Tytti Tuppurainenshared image on Instagram

Aamu sarastaa Hietaniemen hautausmaalla. - Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin. Presidentti Mauno Koivistotyttitup

Tuula Haatainenshared image on Instagram

Presidentti Koiviston hautajaiset ja muistotilaisuus olivat kyyneliin liikuttava tilaisuus. Koiviston elämäntyö ja arvot ovat meille kaikille hieno perintö.haatainent

Miapetra Kumpula-Natrishared image on Instagram

Hieno tilaisuus - presidentti Koiviston siunaus. Nyt muistojuhla - vieläkin sydämessä tuntuu ulosmarssin bassorumpu. Manu jätti ison muiston ja perinnön suomalaisille! 🇫🇮🌹miapetrakumpula

Demarinuoretshared image on Instagram

"Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin." Lepää rauhassa presidentti Koivisto.demarinuoret

SDPshared image on Instagram

SDP:n puheenjohtaja Antti Rinne, sosialidemokraattisen eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Lindtman ja puoluesihteeri Antton Rönnholm laskivat puolueen seppeleen työväenliikkeen ensimmäisen presidentin arkulle Helsingin Tuomiokirkossa. Kuva: Valtioneuvosto #maunokoivistososialidemokraatit

Sosialidemokraatit SDPshared photo on Facebook

SDP:n puheenjohtaja Antti Rinne, sosialidemokraattisen eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Lindtman ja puoluesihteeri Antton Rönnholm laskivat puolueen seppeleen työväenliikkeen ensimmäisen presidentin arkulle Helsingin Tuomiokirkossa. Kuva: ValtioneuvostoSosialidemokraatit SDP

Demokraattishared image on Instagram

Hietaniemen hautausmaalla. Muurien ulkopuolella kymmenet varusmiehet valvovat parin tunnin kuluttua saapuvan surusaattueen rauhaisaa kulkua.demokraatti

SDPshared image on Instagram

Valmiina seuraamaan presidentti Koiviston siunaustilaisuutta ja surusaattoa Valtioneuvoston linnan edessä. Siunaustilaisuus alkaa Helsingin tuomiokirkossa klo 13 ja surusaatton on arvioitu lähtevän tuomiokirkolta n. klo 14.30. #maunokoivisto #manusosialidemokraatit

Merja Mäkisalo-Ropponen: Nyt riittää! –SDP:llä on vaihtoehto

Merja Mäkisalo-Ropponen

Tarkoitamme tällä sitä, että hallituksen köyhyyttä ja eriarvoistumista lisääville päätöksille, koulutuksen alasajolle, pitkäaikaistyöttömien nöyryyttämiselle ja muulle hallituksen hyvinvointiyhteiskunnan alasajoon tähtäävälle politiikalle on saatava loppu. Todennäköisesti se tapahtuu vasta kolmen vuoden kuluttua olevien vaalien jälkeen, vaikka hallituspuolueiden välillä ja sisällä onkin monia ristiriitoja. Kokoomuksessa sisäiset ristiriidat ovat tulleet julkisuuteenkin, mutta myös Keskustassa oireillaan. Keskustassa on monia pitkänlinjan vaikuttajia, jotka kauhulla seuraavat Keskustajohdon oikeistolaista politiikkaa. Olen huolissani siitä, mitä tämä kolmen puolueen oikeistohallitus ennättää vielä tehdä kolmessa vuodessa. Keskusta on pääministeri Juha Sipilän johdolla oikeistolaisempi kuin suurin osa kokoomuslaisista. Yhtä oikeistolaista linjaa hallituksessa ajaa ministeri Anne Berner, joka ennen vaaleja arpoi, haluaako kuulua Keskustaan vai Kokoomukseen

Pääministeri Sipilän käyttäytyminen vaikuttaa monesti ylimieliseltä ja hänen on ilmeisen vaikea asettua köyhän ja heikommassa asemassa olevan ihmisen asemaan. Julkisesti hän jopa iloitsee siitä, että on saatu vaikeita päätöksiä tehtyä. Ne henkilöt, jotka joutuvat kiristämään vyötään ja menemään toimeentuloluukulle näiden päätösten johdosta, tuskin kokevat samaa iloa. Olisi luullut pääministerin edes sivulauseessa kykenevän ilmaisemaan olevansa pahoillaan, että heikommassa taloudellisessa tilanteessa olevat kansalaiset joutuvat kantamaan raskaimman taakan näissä säästötalkoissa. Toisaalta ymmärrän tämän toimintatavan luettuani Helsingin Sanomien haastattelusta pääministerin toteamuksen: ”Ei tästä mitään olisi tullut, jos olisin ympärilleni katsellut ja kuunnellut.” Pääministeri Sipilä ei todellakaan ole katsonut eikä kuunnellut ihmisten hätää. Olen myös hämmästynyt siitä, että pääministerin on vaikea ottaa asiallista kritiikkiä vastaan. Jokainen, joka on eri mieltä hänen kanssaan, on ”potkija ja puukottaja” tai ”kaiken maailman dosentti”, joiden mielipiteillä ei ole merkitystä. Myöskin Sipilän puheet ja teot ovat ristiriidassa. Hän puhui viikonloppuna koko maan asuttuna pitämisestä, mutta samalla hallitus karsii kovalla kädellä palveluja ja vie elinmahdollisuuksia maaseudulta.

Olen aina ollut sitä mieltä, että Suomen hyvinvointivaltion ovat rakentaneet Keskusta ja Sosialidemokraatit yhdessä. Siksi olenkin ihmeissäni ja pahoillani siitä, miten Keskustan kannattajat sallivat pääministeri Sipilän romuttaa hyvinvointivaltion perustan. Moni keskustalainen kritisoi hallituksen toimintaa selän takana ja toivottavasti tämä ääni vahvistuisi puolueessa ennen kuin on liian myöhäistä pysäyttää tämä kurjistamisen tie.

Sosialidemokraattien vaihtoehto on kuvattu vaihtoehtobudjetissamme ja se on laadittu siihen muotoon, että sen voi ottaa käyttöön milloin tahansa. Siihen voi tutustua https://sdp.fi/fi/reilumpi-vaihtoehto/

Merja Mäkisalo-Ropponen

Kansanedustaja (sd)