Timo Harakkashared tweet on Twitter

SOS jakaa lisää menoja ja ministerinsalkkuja ja tekee *seuraavalle* hallitukselle miljardileikkauksia. Tulkaa pois,Suomi ansaitsee parempaa.

Antti Rinneshared tweet on Twitter

Hallitus jää kauas työllisyystavoitteestaan. Illan uutinen: Kolme uutta ministeriä. Lopputulos on työllisyyden suhteen pettymys.

Ville Skinnarishared tweet on Twitter

Miljardi Soten tietojärjestelmiin on hyvä sijoitus, jos se käytetään uusin avoimiin järjestelmiin - ei upoteta rahoja vanhaan eli Apottiin.

Maria Guzeninashared image on Instagram

#suomi100 näyttely avattu Euroopan neuvoston yleiskokouksessa Strasbourgissa! Sataan vuoteen mahtuu paikoin vaikeaakin historiaa, mutta eteenpäin on menty. Tehdään seuraavista sadasta vieläkin hienompi menestystarina.maria_guzenina

Joona Räsänenshared tweet on Twitter

Suomen rahapajan juhlarahoissa siis kuvataan mm. sisällissodan teloitusta ja Välimereen hukkunutta pakolaislasta. Todella mauton farssi.

Sosialidemokraatit SDPshared link on Facebook

- Kansalaissodan teloituksia kuvaava Suomen itsenäisyyden juhlaraha on vastenmielinen ja täydellinen rimanalitus Suomen rahapajalta. Juhlarahan painaminen osoittaa täydellistä harkintakyvyn pettämistä niiltä tahoilta, jotka ovat vastuussa rahan suunnittelusta, sanoo SDP:n kansanedustaja Joona Räsänen.Sosialidemokraatit SDP

Merja Mäkisalo-Ropponen: Nyt riittää! –SDP:llä on vaihtoehto

Merja Mäkisalo-Ropponen

Tarkoitamme tällä sitä, että hallituksen köyhyyttä ja eriarvoistumista lisääville päätöksille, koulutuksen alasajolle, pitkäaikaistyöttömien nöyryyttämiselle ja muulle hallituksen hyvinvointiyhteiskunnan alasajoon tähtäävälle politiikalle on saatava loppu. Todennäköisesti se tapahtuu vasta kolmen vuoden kuluttua olevien vaalien jälkeen, vaikka hallituspuolueiden välillä ja sisällä onkin monia ristiriitoja. Kokoomuksessa sisäiset ristiriidat ovat tulleet julkisuuteenkin, mutta myös Keskustassa oireillaan. Keskustassa on monia pitkänlinjan vaikuttajia, jotka kauhulla seuraavat Keskustajohdon oikeistolaista politiikkaa. Olen huolissani siitä, mitä tämä kolmen puolueen oikeistohallitus ennättää vielä tehdä kolmessa vuodessa. Keskusta on pääministeri Juha Sipilän johdolla oikeistolaisempi kuin suurin osa kokoomuslaisista. Yhtä oikeistolaista linjaa hallituksessa ajaa ministeri Anne Berner, joka ennen vaaleja arpoi, haluaako kuulua Keskustaan vai Kokoomukseen

Pääministeri Sipilän käyttäytyminen vaikuttaa monesti ylimieliseltä ja hänen on ilmeisen vaikea asettua köyhän ja heikommassa asemassa olevan ihmisen asemaan. Julkisesti hän jopa iloitsee siitä, että on saatu vaikeita päätöksiä tehtyä. Ne henkilöt, jotka joutuvat kiristämään vyötään ja menemään toimeentuloluukulle näiden päätösten johdosta, tuskin kokevat samaa iloa. Olisi luullut pääministerin edes sivulauseessa kykenevän ilmaisemaan olevansa pahoillaan, että heikommassa taloudellisessa tilanteessa olevat kansalaiset joutuvat kantamaan raskaimman taakan näissä säästötalkoissa. Toisaalta ymmärrän tämän toimintatavan luettuani Helsingin Sanomien haastattelusta pääministerin toteamuksen: ”Ei tästä mitään olisi tullut, jos olisin ympärilleni katsellut ja kuunnellut.” Pääministeri Sipilä ei todellakaan ole katsonut eikä kuunnellut ihmisten hätää. Olen myös hämmästynyt siitä, että pääministerin on vaikea ottaa asiallista kritiikkiä vastaan. Jokainen, joka on eri mieltä hänen kanssaan, on ”potkija ja puukottaja” tai ”kaiken maailman dosentti”, joiden mielipiteillä ei ole merkitystä. Myöskin Sipilän puheet ja teot ovat ristiriidassa. Hän puhui viikonloppuna koko maan asuttuna pitämisestä, mutta samalla hallitus karsii kovalla kädellä palveluja ja vie elinmahdollisuuksia maaseudulta.

Olen aina ollut sitä mieltä, että Suomen hyvinvointivaltion ovat rakentaneet Keskusta ja Sosialidemokraatit yhdessä. Siksi olenkin ihmeissäni ja pahoillani siitä, miten Keskustan kannattajat sallivat pääministeri Sipilän romuttaa hyvinvointivaltion perustan. Moni keskustalainen kritisoi hallituksen toimintaa selän takana ja toivottavasti tämä ääni vahvistuisi puolueessa ennen kuin on liian myöhäistä pysäyttää tämä kurjistamisen tie.

Sosialidemokraattien vaihtoehto on kuvattu vaihtoehtobudjetissamme ja se on laadittu siihen muotoon, että sen voi ottaa käyttöön milloin tahansa. Siihen voi tutustua http://sdp.fi/fi/reilumpi-vaihtoehto/

Merja Mäkisalo-Ropponen

Kansanedustaja (sd)