Timo Harakkashared tweet on Twitter

SOS jakaa lisää menoja ja ministerinsalkkuja ja tekee *seuraavalle* hallitukselle miljardileikkauksia. Tulkaa pois,Suomi ansaitsee parempaa.

Antti Rinneshared tweet on Twitter

Hallitus jää kauas työllisyystavoitteestaan. Illan uutinen: Kolme uutta ministeriä. Lopputulos on työllisyyden suhteen pettymys.

Ville Skinnarishared tweet on Twitter

Miljardi Soten tietojärjestelmiin on hyvä sijoitus, jos se käytetään uusin avoimiin järjestelmiin - ei upoteta rahoja vanhaan eli Apottiin.

Maria Guzeninashared image on Instagram

#suomi100 näyttely avattu Euroopan neuvoston yleiskokouksessa Strasbourgissa! Sataan vuoteen mahtuu paikoin vaikeaakin historiaa, mutta eteenpäin on menty. Tehdään seuraavista sadasta vieläkin hienompi menestystarina.maria_guzenina

Joona Räsänenshared tweet on Twitter

Suomen rahapajan juhlarahoissa siis kuvataan mm. sisällissodan teloitusta ja Välimereen hukkunutta pakolaislasta. Todella mauton farssi.

Sosialidemokraatit SDPshared link on Facebook

- Kansalaissodan teloituksia kuvaava Suomen itsenäisyyden juhlaraha on vastenmielinen ja täydellinen rimanalitus Suomen rahapajalta. Juhlarahan painaminen osoittaa täydellistä harkintakyvyn pettämistä niiltä tahoilta, jotka ovat vastuussa rahan suunnittelusta, sanoo SDP:n kansanedustaja Joona Räsänen.Sosialidemokraatit SDP

Riitan Savo-Karjala piirikirje

Riitta Myller

Pääsiäispyhien tauon jälkeen arki jatkuu. Brysselin terrori-iskut ja niitä seurannut keskustelu turvallisuudesta ja sen puutteesta saa toivottavasti aikaan myös todellisia toimintatapojen muutoksia.

Euroopassa pitäisi vihdoinkin ymmärtää, että tarvitsemme enemmän Eurooppaa, emme vähemmän. Paitsi tietojen vaihtoa ongelmista, myös parhaita käytäntöjä kotoutumisesta pitää pystyä siirtämään EU:n sisällä. Yhteistä eurooppalaista politiikkaa tarvitaan myös maahanmuuttoa ja pakolaiskysymyksiä ratkottaessa.

Yhtenäisillä, mutta ihmisoikeuksia kunnioittavilla säännöillä, saamme pitävämmän järjestyksen ulkorajoille, mikä on edellytys sille että sisärajat voidaan pitää auki. EU:n ja Turkin välinen sopimus pitää saada kansainvälisten sopimusten mukaiseksi. Nythän mm YK:n pakolaisjärjestö UNHCR ja Lääkärit ilman rajoja kieltäytyvät yhteistyöstä pakolaisleireillä, koska eivät halua olla mukana toteuttamassa ihmisoikeuksia polkevaa politiikkaa.

Yhteiskuntasopimus herää myös henkiin pääsiäistauolta. Nyt liittokohtaisesti etsitään konkretiaa keskusjärjestöjen tekemälle raamitukselle. Maan hallitus on joutunut tekemään todellisen Canossan matkan alkuperäisestä uhostaan sanella työmarkkinoille, erityisesti Ay-liikkeelle, oma paikkansa. Kun Ay-liike ei tähän suostunut vaan kamppaili itsensä aitoon neuvottelupöytään, on ainakin osa työnantajista ja hallituspuolueiden vaikuttajista enemmän kuin nyreissään.

Tämä näkyy metsäteollisuuden palkkajohtajien ja liikeväentyönantajien puheissa. Tämä lienee myös todellinen ponnin siihen, että Kokoomuksessa puheenjohtaja Stubbille ollaan hakemassa haastajaa. Moni työnantajaliittojen haukoista uskoi, että hallitus tuo heille kultalautasella työpaikkakohtaisen sopimisen, joka heille on aina tarkoittanut naamakohtaista palkoista ja työehdoista sopimista. Nyt tämän tavoitteen saavuttaminen on huomattavasti vaikeutunut. Kokoomus hallituksessa ei, vaikka saakin arvokasta tukea hallituskavereitaan, näytä onnistuvan sille annetussa tehtävässä ja nyt tätä epäonnistumista halutaan maksattaa puoluejohdolla.

Hallitus on luvannut tuoda SOTE- ja maakuntahallintolait lausuntokierrokselle huhtikuun aikana. Pohjois-Karjalassa Siun Sote on jo valitsemassa johtajaa ja virittämässä organisaatiota toimintakuntoon ensi vuoden alussa starttaavaan lähtöönsä. Pohjois-Savon puolella seurataan asiaa tiiviisti ja pohdiskellaan omaa Posotea. Alueellinen aktiivisuus osoittaa, että hallituksen työhön ei uskalleta luottaa.

Paljon asioita onkin vielä auki ja on mielenkiintoista nähdä missä muodossa hallitus esityksensä antaa. Itsehallintoalueista ei enää puhuta, vaan maakunnista. Maakunta nimen sanotaan olevan ymmärrettävämpi. Näin varmaan onkin, koska itsehallinnostahan maakunnissa ei ole kysymys. Rahat tulevat valtiolta samoin ohjaus.

Kokonaan käsittelemätön asia on miten ne maakunnat, jotka järjestävät sosiaali- ja terveystoimen yhdessä, sen tekevät. Odotettavissa on uusia hallintohimmeleitä ja ongelmia perustuslain kanssa. Sosialidemokraattien mielestä nyt on keskityttävä sosiaali- ja terveyspalveluihin. Ihmisten on saatava tarvitsemansa terveyspalvelut tasa-arvoisesti koko maassa ja pääsääntöisesti julkisen sektorin tuottamina.

Hallituksessa tehty sopimus, jossa Kepu sai maakuntahallinnon ja Kokoomus yksityisten ylikansallisten terveysfirmojen hyysäämisen, on viemässä ojasta allikkoon. Epätasa-arvo kansalaisten välillä kasvaa ja kustannukset yhteiskunnalle nousevat kun yksityinen terveysbusiness pääsee kerman kuorintaan, kuten on jo Ruotsissa tapahtunut.

Hallituksen puheet alueellista tasa-arvosta ovat saaneet erikoisen tulkinnan. Fimean, Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskuksen jo moneen kertaan päätetty sijoittaminen Kuopioon on perussuomalaisen ministerin Hanna Mäntylän mukaan ollut virhepäätös, jonka hän haluaa nyt tomerasti kumota. Mitä sanovat tähän hallituskumppani Keskusta ja perussuomalaiset alueen kansanedustajat. Tai mitä tekevät.

– Riitta Myller