Ville Skinnarishared tweet on Twitter

Hallituksen on vaikea enää kritisoida isoa ja pahaa EU-mörköä, kun Suomi jättää suosiolla käyttämättä omaa liikkumavaraa lainsäädännössä.

Maarit Feldt-Rantashared image on Instagram

Aurinko paistaa ja lunta sataa! Raaseporissa ei kylmä haittaa eikä vähästä hätkähdetä. Vaaleissa sosialidemokraateille 29.5% äänistä ja hyvät fiilikset. Sauna lämpiää ja yhteishenki korkealla. Tästä tämä lähtee. - Solen skiner och det snöar. Vi är söta men inte av socker. Socialdemokraterna fick hela 29.5% av rösterna i Raseborg, vi tackar. Bastun är varm, fiilisen på toppen och gänget på gång. Nu kör vi. #raasepori #raseborg #pidetäänkaikkimukana #allaskamedmaaritfeldtranta

Sosialidemokraatit SDPshared link on Facebook

Nyt on aika ottaa rohkeita askeleita kohti uuden ajan elinkeino- ja teknologiapolitiikkaa. SDP on valmistellut kasvua ja työllisyyttä tukevan strategian, jossa esitettyihin toimiin toivottavasti myös maan hallitus tarttuu. - Ympäristöteknologiassa ja kierto- ja jakamistaloudessa olisi runsaasti hyödyntämätöntä kasvupotentiaalia, samoin palvelu- ja matkailualalla. Lisäpanostukset tutkimukseen ja tuotekehitykseen ovat nyt välttämättömiä, sanoo SDP:n kansanedustaja Lauri Ihalainen.Sosialidemokraatit SDP

Sosialidemokraatit SDPshared link on Facebook

– Katse pitäisi nostaa pelkästä hintakilpailukyvystä vientiin ja elinkeinopuolen uudistukseen. Suomella olisi hyvät mahdollisuudet muun muassa energiatehokkuudessa, ympäristöteknologiassa ja kiertotaloudessa. Olisin odottanut puoliväliriihessä jykevämpiä linjauksia, sanoo SDP:n kansanedustaja Lauri Ihalainen.Sosialidemokraatit SDP

Sosialidemokraatit SDPshared video on Facebook

SDP:n työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan demarit Tarja Filatov (pj.), Merja Mäkisalo-Ropponen ja Ilmari Nurminen toivottavat kaikille hyvää vappua. Jokainen meistä on tärkeä osa Suomen menestystarinaa ja jokaiselle meistä on löydettävä oma paikka yhteiskunnasta.Sosialidemokraatit SDP

Riitan Savo-Karjala piirikirje

Hyvät toverit,

Sipilän hallitus on nyt ollut vuoden verran vallassa ja jo siinä ajassa moni asia on ehtinyt muuttua. Sipilän ajatusmallissa maata johdetaan insinööri- ja markkinaopein, joissa keskeisenä ajatuksena on yhteiskunnan eri toimintojen yhtiöittäminen ja kilpailuttaminen sekä tätä kautta usko siihen että markkinat kyllä hoitavat asiat tehokkaasti. Samalla hallitus on kaihtanut aktiivista otetta kasvavan työttömyyden hoitamiseen ja laittanut kaiken uskonsa niin kutsuttuun kilpailukyky-sopimukseen uskoen sen yksinään muuttavan Suomen suunnan.

Hallitus on alusta lähtien yrittänyt sanella työmarkkinoiden toimintaa. Sen näkemys on, että työttömyys johtuu ensisijaisesti korkeista palkkakustannuksista, vaikka monet talousviisaat ovat olleet erityisen huolissaan kansalaisten ostovoimasta, jota palkkojen halpuuttamisella ja leikkauspolitiikalla entisestään heikennetään. Ensi hallituksella olivat vuorossa pakkolait ja niiden kohdattua suurta vastarintaa alkoi hallitus sorvata niin kutsutta yhteiskuntasopimusta, jossa se esitti lomarahojen leikkaamista ja palkkojen alentamista, johon päästäisiin paikallisen sopimisen kautta. Suomessa ay-liike on näyttänyt kaapin paikan ja ottanut aloitteen neuvotteluissa. Sen seurauksena työnantajia myötäilevän hallituksen on ollut peräydyttävä unelmistaan romuttaa suomalainen työmarkkinasopimuskulttuuri.

