Ville Skinnarishared tweet on Twitter

Hallituksen on vaikea enää kritisoida isoa ja pahaa EU-mörköä, kun Suomi jättää suosiolla käyttämättä omaa liikkumavaraa lainsäädännössä.

Maarit Feldt-Rantashared image on Instagram

Aurinko paistaa ja lunta sataa! Raaseporissa ei kylmä haittaa eikä vähästä hätkähdetä. Vaaleissa sosialidemokraateille 29.5% äänistä ja hyvät fiilikset. Sauna lämpiää ja yhteishenki korkealla. Tästä tämä lähtee. - Solen skiner och det snöar. Vi är söta men inte av socker. Socialdemokraterna fick hela 29.5% av rösterna i Raseborg, vi tackar. Bastun är varm, fiilisen på toppen och gänget på gång. Nu kör vi. #raasepori #raseborg #pidetäänkaikkimukana #allaskamedmaaritfeldtranta

Sosialidemokraatit SDPshared link on Facebook

Nyt on aika ottaa rohkeita askeleita kohti uuden ajan elinkeino- ja teknologiapolitiikkaa. SDP on valmistellut kasvua ja työllisyyttä tukevan strategian, jossa esitettyihin toimiin toivottavasti myös maan hallitus tarttuu. - Ympäristöteknologiassa ja kierto- ja jakamistaloudessa olisi runsaasti hyödyntämätöntä kasvupotentiaalia, samoin palvelu- ja matkailualalla. Lisäpanostukset tutkimukseen ja tuotekehitykseen ovat nyt välttämättömiä, sanoo SDP:n kansanedustaja Lauri Ihalainen.Sosialidemokraatit SDP

Sosialidemokraatit SDPshared link on Facebook

– Katse pitäisi nostaa pelkästä hintakilpailukyvystä vientiin ja elinkeinopuolen uudistukseen. Suomella olisi hyvät mahdollisuudet muun muassa energiatehokkuudessa, ympäristöteknologiassa ja kiertotaloudessa. Olisin odottanut puoliväliriihessä jykevämpiä linjauksia, sanoo SDP:n kansanedustaja Lauri Ihalainen.Sosialidemokraatit SDP

Sosialidemokraatit SDPshared video on Facebook

SDP:n työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan demarit Tarja Filatov (pj.), Merja Mäkisalo-Ropponen ja Ilmari Nurminen toivottavat kaikille hyvää vappua. Jokainen meistä on tärkeä osa Suomen menestystarinaa ja jokaiselle meistä on löydettävä oma paikka yhteiskunnasta.Sosialidemokraatit SDP

Mäkisalo-Ropponen: Hallituksen päätöksillä köyhät köyhtyvät ja rikkaat rikastuvat!

Merja Mäkisalo-Ropponen

Ensi vuoden talousarvion lähetekeskustelun perusteella ei jäänyt epäselväksi, mikä on hallituksen tahtotila. Hallitus ottaa köyhiltä ja antaa rikkaille. On käsittämättömän epäinhimillistä, että kaikkein köyhimpien ihmisten – pienituloisten lapsiperheiden, työttömien, eläkeläisten ja paljon sairastavien – elämää kurjistetaan leikkaamalla muun muassa sosiaalietuuksia ja huonontamalla palveluita. Samanaikaisesti hyvätuloisille annetaan suuria verohelpotuksia. Nämä päätökset ovat epäinhimillisiä. Pääministeri Sipilä toivoi keskustelussa, että hyvätuloiset vapaaehtoisesti voisivat tulla säästötalkoisiin mukaan. Mielestäni tämä kuulostaa luokkayhteiskuntaan palaamiselta, jossa köyhät saavat armopaloja, jos rikkaat niitä heille suovat. Oikeudenmukaisessa valtiossa asia hoidetaan oikeudenmukaisen verotuksen avulla.

Eläkeläisliittojen etujärjestö EETU ry eli kuuden eläkeläisjärjestön yhteistyöelin kritisoi voimakkaasti hallituksen budjettiesitystä. Ensimmäisenä allekirjoittajana heidän kannanotossaan oli suurimman liiton eli Keskustaa lähellä olevan Eläkeliiton puheenjohtaja Eeva Kuuskoski. Lausunnossa korostetaan, että eläkkeensaajien kannalta talousarvion kipein yksittäinen linjaus on kansaneläkeindeksiin sidottuihin sosiaaliturvamenoihin kohdistuva lähes 200 miljoonan euron säästö. Heikennys leikkaa muun muassa kansan- ja takuueläkkeitä sekä asumistukea. Eläkeläisjärjestöt ovatkin huolissaan eläkeläisköyhyyden lisääntymisestä ja syvenemisestä. Suomen perusturvan taso ei täytä enää Euroopan neuvoston sosiaalisen peruskirjan vaatimuksia.

Talousarvioesityksessä jatketaan myös ihmisten sairastamiseen liittyvien omavastuiden kasvattamista. Yksi kaikkein räikeimmistä säästöpäätöksistä on kakkostyypin diabetesta sairastavien lääkekorvausten omavastuun pudottaminen 100 prosentista 65 prosenttiin. Jo tällä hetkellä meillä on paljon pienituloisia ihmisiä, jotka joutuvat miettimään, ostavatko kaupasta ruokaa vai apteekista lääkkeitä. Nyt näiden kansalaisten määrä tulee kasvamaan huomattavasti. Diabeteksen hoidon laiminlyöminen aiheuttaa yhteiskunnalle suuria kustannuksia sairaudesta aiheutuvien komplikaatioiden muodossa. Lääkekorvausten heikentämisen lisäksi matkakulujen korvausten vähentäminen ja asiakasmaksujen korotukset vaikeuttavat paljon sairastavien tilannetta.

Kaiken tämän lisäksi hallitus päättää säästösyistä madaltaa vanhustenhoidon henkilöstömitoitusta, väljentää henkilökunnan koulutusvaatimuksia ja vähentää kunnilta edellytettävää vanhustyön asiantuntemusta.

Kaikki eivät kuitenkaan menetä. Hyvätuloiset palkansaajat hyötyvät hallituksen prosenttimuotoisesta veroratkaisusta. Esimerkiksi 7 000 euroa kuussa tienaavan palkansaajan nettopalkka kasvaa 70 euroa kuussa eli 840 euroa vuodessa. Samalla 2 000 euroa kuussa tienaavan nettotulot kasvavat kuussa vain 20 euroa eli 240 euroa vuodessa.

Näin hallitus laittaa Suomea kuntoon!

Merja Mäkisalo-Ropponen

kansanedustaja (sd)