Piirikokouksen 15.11. julkilausuma

Savo-Karjalan sosialidemokraatit: Työllisyys vaalien kärkiteemaksi

Savo-Karjalan sosialidemokraatit käyvät tulevan kevään eduskuntavaalitaistoon työllisyyden teemoilla. Ensi kevään eduskuntavaaleissa tullaan katsomaan, mikä puolueista esittää uskottavimman vaihtoehdon työllisyyden parantamiseksi ja uusien työpaikkojen luomiseksi sekä tätä kautta valtion talouden vahvistamiseksi. Sosialidemokraatit tyrmäävät Kokoomuksen ja Keskustan hellimät ajatukset julkisen sektorin leikkauslistoista ja muistuttavat, että hyvä työllisyyskehitys luo vahvimman turvan julkisen sektorin toiminnalle. Samalla sosialidemokraatit haluavat muistuttaa, että julkisen ja yksityisen puolen taikka kolmannen sektorin työpaikkoja ei tule asettaa vastakkain, vaan ne ovat kaikki toisiaan tukevia. Samoin puheet palkka-alennuksista tulee pysäyttää alkuunsa ja ennen kaikkea vahvistaa ihmisten osto-voimaa, ja näin tukea kotimaista kysyntää ja työllisyyttä.

Itä-Suomi on muuta maata vaikeammassa asemassa työllisyyskehitystä tarkasteltaessa. Pienempi teollinen pohja, pitkät etäisyydet, väestörakenne sekä Venäjän epävarma kehitys aiheuttavat kaikki omat haasteensa. Samalla kuitenkin on pidettävä mielessä, että Itä-Suomella on lukuisia vahvuuksia, joita tukemalla uutta työtä voidaan alueelle luoda. Savo-Karjalan sosialidemokraatit katsovat, että tähän työhön tarvitaan myös vahvaa valtion tukea ja rahoitusta, mikä tulee kuitenkin maksamaan itsensä takaisin parantuneen työllisyyden, vilkastuneen elinkeinoelämän ja tätä kautta kasvaneiden verotulojen myötä. Savo-Karjalan alueella sosialidemokraattien ajamalla nuorisotakuulla on saatu hyviä tuloksia ja tätä kehitystä tulee määrätietoisesti jatkaa.

Nyt on aika käynnistää myös uusia ja työllistäviä investointeja. Uusista hankkeista heti toteuttamisvalmiita olisivat mm. Joensuun Raatekankaan eritasoliittymä, Valtatie 23 parantaminen sekä Ylivieska-Iisalmi-Kontiomäki -radan sähköistys. Savo-Karjalan sosialidemokraatit pitävät tärkeänä, että alueen yritystoimintaa tuetaan ja toimintaedellytyksiä vahvistetaan.

Savo-Karjala sosialidemokraatit asettivat myös kuudennentoista eduskuntavaaliehdokkaansa tulevan kevään vaaleihin. Ehdokasjoukkoon liittyi mukaan kuopiolainen aikuisopiskelija ja ammattiyhdistysaktiivi Mari Huohvanainen. Savo-Karjalan sosialidemokraatit lähtevät kohti ensi kevään vaaleja laajalla ja dynaamisella ehdokasjoukkueella.

Lisätietoja:

puheenjohtaja Neeta Röppänen