Maarit Feldt-Rantashared video on Instagram

Vår natur är underbar och det finns många fina ställen i Raseborg. Det är lätt att förstå att många vill bo och också besöka vår stad. Vi vill göra vår stad ännu mera attraktiv. - Meillä on upea luonto ja monia hienoja nähtävyyksiä ja vierailukohteita. On helppo ymmärtää miksi monet haluavat asua täällä ja myös matkailijoita ja kesäasukkailta riittää. Haluamme kehittää kaupungistamme vielä entistäkin houkuttelevamman. #kommunalvalet #kuntavaalit #allaskamed #pidetäänkaikkimukana #helaraseborg #kokoraasepori @petrapaulina @syss3 @cgrundstrom maaritfeldtranta

SDPshared image on Instagram

Työn ja perhe-elämän yhdistämisestä on tehtävä nykyistä helpompaa. Uudenlainen joustava koulupäivä lisäisi perheen arjen yhteisiä tunteja, iltoja vanhemmille ja lapsille. Tähän tarvitsemme yhteistyötä kuntien ja kolmannen sektorin toimijoiden kanssa. Ensi keskiviikkona alkaa kuntavaalien ennakkoäänestys. Tutustu SDP:n inhimillisemmän Suomen ratkaisuihin: vaali.sdp.fi. #kuntavaalit #kaikkimukana #sdp #sosialidemokraatit #kunnat #perhe #lapset #koulutus #harrastussosialidemokraatit

Sosialidemokraatit SDPshared photo on Facebook

Työn ja perhe-elämän yhdistämisestä on tehtävä nykyistä helpompaa. Uudenlainen joustava koulupäivä lisäisi perheen arjen yhteisiä tunteja, iltoja vanhemmille ja lapsille. Tähän tarvitsemme yhteistyötä kuntien ja kolmannen sektorin toimijoiden kanssa. Ensi keskiviikkona alkaa kuntavaalien ennakkoäänestys. Tutustu SDP:n inhimillisemmän Suomen ratkaisuihin: https://vaalit.sdp.fi/ratkaisut/perheille-enemman-yhteista-aikaa/Sosialidemokraatit SDP

Ville Skinnarishared image on Instagram

Kyllä brändi - Suomelle jaei bulkki - Suomelle. Hausjärven kuntavaalikiertueen parhaat herkut löytyy Hikiältä. Hikiän Kyrsä ja Hikiän Velli.villeskinnari

Sosialidemokraatit SDPshared link on Facebook

SDP:n kansanedustaja Sirpa Paateron mukaan oli yllättää kuulla, kuinka ”Senaatti 2” on jo perustettu ennen kuin varsinainen maakuntalaki on lähelläkään päätöksentekoa. Asia tuli esille, kun uutisoitiin johdon palkkaamisesta ilman avointa hakua, eli ”kun tiedämme jo parhaat”-periaatteella. – Näin siis uuden maakuntahallinnon ensimmäiset hyvän hallinnon ja demokratian vastaiset päätökset alkavat jo näkyä, Paatero toteaa.Sosialidemokraatit SDP

Demokraattishared image on Instagram

Oriveden torilla on ämpärimeininkiä! Raija Vuori, Oriveden nuorin ehdokas Lauriina Lehtonen ja Ilkka Hjerppe olivat torilla hyvillä mielin juttelemassa kuntalaisten kanssa.demokraatti

Sosialidemokraatit SDPshared photo on Facebook

Osallistutaan yhdessä maailman suurimmalle kynttiläillalliselle ja näytetään valomerkki ilmaston puolesta sammuttamalla turhat valot. Viime vuonna 1,6 miljoonaa suomalaista osallistui tavalla tai toisella Earth Houriin - eiköhän laiteta vieläkin paremmaksi tänä vuonna. Jaa kuvaa, jos aiot osallistua!Sosialidemokraatit SDP

Sosialidemokraatit SDPshared link on Facebook

Kansanedustaja Merja Mäkisalo-Ropponen vetoaa hallitukseen, että se kuuntelisi jälleen kätilöitä ja hoitajia, kuten se teki palkkoja leikkaavien pakkolakien perumispäätöksessään.Sosialidemokraatit SDP

Perustulo, ollako vai ei!

Puoluevaltuusto käsitteli kevätkokouksessaan sääntömääräisten asioiden lisäksi eri ohjelmia puolueen linjaukseksi ja antoi evästyksiä edelleen tekemiseen.

Yksi käsiteltävistä asioista oli sosiaaliturvan uudistaminen. Sosiaaliturvan uudistamisessa ei voi sivuuttaa keskustelua perustulosta. Tämän hetken valtaa pitävä hallitus päätti ottaa perustulokokeilun käytäntöön, vai ottaakohan? Tuleeko perustulokokeilusta jatkoa päätettyihin, mutta sittemmin peruttujen asioiden listalle. Kokeilun myötä saataisiin konkreettista tietoa asiasta. Satunnaisesti kansalaisia valitsemalla ja jakamalla heidät verrokkiryhmään ja koeryhmään, asiaan tulisi selvyys. Rakkaalla lapsella on monta nimeä. Perustulosta käytetään myös nimitystä kansalaispalkka, perustili, jne. Pitkälti riippuen mistä poliittisesta ryhmästä on milloinkin kyse.

Puoluevaltuustolle oli annettu viime syksynä lupauksia odottaa aiheesta avauksia. Sellainen saatiinkin, Demarinuorten taholta. Demarinuorten valmistelemassa ohjelmakirjasessa perustuloa kutsuttiin ”yleisturvaksi”. Yleisturva oli jaettu kolmeen eri kategoriaan, kulloisenkin elämäntilanteen perusteella. Avaus keskusteluun on asiallinen ja malli oli hyvin esitelty. Siitä kiitos tekijöille!

Sosiaalidemokraattien yli sata vuotiseen historiaan on kuulunut toimeentulojärjestelmän kulmakivenä työ. Työtä tekemällä on ensisijaisesti voitava hankkia toimeentulo. Toimeen on tultava myös kun työtä ei syystä tai toisesta voi tehdä. Elämäntilanteet vaihtelevat ja syitä voi olla monia, jolloin yhteiskunnan on autettava avun tarvitsijaa. Kaikkein heikoimmassa asemassa olevien avun saanti on turvattava, sillä hetkellä hyvinvoivien avustuksella. Onko periaatteet ja tarpeet muuttuneet?

Kaikille tasamääräisesti jaettava perustulon ongelma tulee olemaan rahoituksen järjestäminen. Verotus varmaankin nousisi, mutta kuinka paljon? Miten työttömyyskassajärjestelmä kytketään perustulon rinnalle? Työelämästä putoavien ansiotason romahtaminen on joka tapauksessa turvattava ansiosidonnaisen turvan kautta. Asia on vaikea ja monisäikeinen, mutta meitä kaikkia koskettavasta asiasta on kyse.

Puoluevaltuusto päätti perustaa työryhmän, jolla on loppu vaalikausi aikaa tehdä meidän, SDP:n malli perusturvasta. Työryhmässä sovelletaan ns. kättä päälle periaatetta, jonka kautta haetaan sitoutumisia yhteistyökumppaneilta eri järjestöistä. Tässä on paikka yhteiselle työlle!

Timo Haverinen

puoluevaltuutettu Savo-Karjala