Ville Skinnarishared tweet on Twitter

Hallituksen on vaikea enää kritisoida isoa ja pahaa EU-mörköä, kun Suomi jättää suosiolla käyttämättä omaa liikkumavaraa lainsäädännössä.

Maarit Feldt-Rantashared image on Instagram

Aurinko paistaa ja lunta sataa! Raaseporissa ei kylmä haittaa eikä vähästä hätkähdetä. Vaaleissa sosialidemokraateille 29.5% äänistä ja hyvät fiilikset. Sauna lämpiää ja yhteishenki korkealla. Tästä tämä lähtee. - Solen skiner och det snöar. Vi är söta men inte av socker. Socialdemokraterna fick hela 29.5% av rösterna i Raseborg, vi tackar. Bastun är varm, fiilisen på toppen och gänget på gång. Nu kör vi. #raasepori #raseborg #pidetäänkaikkimukana #allaskamedmaaritfeldtranta

Sosialidemokraatit SDPshared link on Facebook

Nyt on aika ottaa rohkeita askeleita kohti uuden ajan elinkeino- ja teknologiapolitiikkaa. SDP on valmistellut kasvua ja työllisyyttä tukevan strategian, jossa esitettyihin toimiin toivottavasti myös maan hallitus tarttuu. - Ympäristöteknologiassa ja kierto- ja jakamistaloudessa olisi runsaasti hyödyntämätöntä kasvupotentiaalia, samoin palvelu- ja matkailualalla. Lisäpanostukset tutkimukseen ja tuotekehitykseen ovat nyt välttämättömiä, sanoo SDP:n kansanedustaja Lauri Ihalainen.Sosialidemokraatit SDP

Sosialidemokraatit SDPshared link on Facebook

– Katse pitäisi nostaa pelkästä hintakilpailukyvystä vientiin ja elinkeinopuolen uudistukseen. Suomella olisi hyvät mahdollisuudet muun muassa energiatehokkuudessa, ympäristöteknologiassa ja kiertotaloudessa. Olisin odottanut puoliväliriihessä jykevämpiä linjauksia, sanoo SDP:n kansanedustaja Lauri Ihalainen.Sosialidemokraatit SDP

Sosialidemokraatit SDPshared video on Facebook

SDP:n työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan demarit Tarja Filatov (pj.), Merja Mäkisalo-Ropponen ja Ilmari Nurminen toivottavat kaikille hyvää vappua. Jokainen meistä on tärkeä osa Suomen menestystarinaa ja jokaiselle meistä on löydettävä oma paikka yhteiskunnasta.Sosialidemokraatit SDP

Riitan Savo-Karjalan piirikirje

Hyvät toverit,

Eduskunnan syksy päättyy vanhaan tapaan ensi vuoden talousarvion hyväksymiseen ennen joulun istuntotaukoa. Budjetin hyväksyminen on eräs eduskunnan keskeisistä tehtävistä. Siinä annamme valtuutuksen sille rahankäytölle mitä valtio ensi vuonna harjoittaa eli kansanomaisemmin sanottuna keneltä otetaan ja kenelle annetaan.Käsittelemme jokaisen ministeriön rahoituksen erikseen keskustelussa ja luvassa on satoja äänestyksiä eri oppositiopuolueiden jättämistä lausumista eduskunnan valtiovarainvaliokunnan budjettimietintöön. Usein keskustelut venyvätkin myöhään yöhön.

Kuten parlamentaariseen demokratiaan kuuluu ovat kaikki oppositiopuolueet jättäneet omat ehdotuksena pääosin hallituspuolueiden mielen mukaan budjetista laadittuun mietintöön. Nämä taas pohjautuvat puolueiden vaihtoehtobudjetteihin, joiden käsittely on viimeisten vuosien aikana niin eduskunnassa kuin mediassakin saanut enemmän huomiota ja painoarvoa. Vaikka ani harvat näistä ehdotuksista tulevat hyväksytyiksi lopulliseen budjettiin, antavat ne merkittävän panoksen demokraattiselle keskustelulle. Ne osoittavat, että kaikesta vaihtoehdottomuuspuheesta huolimatta talous on poliittista ja kuten politiikassa yleensäkin, vaihtoehtoja on aina olemassa.

Sosialidemokraattien vaihtoehdon kärjet ovat kirkkaat. Työ ja oikeudenmukaisuus ovat vaihtoehtomme läpileikkaavat teemat. Haluamme tehdä aktiivista työllisyyttä edistävää politiikkaa ja samalla esittää vaihtoehdon hallituksen eriarvoistavalle leikkauspolitiikalle.Haluamme tukea pienituloisia, sillä se on paitsi oikeudenmukaista politiikka, mutta pienituloisten eurot myös kiertävät suoraan takaisin kotimarkkinoillemme ja piristävät taloutta ja lisäävät työllisyyttä. Tuloerojen tasaaminen auttaa siis myös työllisyyttä ja luo talouteen uutta toimeliaisuutta. Tästä ovat pohjoismaat jo pitkään olleet hyvä esimerkki.

Maamme talous on tuoreimpien lukujen valossa ottanut pienen käänteen kohti parempaa, mutta työttömyys pysyttelee edelleen korkealla, erityisesti pitkäaikaistyöttömyys, ja julkinen velkaantuminen lisääntyy. Monet talousviisaat ovat viime viikolla todenneet, että orastava kasvu ei ole seurausta istuvan hallituksen linjasta vaan edellisen hallituksen ja sen sosialidemokraattisen valtiovarainministerin liikkeelle laittamista merkittävistä infra- ja rakennushankkeista. Niiden vaikutukset kansataloudessa alkavat siis nyt näkyä.

