koossa, mutta isossa osassa kuntia ehdokashankinta on aika alkumetreillä. Tavoitteemmehan on 700 ehdokasta, ja joka kuntaan oma lista. Ehdokashakemukset on jätettävä tiistaina 28.2.2017 klo 16 mennessä ja listat vahvistetaan 9.3.2017. Tarkemmat ohjeet listoista ja niiden hoitamisesta keskusvaalilautakuntiin tulee ensivuoden puolella puolueosastoille ja kunnallisjärjestöille. Asiakirjat jaetaan tammi-helmikuun aikaan pidettävissä alue- ja koulutustilaisuuksissa Kuopiossa ja Joensuussa. Tilaisuuksiin kutsutaan vaalipäälliköt ja puolueosastojen puheenjohtajat.

Olkaa yhteydessä piiriin, jos tarvitsette koulutusapua kuntavaalityöhön. Toiminnanjohtaja ja piirimme osallistajat Mari Huohvanainen ja Kati Åhman auttavat koulutuksessa.

SDP:n 45. PUOLUEKOKOUS LAHTI 3.-.5.2.2017

Piirikokous vahvisti 43 puoluekokousedustajaamme. Edustajavalinnat tehtiin hyvässä sovussa kahdeksalla vaalialueella. Positiivista on, että meillä on 16 uutta edustajaa ja useita nuoria mukana joukkueessamme. Piirikokous asetti puoluevaltuustoon ehdolle Alpo Jumppanen Kitee, Noora Kettunen Joensuu, Tarja Kärkkäinen Lieksa, Johanna Marttinen Kuopio ja Timo Suhonen Varkaus. Varaedustajiksi Mika Kolehmainen Iisalmi, Olavi Ruotsalainen Suonenjoki, Marja Kauppinen Kontiolahti, Joakim Kärkäs Joensuu ja Simo Suksi Kuopio.

Puoluehallitukseen ehdolle Hannu Kokki Kuopio ja Merja Mäkisalo-Ropponen Joensuu sekä puolueen varapuheenjohtajistoon Ari Marjeta Lieksa.

Puoluejohdon osalta meillä tiedossa tässä vaiheessa, että puheenjohtaja Antti Rinne hakee jatkokautta ja haastajaksi on ilmoittutunut kansanedustaja Timo Harakka ainakin puoluesihteeri Reijo Paananen jättää tehtävänsä puoluekokouksessa kahden kauden jälkeen. Puoluesihteerin paikalle ainakin ovat tarjolla Demokraatin päätoimittaja Mikko Salmi, valtiotieteiden maisteri Antton Rönnholm  ja  PAMin yhteiskuntasuhteiden päällikkö Hanna Kuntsi. Nimiä ja haastajia tulenee ennen vuoden vaihdetta eri tehtäviin esille.

PIIRITOIMISTON ASIAA

Toimittakaa joko virallisemmilla asiakirjoilla, joita löytyy SDP:n nettisivuilta tai sähköpostista puolueosastojenne toimihenkilöt ja piirikokousedustajanne 2017 piiritoimistoon 15.1.2017 mennessä. On tärkeää saada kaikki viestinnän piiriin heti alkuvuodesta sekä saamme teidän yhteistietonne päivitettyä piirin sivuille. Piiritoimisto kiinni ja toiminnanjohtaja pitää vapaata 19.12.-5.1.2017.

VUODEN 2017 TOIMINNAN PÄIVÄMÄÄRIÄ

7.1.     Puoluekokousedustajien kokous Viitakko Tuusjärvi

14.-15.1. Pohjoisten piirien neuvottelu Oulu

21.1.    Piirihallitus Joensuu

3-5.2.  Puoluekokous Lahti

28.2 .   Kuntavaaliehdokaslistojen jättö

9.3.     Ehdokaslistat vahvistetaan

24.3.    Puoluevaltuusto

9.4.     Kuntavaalit

22.4.    Piirikokous Nurmes

2-3.9.   Puolueen järjestö ja työntekijäpäivät

16.9.  Maakuntavaaliseminaari Lomakeskus Huhmari

4.10. Kuopio kuntaliiton kuntapäivät, jotka järjestetään vaalipiireittäin.
18.-19.11.  Puoluevaltuusto

24.-25.11 .  Nilsiä Tahko piirikokous

Kiitos kulunesta toimintavuodesta 2016 koko järjestökentälle ja hyvää joulun odotusta!

Neeta Röppänen                   Seppo Eskelinen

Piirin puheenjohtaja                  Toiminnanjohtaja