Myller ja Mäkisalo-Ropponen: Arvokkaasta vanhuudesta pidettävä kiinni

Riitta Myller ja Merja Mäkisalo-Ropponen

TIEDOTE

8.10.2016

”Hallitus on tehnyt täysin käsittämättömän arvovalinnan suunnitelmillaan vanhustenhuollosta leikkaamisella, kun samaan aikaan se toisella kädellä myöntää merkittäviä verohelpotuksia miljoonaperijöille ja hyvätuloisille” ihmettelivät SDP:n kansanedustajat Riitta Myller ja Merja Mäkisalo-Ropponen Joensuun kalamarkkinoilla lauantaina. Hallitus kaavailee 70 miljoonan euron leikkauksia vanhustenhoitoon, josta eräänä keinona on hoitohenkilökunnan määrän vähentäminen niin että hoitajamitoitus pudotettaisiin nykyisestä 0,5 hoitajasta yhtä vanhusta kohden 0,4 hoitajaan. Mikäli hallituksen suunnitelmat toteutuvat häviää vanhustenhoidosta jälleen kipeästi tarvittuja käsipareja, kun niitä nyt on jo liian vähän.

”Viime hallituskaudella SDP väsymättömän työn tuloksena saatiin aikaan vanhuspalvelulaki, jolla tuotiin koko maanlaajuiset standardit vanhustenhoitoon. Nyt hallitus on romuttamassa tätä perintöä” kansanedustajat sanovat. Suunnitellut leikkaukset ovat moneen kertaan tyrmätty asiantuntijoidenkin toimesta. Nyt on vaarana, että leikkauksella aiheutetaan iso lasku tulevaisuudessa niin euroissa kuin vanhusten inhimillisessä kohtelussa. ”SDP tulee tekemään hartiavoimin töitä eduskunnassa, jotta hallitus ymmärtää virheensä ja leikkausaikeet saadaan peruttua” edustajat päättävät.

Lisätietoja:

Merja Mäkisalo-Ropponen, puh. 050 357 9090