Maarit Feldt-Rantashared video on Instagram

Vår natur är underbar och det finns många fina ställen i Raseborg. Det är lätt att förstå att många vill bo och också besöka vår stad. Vi vill göra vår stad ännu mera attraktiv. - Meillä on upea luonto ja monia hienoja nähtävyyksiä ja vierailukohteita. On helppo ymmärtää miksi monet haluavat asua täällä ja myös matkailijoita ja kesäasukkailta riittää. Haluamme kehittää kaupungistamme vielä entistäkin houkuttelevamman. #kommunalvalet #kuntavaalit #allaskamed #pidetäänkaikkimukana #helaraseborg #kokoraasepori @petrapaulina @syss3 @cgrundstrom maaritfeldtranta

SDPshared image on Instagram

Työn ja perhe-elämän yhdistämisestä on tehtävä nykyistä helpompaa. Uudenlainen joustava koulupäivä lisäisi perheen arjen yhteisiä tunteja, iltoja vanhemmille ja lapsille. Tähän tarvitsemme yhteistyötä kuntien ja kolmannen sektorin toimijoiden kanssa. Ensi keskiviikkona alkaa kuntavaalien ennakkoäänestys. Tutustu SDP:n inhimillisemmän Suomen ratkaisuihin: vaali.sdp.fi. #kuntavaalit #kaikkimukana #sdp #sosialidemokraatit #kunnat #perhe #lapset #koulutus #harrastussosialidemokraatit

Sosialidemokraatit SDPshared photo on Facebook

Työn ja perhe-elämän yhdistämisestä on tehtävä nykyistä helpompaa. Uudenlainen joustava koulupäivä lisäisi perheen arjen yhteisiä tunteja, iltoja vanhemmille ja lapsille. Tähän tarvitsemme yhteistyötä kuntien ja kolmannen sektorin toimijoiden kanssa. Ensi keskiviikkona alkaa kuntavaalien ennakkoäänestys. Tutustu SDP:n inhimillisemmän Suomen ratkaisuihin: https://vaalit.sdp.fi/ratkaisut/perheille-enemman-yhteista-aikaa/Sosialidemokraatit SDP

Ville Skinnarishared image on Instagram

Kyllä brändi - Suomelle jaei bulkki - Suomelle. Hausjärven kuntavaalikiertueen parhaat herkut löytyy Hikiältä. Hikiän Kyrsä ja Hikiän Velli.villeskinnari

Sosialidemokraatit SDPshared link on Facebook

SDP:n kansanedustaja Sirpa Paateron mukaan oli yllättää kuulla, kuinka ”Senaatti 2” on jo perustettu ennen kuin varsinainen maakuntalaki on lähelläkään päätöksentekoa. Asia tuli esille, kun uutisoitiin johdon palkkaamisesta ilman avointa hakua, eli ”kun tiedämme jo parhaat”-periaatteella. – Näin siis uuden maakuntahallinnon ensimmäiset hyvän hallinnon ja demokratian vastaiset päätökset alkavat jo näkyä, Paatero toteaa.Sosialidemokraatit SDP

Demokraattishared image on Instagram

Oriveden torilla on ämpärimeininkiä! Raija Vuori, Oriveden nuorin ehdokas Lauriina Lehtonen ja Ilkka Hjerppe olivat torilla hyvillä mielin juttelemassa kuntalaisten kanssa.demokraatti

Sosialidemokraatit SDPshared photo on Facebook

Osallistutaan yhdessä maailman suurimmalle kynttiläillalliselle ja näytetään valomerkki ilmaston puolesta sammuttamalla turhat valot. Viime vuonna 1,6 miljoonaa suomalaista osallistui tavalla tai toisella Earth Houriin - eiköhän laiteta vieläkin paremmaksi tänä vuonna. Jaa kuvaa, jos aiot osallistua!Sosialidemokraatit SDP

Sosialidemokraatit SDPshared link on Facebook

Kansanedustaja Merja Mäkisalo-Ropponen vetoaa hallitukseen, että se kuuntelisi jälleen kätilöitä ja hoitajia, kuten se teki palkkoja leikkaavien pakkolakien perumispäätöksessään.Sosialidemokraatit SDP

Monta huolen ja hämmennyksen aihetta

Merja Mäkisalo-Ropponen

Hallituksen toimet lisäävät köyhien ja paljon palveluita ja apua tarvitsevien kansalaisten hätää.