Hallitus kyllä puhuu hurskaasti velkaantumisen taittamisesta, mutta samaan aikaan se ottaa lisää velkaa ja käyttää taloudellisen liikkumavaransa suurituloisia suosiviin veronkevennyksiin, kuten yrittäjävähennykseen, metsälahjavähennykseen ja perintöveron huojennuksiin. Lisäksi kilpailukykysopimuksen hyvittämiseksi luvatut veronkevennykset hyödyttävät eniten suurituloisia. Sosialidemokraatit haluavat peruuttaa hallituksen tehottomat ja suurituloisia suosivat veronkevennykset, minkä sijaan pieni- ja keskituloisten verotusta tulisi keventää. Tämä kaventaisi tuloeroja ja ylläpitäisi kotitalouksien ostovoimaa.

Hallitus ei ole edelleenkään, kahden istuntovuotensa aikana, halunnut tuoda mitään aktiivisia työllisyystoimia käsittelyyn, vaan se enemminkin leikkaa työllistämisrahoja, palkkatukea ja järjestöjen mahdollisuuksia työllistää. Se on käytännössä ajanut viime hallituskaudella rakennetun nuoriotakuun kokonaan alas. Kaikki munat on laitettu yhteen KiKy-koriin, jolla Suomi kuvitellaan laittaa, palkkoja leikkaamalla, uuteen nousuun. Uutiset auto- ja telakkateollisuudesta eivät tue hallituksen näkemystä suomalaisen työn kalleudesta. Suomesta ei tule ehdoin tahdoin tehdä halpatyömaata.

Nyt valittu leikkauslinja ja suurituloisia suosivat veronkevennykset iskevät kaikkein pahimmin yhteiskunnan heikompiosaisiin. Kun hallitus leikkaa yhdellä kädellä eläkeläisiltä, lapsiperheiltä ja opiskelijoilta niin antaa se toisella kädellä omille eturyhmilleen. Tämä ajaa ihmisiä köyhyyteen ja toivottomuuteen, mutta samalla myös kurjistaa kotimaista työllisyyttä. Me haluamme peruuttaa hallituksen epäoikeudenmukaiset leikkaukset heikompiosaisilta ja pitää kaikki mukana. SDP:n vaihtoehdossa 95% prosenttia eläkeläisistä ja palkansaajista hyötyy enemmän kuin hallituksen vaihtoehdossa. Tuloerojen kaventaminen on paitsi oikeudenmukaista politiikka, mutta myös hyvää talouspolitiikkaa.

Hallituksen leikkaukset ulottuvat myös korkeakoulutukseen, suurentavat varhaiskasvatuksen ryhmäkokoja ja koulujen luokkakokoja, sekä rajaavat pienten lasten subjektiivista päivähoito-oikeutta. Se on toimillaan romuttamassa suomalaisen koulutuksen menestystarinaa ja heikentämässä tulevien sukupolvien mahdollisuuksia. Leikkaukset korkeakouluihin lyövät korville uusia innovaatioita ja talouskasvu oraita. Me haluamme turvata korkeakoulujen rahoituksen sekä kaikkien lasten oikeuden päivähoitoon ja turvalliseen oppimisympäristöön. Ilmainen koulutus mahdollistaa kaikille tasa-arvoisen mahdollisuuden kehittää itseään ja mahdollistaa sosiaalisen liikkuvuuden. Koulutusta rajoittamalla hallitus nakertaa erästä hyvinvointivaltion keskeisintä tukijalkaa ja talouskasvun moottoria.

Kun hallitus ei ole saanut velkaantumista hallintaansa on valtiovarainministeriö Orpo jo väläyttänyt puheissaan uusien leikkauslistojen mahdollisuudesta ensi kevään kehysriihessä. Kun tulevana keväänä käydään myös kunnallisvaalit, haluaa hallitus lakaista tulevan riihen vaikeat ratkaisut maton alle ja aikoo lykätä kehysriihtä tulevien kuntavaalien yli. Näin toimiessaan hallitus ylenkatsoo äänestäjiä ja unohtaa että viime kädessä se on vastuussa toimistaan ennen kaikkea juuri kansalaisille. Tällaista toimintaa sosialidemokraatit eivät voi hyväksyä.

Kulunut syksy on suomalaisessa politiikassa ollut poikkeuksellisen värikäs ja mitä luultavammin ensi keväänä tahti tulee myös jatkumaan. Tätä ennustaisi oikeuskanslerin moitteet hallituksen lainvalmistelusta. Olen useasti kiinnittänyt huomiota hallituksen esityksiin, joita pääasiassa perustellaan hallitusohjelmalla. Tästä kuultaa läpi perussuomalaisten politiikka. Soinihan on vaatinutkin perustuslakituomioistuimen perustamista, koska ”politiikka on politiikkaa”. Suomessa on kuitenkin totuttu ja mielestäni pitää niin ollakin, että hallitusten esitysten perustuslaillisuus on mahdollisimman hyvin tutkittu ja kunnossa, ennen esitysten antamista.

Kiitokset teille kaikille työstä sosialidemokraattisten arvojen edistämisessä ja ponnisteluistamme paremman yhteiskunnan rakentamisen puolesta.

Rauhallista joulua ja hyvää uutta vuotta kaikille.

– Riitta Myller