Ville Skinnarishared tweet on Twitter

Hallituksen on vaikea enää kritisoida isoa ja pahaa EU-mörköä, kun Suomi jättää suosiolla käyttämättä omaa liikkumavaraa lainsäädännössä.

Maarit Feldt-Rantashared image on Instagram

Aurinko paistaa ja lunta sataa! Raaseporissa ei kylmä haittaa eikä vähästä hätkähdetä. Vaaleissa sosialidemokraateille 29.5% äänistä ja hyvät fiilikset. Sauna lämpiää ja yhteishenki korkealla. Tästä tämä lähtee. - Solen skiner och det snöar. Vi är söta men inte av socker. Socialdemokraterna fick hela 29.5% av rösterna i Raseborg, vi tackar. Bastun är varm, fiilisen på toppen och gänget på gång. Nu kör vi. #raasepori #raseborg #pidetäänkaikkimukana #allaskamedmaaritfeldtranta

Sosialidemokraatit SDPshared link on Facebook

Nyt on aika ottaa rohkeita askeleita kohti uuden ajan elinkeino- ja teknologiapolitiikkaa. SDP on valmistellut kasvua ja työllisyyttä tukevan strategian, jossa esitettyihin toimiin toivottavasti myös maan hallitus tarttuu. - Ympäristöteknologiassa ja kierto- ja jakamistaloudessa olisi runsaasti hyödyntämätöntä kasvupotentiaalia, samoin palvelu- ja matkailualalla. Lisäpanostukset tutkimukseen ja tuotekehitykseen ovat nyt välttämättömiä, sanoo SDP:n kansanedustaja Lauri Ihalainen.Sosialidemokraatit SDP

Sosialidemokraatit SDPshared link on Facebook

– Katse pitäisi nostaa pelkästä hintakilpailukyvystä vientiin ja elinkeinopuolen uudistukseen. Suomella olisi hyvät mahdollisuudet muun muassa energiatehokkuudessa, ympäristöteknologiassa ja kiertotaloudessa. Olisin odottanut puoliväliriihessä jykevämpiä linjauksia, sanoo SDP:n kansanedustaja Lauri Ihalainen.Sosialidemokraatit SDP

Sosialidemokraatit SDPshared video on Facebook

SDP:n työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan demarit Tarja Filatov (pj.), Merja Mäkisalo-Ropponen ja Ilmari Nurminen toivottavat kaikille hyvää vappua. Jokainen meistä on tärkeä osa Suomen menestystarinaa ja jokaiselle meistä on löydettävä oma paikka yhteiskunnasta.Sosialidemokraatit SDP

Perustulo, ollako vai ei!

Puoluevaltuusto käsitteli kevätkokouksessaan sääntömääräisten asioiden lisäksi eri ohjelmia puolueen linjaukseksi ja antoi evästyksiä edelleen tekemiseen.

Yksi käsiteltävistä asioista oli sosiaaliturvan uudistaminen. Sosiaaliturvan uudistamisessa ei voi sivuuttaa keskustelua perustulosta. Tämän hetken valtaa pitävä hallitus päätti ottaa perustulokokeilun käytäntöön, vai ottaakohan? Tuleeko perustulokokeilusta jatkoa päätettyihin, mutta sittemmin peruttujen asioiden listalle. Kokeilun myötä saataisiin konkreettista tietoa asiasta. Satunnaisesti kansalaisia valitsemalla ja jakamalla heidät verrokkiryhmään ja koeryhmään, asiaan tulisi selvyys. Rakkaalla lapsella on monta nimeä. Perustulosta käytetään myös nimitystä kansalaispalkka, perustili, jne. Pitkälti riippuen mistä poliittisesta ryhmästä on milloinkin kyse.

Puoluevaltuustolle oli annettu viime syksynä lupauksia odottaa aiheesta avauksia. Sellainen saatiinkin, Demarinuorten taholta. Demarinuorten valmistelemassa ohjelmakirjasessa perustuloa kutsuttiin ”yleisturvaksi”. Yleisturva oli jaettu kolmeen eri kategoriaan, kulloisenkin elämäntilanteen perusteella. Avaus keskusteluun on asiallinen ja malli oli hyvin esitelty. Siitä kiitos tekijöille!

Sosiaalidemokraattien yli sata vuotiseen historiaan on kuulunut toimeentulojärjestelmän kulmakivenä työ. Työtä tekemällä on ensisijaisesti voitava hankkia toimeentulo. Toimeen on tultava myös kun työtä ei syystä tai toisesta voi tehdä. Elämäntilanteet vaihtelevat ja syitä voi olla monia, jolloin yhteiskunnan on autettava avun tarvitsijaa. Kaikkein heikoimmassa asemassa olevien avun saanti on turvattava, sillä hetkellä hyvinvoivien avustuksella. Onko periaatteet ja tarpeet muuttuneet?

Kaikille tasamääräisesti jaettava perustulon ongelma tulee olemaan rahoituksen järjestäminen. Verotus varmaankin nousisi, mutta kuinka paljon? Miten työttömyyskassajärjestelmä kytketään perustulon rinnalle? Työelämästä putoavien ansiotason romahtaminen on joka tapauksessa turvattava ansiosidonnaisen turvan kautta. Asia on vaikea ja monisäikeinen, mutta meitä kaikkia koskettavasta asiasta on kyse.

Puoluevaltuusto päätti perustaa työryhmän, jolla on loppu vaalikausi aikaa tehdä meidän, SDP:n malli perusturvasta. Työryhmässä sovelletaan ns. kättä päälle periaatetta, jonka kautta haetaan sitoutumisia yhteistyökumppaneilta eri järjestöistä. Tässä on paikka yhteiselle työlle!

Timo Haverinen

puoluevaltuutettu Savo-Karjala