Maarit Feldt-Rantashared video on Instagram

Vår natur är underbar och det finns många fina ställen i Raseborg. Det är lätt att förstå att många vill bo och också besöka vår stad. Vi vill göra vår stad ännu mera attraktiv. - Meillä on upea luonto ja monia hienoja nähtävyyksiä ja vierailukohteita. On helppo ymmärtää miksi monet haluavat asua täällä ja myös matkailijoita ja kesäasukkailta riittää. Haluamme kehittää kaupungistamme vielä entistäkin houkuttelevamman. #kommunalvalet #kuntavaalit #allaskamed #pidetäänkaikkimukana #helaraseborg #kokoraasepori @petrapaulina @syss3 @cgrundstrom maaritfeldtranta

SDPshared image on Instagram

Työn ja perhe-elämän yhdistämisestä on tehtävä nykyistä helpompaa. Uudenlainen joustava koulupäivä lisäisi perheen arjen yhteisiä tunteja, iltoja vanhemmille ja lapsille. Tähän tarvitsemme yhteistyötä kuntien ja kolmannen sektorin toimijoiden kanssa. Ensi keskiviikkona alkaa kuntavaalien ennakkoäänestys. Tutustu SDP:n inhimillisemmän Suomen ratkaisuihin: vaali.sdp.fi. #kuntavaalit #kaikkimukana #sdp #sosialidemokraatit #kunnat #perhe #lapset #koulutus #harrastussosialidemokraatit

Sosialidemokraatit SDPshared photo on Facebook

Työn ja perhe-elämän yhdistämisestä on tehtävä nykyistä helpompaa. Uudenlainen joustava koulupäivä lisäisi perheen arjen yhteisiä tunteja, iltoja vanhemmille ja lapsille. Tähän tarvitsemme yhteistyötä kuntien ja kolmannen sektorin toimijoiden kanssa. Ensi keskiviikkona alkaa kuntavaalien ennakkoäänestys. Tutustu SDP:n inhimillisemmän Suomen ratkaisuihin: https://vaalit.sdp.fi/ratkaisut/perheille-enemman-yhteista-aikaa/Sosialidemokraatit SDP

Ville Skinnarishared image on Instagram

Kyllä brändi - Suomelle jaei bulkki - Suomelle. Hausjärven kuntavaalikiertueen parhaat herkut löytyy Hikiältä. Hikiän Kyrsä ja Hikiän Velli.villeskinnari

Sosialidemokraatit SDPshared link on Facebook

SDP:n kansanedustaja Sirpa Paateron mukaan oli yllättää kuulla, kuinka ”Senaatti 2” on jo perustettu ennen kuin varsinainen maakuntalaki on lähelläkään päätöksentekoa. Asia tuli esille, kun uutisoitiin johdon palkkaamisesta ilman avointa hakua, eli ”kun tiedämme jo parhaat”-periaatteella. – Näin siis uuden maakuntahallinnon ensimmäiset hyvän hallinnon ja demokratian vastaiset päätökset alkavat jo näkyä, Paatero toteaa.Sosialidemokraatit SDP

Demokraattishared image on Instagram

Oriveden torilla on ämpärimeininkiä! Raija Vuori, Oriveden nuorin ehdokas Lauriina Lehtonen ja Ilkka Hjerppe olivat torilla hyvillä mielin juttelemassa kuntalaisten kanssa.demokraatti

Sosialidemokraatit SDPshared photo on Facebook

Osallistutaan yhdessä maailman suurimmalle kynttiläillalliselle ja näytetään valomerkki ilmaston puolesta sammuttamalla turhat valot. Viime vuonna 1,6 miljoonaa suomalaista osallistui tavalla tai toisella Earth Houriin - eiköhän laiteta vieläkin paremmaksi tänä vuonna. Jaa kuvaa, jos aiot osallistua!Sosialidemokraatit SDP

Sosialidemokraatit SDPshared link on Facebook

Kansanedustaja Merja Mäkisalo-Ropponen vetoaa hallitukseen, että se kuuntelisi jälleen kätilöitä ja hoitajia, kuten se teki palkkoja leikkaavien pakkolakien perumispäätöksessään.Sosialidemokraatit SDP

Riitan Savo-Karjala piirikirje

Riitta Myller

Pääsiäispyhien tauon jälkeen arki jatkuu. Brysselin terrori-iskut ja niitä seurannut keskustelu turvallisuudesta ja sen puutteesta saa toivottavasti aikaan myös todellisia toimintatapojen muutoksia.