Parin viime viikon aikana on esiin noussut kolme erityisen huolestuttavaa asiaa: sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksen sotkeutuminen aluehallintouudistukseen, viime viikolla ilmestynyt listaus normien purkamisesta kunnissa sekä hallituksen toimettomuus työttömyyden lisääntymisen edessä.

Sosiaali- ja terveydenhuollon uudistus on ajautumassa väärään suuntaan, kun Keskustan johdolla ollaankin nyt tekemässä aluehallintouudistusta, vaikka ensin pitäisi saada sosiaali- ja terveyspalvelut kuntoon. Tuntuu siltä, että Keskusta haluaa toteuttaa nyt pitkäkestoisen unelmansa maakuntahallinnosta ja tässä hallintohimmeleiden rakennusurakasta jäävät muut tärkeät asiat vähemmälle huomiolle. Hallituksen esitykset ovat sekavia ja poukkoilevia.

Alunperin puhuttiin 18 itsehallintoalueesta, 15 sote-alueesta sekä 12 ympärivuorokautisen päivystyssairaalan alueesta. Nyt on ryhdytty puhumaan taas 5 erityisvastuualueesta. Tämä ei vaikuta kovin selkeältä. En voi olla ajattelematta, että Keskusta ajaa aluehallintouudistuksen nopealla aikataululla lähinnä omaa etuaan, eikä kansalaisten palvelujen turvaamista ajatellen. Enteilen, että hallituksen sisällä asiasta tulee vielä tiukkoja yhteenottoja, sillä Kokoomus ajattelee aluehallintouudistuksesta kovin eri tavalla.

Kansalaisten palvelujen kannalta viime viikolla Valtiovarainministeriön julkaisema ”normienpurkusuunnitelma” on osittain huolestuttava. Muistiliiton puheenjohtajana katsoin erityisen tarkasti, mitä siellä sanottiin ikäihmisten ja vammaisten henkilöiden  palveluista.

Taas kerran säästöjen suurimmiksi maksajiksi joutuvat kaikkein haavoittuvimmassa asemassa olevat ihmiset. Tällä hallituskaudella on säästetty jo valtavasti sosiaali- ja terveyspalveluista ja etuuksista sekä korotettu maksuja, joten nyt palvelujen laatuun kohdistuvat säästöt tuntuvat jo kohtuuttomilta.

Henkilöstömitoituksia pienennetään, kelpoisuusvaatimuksia mataloitetaan, yli 75- vuotiaiden kuljetuspalveluja heikennetään, palvelusuunnitelmista ja vastuuhoitajista osittain luovutaan, asumispalvelujen laadun valvontaa heikennetään ja esteettömyyskriteereitä väljennetään. Kaikki nämä asiat tulevat heikentämään palveluiden laatua ja samalla paljon apua tarvitsevien ihmisten mahdollisuuksia elää laadukasta ja oman näköistä elämää.

Kolmas suurta huolta aiheuttava asia on hallituksen välinpitämättömyys työttömyyden kasvusta. Pitkäaikaistyöttömyys ja nuorten työttömyys ovat huolestuttavasti lisääntyneet ja siitä huolimatta työllisyysmäärärahoja on tälle vuodelle vähennetty.

Ministeri Lindström kävi vierailulla Joensuussa pari viikkoa sitten ja hän totesi, että hän tietää tilanteen, mutta lisärahoitusta ei tule ja määrärahat pienevät jatkossa entisestään. Perusteluina ministeri totesi, että tässä edetään hallitusohjelman mukaan, eikä muutoksia siihen ole tarpeellista tehdä, vaikka työllisyystilanne onkin entisestään heikentynyt.

Nämäkin esimerkit osoittavat sen, että hallitus on kuuro ihmisten hädälle.

Merja Mäkisalo-Ropponen
Kansanedustaja (sd)