Maarit Feldt-Rantashared video on Instagram

Vår natur är underbar och det finns många fina ställen i Raseborg. Det är lätt att förstå att många vill bo och också besöka vår stad. Vi vill göra vår stad ännu mera attraktiv. - Meillä on upea luonto ja monia hienoja nähtävyyksiä ja vierailukohteita. On helppo ymmärtää miksi monet haluavat asua täällä ja myös matkailijoita ja kesäasukkailta riittää. Haluamme kehittää kaupungistamme vielä entistäkin houkuttelevamman. #kommunalvalet #kuntavaalit #allaskamed #pidetäänkaikkimukana #helaraseborg #kokoraasepori @petrapaulina @syss3 @cgrundstrom maaritfeldtranta

SDPshared image on Instagram

Työn ja perhe-elämän yhdistämisestä on tehtävä nykyistä helpompaa. Uudenlainen joustava koulupäivä lisäisi perheen arjen yhteisiä tunteja, iltoja vanhemmille ja lapsille. Tähän tarvitsemme yhteistyötä kuntien ja kolmannen sektorin toimijoiden kanssa. Ensi keskiviikkona alkaa kuntavaalien ennakkoäänestys. Tutustu SDP:n inhimillisemmän Suomen ratkaisuihin: vaali.sdp.fi. #kuntavaalit #kaikkimukana #sdp #sosialidemokraatit #kunnat #perhe #lapset #koulutus #harrastussosialidemokraatit

Sosialidemokraatit SDPshared photo on Facebook

Työn ja perhe-elämän yhdistämisestä on tehtävä nykyistä helpompaa. Uudenlainen joustava koulupäivä lisäisi perheen arjen yhteisiä tunteja, iltoja vanhemmille ja lapsille. Tähän tarvitsemme yhteistyötä kuntien ja kolmannen sektorin toimijoiden kanssa. Ensi keskiviikkona alkaa kuntavaalien ennakkoäänestys. Tutustu SDP:n inhimillisemmän Suomen ratkaisuihin: https://vaalit.sdp.fi/ratkaisut/perheille-enemman-yhteista-aikaa/Sosialidemokraatit SDP

Ville Skinnarishared image on Instagram

Kyllä brändi - Suomelle jaei bulkki - Suomelle. Hausjärven kuntavaalikiertueen parhaat herkut löytyy Hikiältä. Hikiän Kyrsä ja Hikiän Velli.villeskinnari

Sosialidemokraatit SDPshared link on Facebook

SDP:n kansanedustaja Sirpa Paateron mukaan oli yllättää kuulla, kuinka ”Senaatti 2” on jo perustettu ennen kuin varsinainen maakuntalaki on lähelläkään päätöksentekoa. Asia tuli esille, kun uutisoitiin johdon palkkaamisesta ilman avointa hakua, eli ”kun tiedämme jo parhaat”-periaatteella. – Näin siis uuden maakuntahallinnon ensimmäiset hyvän hallinnon ja demokratian vastaiset päätökset alkavat jo näkyä, Paatero toteaa.Sosialidemokraatit SDP

Demokraattishared image on Instagram

Oriveden torilla on ämpärimeininkiä! Raija Vuori, Oriveden nuorin ehdokas Lauriina Lehtonen ja Ilkka Hjerppe olivat torilla hyvillä mielin juttelemassa kuntalaisten kanssa.demokraatti

Sosialidemokraatit SDPshared photo on Facebook

Osallistutaan yhdessä maailman suurimmalle kynttiläillalliselle ja näytetään valomerkki ilmaston puolesta sammuttamalla turhat valot. Viime vuonna 1,6 miljoonaa suomalaista osallistui tavalla tai toisella Earth Houriin - eiköhän laiteta vieläkin paremmaksi tänä vuonna. Jaa kuvaa, jos aiot osallistua!Sosialidemokraatit SDP

Sosialidemokraatit SDPshared link on Facebook

Kansanedustaja Merja Mäkisalo-Ropponen vetoaa hallitukseen, että se kuuntelisi jälleen kätilöitä ja hoitajia, kuten se teki palkkoja leikkaavien pakkolakien perumispäätöksessään.Sosialidemokraatit SDP

Mäkisalo-Ropponen: Hyvää aivoviikkoa kaikille!

Merja Mäkisalo-Ropponen

Tällä viikolla vietetään aivoviikkoa ja maanantaina oli Pohjois-Karjalan oma aivopäivä. Aivoviikko on neurologisten vammaisjärjestöjen yhteinen vuosittainen teemaviikko, jonka aikana halutaan tuoda esille aivoterveyteen ja toisaalta myös neurologisia sairauksia sairastavien elämänlaatuun liittyviä asioita.

Korostin Joensuussa aivopäivillä pitämässä puheessani yhdessä tekemistä sekä esteettömyyttä.

Järjestötyössä menestyminen edellyttää yhdessä tekemisen taitoja. Jos haluamme vaikuttaa ja saada asioita muuttumaan, vaikuttamistyötä kannattaa tehdä yhdessä. Yhden henkilön ääni ei vielä kovin kauaksi kanna, mutta ison joukon ihmisiä puhuessa samasta asiasta, mahdollisuus tulla kuulluksi ja saada muutoksia aikaan kasvaa. Esimerkiksi Siun Soten toimivuudesta kannattaa antaa nyt palautetta. Henkilökohtaisten palautteiden lisäksi voi palautetta antaa myös isommalla porukalla. Siun Sote on vasta aloittanut toimintansa ja on luonnollista, että kaikki ”palaset eivät vielä ole paikallaan.” Palautteiden – ruusujen ja risujen – avulla toimintaa voidaan kehittää.

Yhdessä vaikuttamisen tärkeys korostuu myös esteettömyyden esille tuomisessa. Esteettömyys on kaikkia vammaisjärjestöjä koskeva yhdenvertaisuus asia. Kun rakennetaan uutta tai kehitetään toimintoja, pitäisi itsestään selvää olla, että tilat ja toiminnat on suunniteltu ja rakennettu kaikille kansalaisille esteettömiksi. Siksi olenkin huolissani siitä, että hallitus on päättänyt keventää esteettömyysnormeja. Onneksi oikeuskanslerikin on puuttunut tähän asiaan. Toivottavasti hänen kannanotollaan on riittävän suuri painoarvo tässä asiassa. Meidän yhteinen tehtävämme on pitää huolta siitä, että tavoittelemme esteetöntä yhteiskuntaa. Kaiken lisäksi esteettömyysnormien purkamista ei voi perustella edes taloudellisesti, sillä esteetön rakentaminen ei maksa yhtään enempää kuin muukaan rakentaminen, kun se otetaan huomioon suunnittelun alusta alkaen.

Pohjois-Karjalan aivopäivät ovat esimerkki loistavasta yhdessä tekemisestä. Tämä yhdessä tekeminen on nyt huomioitu valtakunnallisestikin, sillä viime syksynä Neurologisten vammaisjärjestöjen verkosto ns. NV – verkosto myönsi Joensuun vapaaehtoistoimijoiden verkostolle tunnustuspalkinnon ansiokkaasta NV-työstä, jota se on tehnyt neurologisten ihmisten hyväksi. Ilmentymänä tästä työstä on esimerkiksi vuosittaiset Pohjois-Karjalan Aivopäivät. Olemme siis tässäkin asiassa esimerkkinä muulle Suomelle. Yhdessä tekemällä saadaan pienilläkin resursseilla isoja tekoja aikaan.

Merja Mäkisalo-Ropponen

Kansanedustaja, Joensuun kaupunginvaltuuston puheenjohtaja