Euroopassa pitäisi vihdoinkin ymmärtää, että tarvitsemme enemmän Eurooppaa, emme vähemmän. Paitsi tietojen vaihtoa ongelmista, myös parhaita käytäntöjä kotoutumisesta pitää pystyä siirtämään EU:n sisällä. Yhteistä eurooppalaista politiikkaa tarvitaan myös maahanmuuttoa ja pakolaiskysymyksiä ratkottaessa.

Yhtenäisillä, mutta ihmisoikeuksia kunnioittavilla säännöillä, saamme pitävämmän järjestyksen ulkorajoille, mikä on edellytys sille että sisärajat voidaan pitää auki. EU:n ja Turkin välinen sopimus pitää saada kansainvälisten sopimusten mukaiseksi. Nythän mm YK:n pakolaisjärjestö UNHCR ja Lääkärit ilman rajoja kieltäytyvät yhteistyöstä pakolaisleireillä, koska eivät halua olla mukana toteuttamassa ihmisoikeuksia polkevaa politiikkaa.

Yhteiskuntasopimus herää myös henkiin pääsiäistauolta. Nyt liittokohtaisesti etsitään konkretiaa keskusjärjestöjen tekemälle raamitukselle. Maan hallitus on joutunut tekemään todellisen Canossan matkan alkuperäisestä uhostaan sanella työmarkkinoille, erityisesti Ay-liikkeelle, oma paikkansa. Kun Ay-liike ei tähän suostunut vaan kamppaili itsensä aitoon neuvottelupöytään, on ainakin osa työnantajista ja hallituspuolueiden vaikuttajista enemmän kuin nyreissään.

Tämä näkyy metsäteollisuuden palkkajohtajien ja liikeväentyönantajien puheissa. Tämä lienee myös todellinen ponnin siihen, että Kokoomuksessa puheenjohtaja Stubbille ollaan hakemassa haastajaa. Moni työnantajaliittojen haukoista uskoi, että hallitus tuo heille kultalautasella työpaikkakohtaisen sopimisen, joka heille on aina tarkoittanut naamakohtaista palkoista ja työehdoista sopimista. Nyt tämän tavoitteen saavuttaminen on huomattavasti vaikeutunut. Kokoomus hallituksessa ei, vaikka saakin arvokasta tukea hallituskavereitaan, näytä onnistuvan sille annetussa tehtävässä ja nyt tätä epäonnistumista halutaan maksattaa puoluejohdolla.

Hallitus on luvannut tuoda SOTE- ja maakuntahallintolait lausuntokierrokselle huhtikuun aikana. Pohjois-Karjalassa Siun Sote on jo valitsemassa johtajaa ja virittämässä organisaatiota toimintakuntoon ensi vuoden alussa starttaavaan lähtöönsä. Pohjois-Savon puolella seurataan asiaa tiiviisti ja pohdiskellaan omaa Posotea. Alueellinen aktiivisuus osoittaa, että hallituksen työhön ei uskalleta luottaa.

Paljon asioita onkin vielä auki ja on mielenkiintoista nähdä missä muodossa hallitus esityksensä antaa. Itsehallintoalueista ei enää puhuta, vaan maakunnista. Maakunta nimen sanotaan olevan ymmärrettävämpi. Näin varmaan onkin, koska itsehallinnostahan maakunnissa ei ole kysymys. Rahat tulevat valtiolta samoin ohjaus.

Kokonaan käsittelemätön asia on miten ne maakunnat, jotka järjestävät sosiaali- ja terveystoimen yhdessä, sen tekevät. Odotettavissa on uusia hallintohimmeleitä ja ongelmia perustuslain kanssa. Sosialidemokraattien mielestä nyt on keskityttävä sosiaali- ja terveyspalveluihin. Ihmisten on saatava tarvitsemansa terveyspalvelut tasa-arvoisesti koko maassa ja pääsääntöisesti julkisen sektorin tuottamina.

Hallituksessa tehty sopimus, jossa Kepu sai maakuntahallinnon ja Kokoomus yksityisten ylikansallisten terveysfirmojen hyysäämisen, on viemässä ojasta allikkoon. Epätasa-arvo kansalaisten välillä kasvaa ja kustannukset yhteiskunnalle nousevat kun yksityinen terveysbusiness pääsee kerman kuorintaan, kuten on jo Ruotsissa tapahtunut.

Hallituksen puheet alueellista tasa-arvosta ovat saaneet erikoisen tulkinnan. Fimean, Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskuksen jo moneen kertaan päätetty sijoittaminen Kuopioon on perussuomalaisen ministerin Hanna Mäntylän mukaan ollut virhepäätös, jonka hän haluaa nyt tomerasti kumota. Mitä sanovat tähän hallituskumppani Keskusta ja perussuomalaiset alueen kansanedustajat. Tai mitä tekevät.

– Riitta Myller