Ville Skinnarishared tweet on Twitter

Hallituksen on vaikea enää kritisoida isoa ja pahaa EU-mörköä, kun Suomi jättää suosiolla käyttämättä omaa liikkumavaraa lainsäädännössä.

Maarit Feldt-Rantashared image on Instagram

Aurinko paistaa ja lunta sataa! Raaseporissa ei kylmä haittaa eikä vähästä hätkähdetä. Vaaleissa sosialidemokraateille 29.5% äänistä ja hyvät fiilikset. Sauna lämpiää ja yhteishenki korkealla. Tästä tämä lähtee. - Solen skiner och det snöar. Vi är söta men inte av socker. Socialdemokraterna fick hela 29.5% av rösterna i Raseborg, vi tackar. Bastun är varm, fiilisen på toppen och gänget på gång. Nu kör vi. #raasepori #raseborg #pidetäänkaikkimukana #allaskamedmaaritfeldtranta

Sosialidemokraatit SDPshared link on Facebook

Nyt on aika ottaa rohkeita askeleita kohti uuden ajan elinkeino- ja teknologiapolitiikkaa. SDP on valmistellut kasvua ja työllisyyttä tukevan strategian, jossa esitettyihin toimiin toivottavasti myös maan hallitus tarttuu. - Ympäristöteknologiassa ja kierto- ja jakamistaloudessa olisi runsaasti hyödyntämätöntä kasvupotentiaalia, samoin palvelu- ja matkailualalla. Lisäpanostukset tutkimukseen ja tuotekehitykseen ovat nyt välttämättömiä, sanoo SDP:n kansanedustaja Lauri Ihalainen.Sosialidemokraatit SDP

Sosialidemokraatit SDPshared link on Facebook

– Katse pitäisi nostaa pelkästä hintakilpailukyvystä vientiin ja elinkeinopuolen uudistukseen. Suomella olisi hyvät mahdollisuudet muun muassa energiatehokkuudessa, ympäristöteknologiassa ja kiertotaloudessa. Olisin odottanut puoliväliriihessä jykevämpiä linjauksia, sanoo SDP:n kansanedustaja Lauri Ihalainen.Sosialidemokraatit SDP

Sosialidemokraatit SDPshared video on Facebook

SDP:n työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan demarit Tarja Filatov (pj.), Merja Mäkisalo-Ropponen ja Ilmari Nurminen toivottavat kaikille hyvää vappua. Jokainen meistä on tärkeä osa Suomen menestystarinaa ja jokaiselle meistä on löydettävä oma paikka yhteiskunnasta.Sosialidemokraatit SDP

Riitan Savo-Karjala piirikirje

Hyvät toverit,

Alkava syksy tulee politiikan rintamalla olemaan kiireinen, mutta myös vaikutuksiltaan kauaskantoinen. Sitä sävyttävät erityisesti vaikea talous- ja työllisyystilanne sekä jo pitkään poliittisessa myrskynsilmässä ollut SOTE-uudistus, jossa porvarihallituksen puolueet pääsivät alustavaan kompromissiratkaisuun viime syksyllä. Vaalipiirissä esillä tulevat olemaan erityisesti niin taistelu liikenneyhteyksien kuin koulutuspaikkojenkin puolesta, kun hallituksen aluepolitiikan työkalupakista näyttää löytyvän vain yksityistäminen ratkaisuna kaikkiin maakuntien kehittämistä koskeviin kysymyksiin.

Politiikan syksy alkoi hallituksen budjettiriihellä, jossa tänäkin vuonna isoimmaksi kysymykseksi nousi työllisyyden edistäminen. Valitettavasti hallituksella näyttäisi olevan vain vähän villoja tarjottavana, mutta paljon karvasta kalkkia palkansaajille. Hallitus ei ole, sosialidemokraattien toistuvista varoituksista huolimatta, halunnut panostaa aktiiviseen työllistämiseen. Tämä on näkynyt niin nuorisotakuun alasajona kuin pitkäaikaistyöttömien tukirahojen leikkaamisena.  Hallitus luottaa omaan keppilinjaansa, jossa työttömien tukien leikkaamisen ja palkkojen polkemisen uskotaan vahvistavan taloutta. Kun maassa on yli 400 000 ihmistä työtä vailla, näyttäytyvät hallituksen toimet lähinnä kiusanteolta. Nyt tarvitaan kunnon panostuksia työllisyyteen, erityisesti nuorten ja pitkäaikaistyöttömien osalta. Tämä on ainut kestävä tie myös valtion velkaantumisen kääntämiseen. Pienituloisten ostovoimaa pitää lisätä eikä leikata. Nyt olisi aika laittaa myös isoja investointeja, kuten homekoulujen korjauksia ja liikenneyhteyksiä kuntoon. Velkaantuminen taitetaan vain saamalla lisää kasvua ja verotuloja.