Tulossa oleva SOTE-uudistus myös noudattaa hallituksen markkinahenkistä linjaa. Keskusta sai uudistuksessa oman maakuntahallintonsa ja kokoomus raha seuraa potilasta mallin, jossa julkisia sosiaali- ja terveyspalveluja tuottavat tahot on tarkoitus yhtiöittää ja samalla tuoda yksityiset toimijat julkisten rinnalle. Tällöin ihmisille on kokoomuksen ajattelumallin mukaan mahdollisuus valita mieleisensä eri tuottajien joukosta. Vaarana järjestelyssä on että vaikka kasvukeskuksiin syntyisikin laajasti toistensa kanssa kilpailevia toimijoita, uhkaavat harvemmin asuttujen alueiden palvelut pahasti entisestään heiketä. Raha keskittyy ja pienten paikkakuntien terveyskeskukset näivettyvät. Entä kenellä jää vastuu ennaltaehkäisevän hoidon järjestämisestä tai mikä on suurten terveysketjujen veronmaksumoraali Suomeen?  Ylipäätänsä pitääkö sairaudella voida rahastaa?

Hallitus esitteli liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin johdolla esityksen uudeksi liikennekaareksi, joka muuttaisi merkittävällä tavalla liikenneverkkomme rakentamista ja ylläpitoa. Hallituksen mallissa koko liikenneinfrastruktuuri siirtyisi erilliseen yhtiöön, jonka rahoituksen pohjaksi muodostuvat tienkäyttäjiltä kerättävät käyttömaksut. Kun ennen koko maata haluttiin koordinoidusti kehittää valtion verotuloilla, muutetaan nyt koko logiikka päälaelleen. Sopii edelleen kysyä mitä tämä tarkoittaa esimerkiksi haja-asutusalueen ihmisille, joilla oman auton käytölle ei ole vaihtoehtoa. He maksavat suhteessa kovimman maksun, mutta takeita liikenneverkon tasapuolisesta kehittämisestä ei siitä huolimatta ole. Malli romuttaa kestämättömällä tavalla koordinoidun ja tasapuolisen alueiden ja liikenneverkon kehittämisen.

Myös ulkopolitiikan rintamalla tapahtuu. Turvallisuusympäristön nopeiden muutosten seurauksena kaikki kokoomuksen puheenjohtaja ehdokkaat ovat puheissaan todenneet, että mahdollista Nato-jäsenyyttä haettaessa kansanäänestys ei olisi välttämätön. Tästä presidentti Niinistö näpäyttikin omia Nato-intoilijoita, muistuttamalla sekä presidentin roolista ulkopolitiikan johtajana, mutta myös kummeksuvansa ajatusta mahdollisen Nato-päätöksen tekemisestä ilman kansan tukea. Ehkä tämä myös viilentää kokoomuksen kiivaimpia Nato-intoilijoita. Ulkopolitiikan suuria linjoja ei saa alistaa hätäilylle ja pitkä linja pitää olla parlamentaarisessa kontrollissa.

Sosialidemokraateilla on tässä ajassa yhä enemmän tehtävää. Hallitus on jo ensimmäisen vallassa olo vuotensa aikana nakertanut montaa hyvinvointivaltion perusjalkaa. Leikkaukset koulutukseen, sosiaaliturvaan ja eläkkeisiin sekä valtava yhtiöittämisvimma sekä työmarkkinoiden sanelupolitiikka ovat toimia joita vastaan sosialidemokraatit tulevat tekemään työtä. Meillä on oma selkeä vaihtoehtomme niin talous- ja työllisyys kuin koulutus-, liikenne- ja ulkopolitiikassakin. Sen kantavina ajatuksina ovat työllisyyden parantaminen, sosiaalisen oikeudenmukaisuuden vahvistaminen ja sopimisen kulttuurin vaaliminen ja kunnioittaminen.

Nämä ovat niitä toimia joilla Suomea on historiassa menestyksekkäästi rakennettu.

Hyvää alkavaa kesää kaikille.

– Riitta Myller