Hallitus näyttää myös verotuksessa ja sosiaalipolitiikassa jatkavan kyseenalaista linjaansa. Samaan aikaan kun hallitus tarjoilee kilpailukykysopimuksen kautta työntekijöiden sosiaaliturvamaksujen nostoa sekä julkisen sektorin työntekijöille lomarahojen leikkauksia, tuo se myös pöytään esityksen metsätilojen ja yritysten sukupolvenvaihdosten verovähennyksistä. Lisäksi hallitus leikkaa niin opiskelijoiden, eläkeläisten kuin lapsiperheidenkin tuista. Näin se omalla toiminnallaan tietoisesti lisää tuloeroja ja ajaa ihmisiä toimeentuloluukulle. Samalla se myös omilla toimillaan kurjistaa kotimarkkinoita, kun ihmisten ostovoima heikkenee.

Sosiaali- ja terveydenhuollonuudistus eli SOTE-uudistus tulee olemaan ehkäpä tulevan istuntokauden merkittävin päätös. Hallitus on keskustan ja kokoomuksen kompromissina ajamassa omaa maakuntamalliaan, jossa yksityisille terveysfirmoille avattaisiin lähes vapaa temmellyskenttä kokoomuksen hellimän valinnanvapausajattelun myötä. Sopii kysyä kuka vastaa vaikkapa ennaltaehkäisevästä toiminnasta ja kuntoutuksesta tai miten käy syrjäseutujen terveydenhuollon hallituksen esityksessä. Samalla esityksessä lähes betonoitaisiin tie monikansallisille terveysfirmoille julkisella rahalla Suomen markkinoille. SDP on esittänyt omassa vaihtoehdossaan keskittymistä ensin sosiaali- ja terveyspalveluiden parantamiseen ja vasta toissijaisesti miettimään maakuntahallintoa kaikkine kiemuroineen.  On varmistettava, että kaikki voimavarat käytetään siihen, että ihmiset saavat tasa-arvoista palvelua missä tahansa asuvatkin. Samalla on myös pidettävä kiinni periaatteesta, jossa julkinen sektori on palveluiden pääasiallinen järjestäjä, jota yksityinen ja kolmas sektori tukevat.

Hallitus on, opetus- ja kulttuuriministeri Grahn-Laasosen johdolla, puhunut että koulutusleikkausten tien on nyt kuljettu loppuun. Tosiasia on kuitenkin sen, että hallitus leikkaa niin ammatillisesta koulutuksesta kuin korkeakoulutuksestakin myös tulevassa budjetissa. Hallituksen päätökset uhkaavat lakkauttaa joko 18 000 ammatillista koulutuspaikka tai 3 800 työpaikkaa oppilaitoksissa. Tämä on käsittämätöntä politiikkaa maassa, joka on vuosikymmenten nojannut korkeaan koulutukseen ja osaamiseen. Nyt monia nuoria uhkaa jääminen ilman koulutuspaikkaa ja tätä kautta myös syrjäytyminen työmarkkinoilta. Tällaiseen uhkapeliin meillä ei todellakaan ole varaa.

Savo-Karjala vaalipiirissä ovat puhuttaneet erityisesi liikenneyhteyksien tulevaisuus, mikä on harvan asutuksen ja pitkien etäisyyksien maakunnille elinehto. Nyt hallitus on keskustalaisen liikenneministerin johdolla sekoittamassa VR:n pakkaa velvoiteliikenteen ostojen leikkaamisella, mikä uhkaa laittaa Joensuusta kiskot rullalle niin Varkauden kuin Nurmeksenkin suuntaan. Varkauden reitillä kulkee jo nyt enää yksi junavuoro päivässä, mikä on täysin riittämätön määrä niin työmatkalaisten kuin opiskelijoidenkin tarpeisiin. Päätöksissä tulee turvata myös Kuopio-Iisalmi yhteyden kehittäminen. VR on tarjoutunut hoitamaan lakkautuslistalla olevia vuoroja edelleen, mutta ministeri ei ole saanut asiassa päätöstä aikaiseksi ja maakunnan liikenneyhteyksien tulevaisuus on edelleen hämärän peitossa. Liikennepolitiikka on tehtävä pitkäjänteisesti ja alueiden erityispiirteet huomioiden, ei näin poukkoillen ja epätietoisuuden vallitessa. Samassa yhteydessä maakunnalle tärkeän Niiralan rajanylityspaikan ympärivuorokautinen aukiolo tulee turvata.

Sosialidemokraatit ovat järjestelmällisesti tarjonneet omaa vaihtoehtoaan hallituksen markkinoihin nojaavan ja eriarvoistavan politiikan tilalle. Tälle työlle on nyt entistä enemmän tarvetta tulevan syksyn poliittisissa koitoksissa. Vaikeina taloudellisina aikoina on erityisesti pidettävä huolta, että kaikki pysyvät mukana ja että koko maata kehitetään tasapuolisesti. Tämä on aidosti kestävää politiikkaa.

Hyvää alkavaa syksyä kaikille.

– Riitta Myller