Maarit Feldt-Rantashared video on Instagram

Vår natur är underbar och det finns många fina ställen i Raseborg. Det är lätt att förstå att många vill bo och också besöka vår stad. Vi vill göra vår stad ännu mera attraktiv. - Meillä on upea luonto ja monia hienoja nähtävyyksiä ja vierailukohteita. On helppo ymmärtää miksi monet haluavat asua täällä ja myös matkailijoita ja kesäasukkailta riittää. Haluamme kehittää kaupungistamme vielä entistäkin houkuttelevamman. #kommunalvalet #kuntavaalit #allaskamed #pidetäänkaikkimukana #helaraseborg #kokoraasepori @petrapaulina @syss3 @cgrundstrom maaritfeldtranta

SDPshared image on Instagram

Työn ja perhe-elämän yhdistämisestä on tehtävä nykyistä helpompaa. Uudenlainen joustava koulupäivä lisäisi perheen arjen yhteisiä tunteja, iltoja vanhemmille ja lapsille. Tähän tarvitsemme yhteistyötä kuntien ja kolmannen sektorin toimijoiden kanssa. Ensi keskiviikkona alkaa kuntavaalien ennakkoäänestys. Tutustu SDP:n inhimillisemmän Suomen ratkaisuihin: vaali.sdp.fi. #kuntavaalit #kaikkimukana #sdp #sosialidemokraatit #kunnat #perhe #lapset #koulutus #harrastussosialidemokraatit

Sosialidemokraatit SDPshared photo on Facebook

Työn ja perhe-elämän yhdistämisestä on tehtävä nykyistä helpompaa. Uudenlainen joustava koulupäivä lisäisi perheen arjen yhteisiä tunteja, iltoja vanhemmille ja lapsille. Tähän tarvitsemme yhteistyötä kuntien ja kolmannen sektorin toimijoiden kanssa. Ensi keskiviikkona alkaa kuntavaalien ennakkoäänestys. Tutustu SDP:n inhimillisemmän Suomen ratkaisuihin: https://vaalit.sdp.fi/ratkaisut/perheille-enemman-yhteista-aikaa/Sosialidemokraatit SDP

Ville Skinnarishared image on Instagram

Kyllä brändi - Suomelle jaei bulkki - Suomelle. Hausjärven kuntavaalikiertueen parhaat herkut löytyy Hikiältä. Hikiän Kyrsä ja Hikiän Velli.villeskinnari

Sosialidemokraatit SDPshared link on Facebook

SDP:n kansanedustaja Sirpa Paateron mukaan oli yllättää kuulla, kuinka ”Senaatti 2” on jo perustettu ennen kuin varsinainen maakuntalaki on lähelläkään päätöksentekoa. Asia tuli esille, kun uutisoitiin johdon palkkaamisesta ilman avointa hakua, eli ”kun tiedämme jo parhaat”-periaatteella. – Näin siis uuden maakuntahallinnon ensimmäiset hyvän hallinnon ja demokratian vastaiset päätökset alkavat jo näkyä, Paatero toteaa.Sosialidemokraatit SDP

Demokraattishared image on Instagram

Oriveden torilla on ämpärimeininkiä! Raija Vuori, Oriveden nuorin ehdokas Lauriina Lehtonen ja Ilkka Hjerppe olivat torilla hyvillä mielin juttelemassa kuntalaisten kanssa.demokraatti

Sosialidemokraatit SDPshared photo on Facebook

Osallistutaan yhdessä maailman suurimmalle kynttiläillalliselle ja näytetään valomerkki ilmaston puolesta sammuttamalla turhat valot. Viime vuonna 1,6 miljoonaa suomalaista osallistui tavalla tai toisella Earth Houriin - eiköhän laiteta vieläkin paremmaksi tänä vuonna. Jaa kuvaa, jos aiot osallistua!Sosialidemokraatit SDP

Sosialidemokraatit SDPshared link on Facebook

Kansanedustaja Merja Mäkisalo-Ropponen vetoaa hallitukseen, että se kuuntelisi jälleen kätilöitä ja hoitajia, kuten se teki palkkoja leikkaavien pakkolakien perumispäätöksessään.Sosialidemokraatit SDP

Riitan Savo-Karjalan piirikirje

Hyvät toverit,

Eduskunnan syksy päättyy vanhaan tapaan ensi vuoden talousarvion hyväksymiseen ennen joulun istuntotaukoa. Budjetin hyväksyminen on eräs eduskunnan keskeisistä tehtävistä. Siinä annamme valtuutuksen sille rahankäytölle mitä valtio ensi vuonna harjoittaa eli kansanomaisemmin sanottuna keneltä otetaan ja kenelle annetaan.Käsittelemme jokaisen ministeriön rahoituksen erikseen keskustelussa ja luvassa on satoja äänestyksiä eri oppositiopuolueiden jättämistä lausumista eduskunnan valtiovarainvaliokunnan budjettimietintöön. Usein keskustelut venyvätkin myöhään yöhön.

Kuten parlamentaariseen demokratiaan kuuluu ovat kaikki oppositiopuolueet jättäneet omat ehdotuksena pääosin hallituspuolueiden mielen mukaan budjetista laadittuun mietintöön. Nämä taas pohjautuvat puolueiden vaihtoehtobudjetteihin, joiden käsittely on viimeisten vuosien aikana niin eduskunnassa kuin mediassakin saanut enemmän huomiota ja painoarvoa. Vaikka ani harvat näistä ehdotuksista tulevat hyväksytyiksi lopulliseen budjettiin, antavat ne merkittävän panoksen demokraattiselle keskustelulle. Ne osoittavat, että kaikesta vaihtoehdottomuuspuheesta huolimatta talous on poliittista ja kuten politiikassa yleensäkin, vaihtoehtoja on aina olemassa.

Sosialidemokraattien vaihtoehdon kärjet ovat kirkkaat. Työ ja oikeudenmukaisuus ovat vaihtoehtomme läpileikkaavat teemat. Haluamme tehdä aktiivista työllisyyttä edistävää politiikkaa ja samalla esittää vaihtoehdon hallituksen eriarvoistavalle leikkauspolitiikalle.Haluamme tukea pienituloisia, sillä se on paitsi oikeudenmukaista politiikka, mutta pienituloisten eurot myös kiertävät suoraan takaisin kotimarkkinoillemme ja piristävät taloutta ja lisäävät työllisyyttä. Tuloerojen tasaaminen auttaa siis myös työllisyyttä ja luo talouteen uutta toimeliaisuutta. Tästä ovat pohjoismaat jo pitkään olleet hyvä esimerkki.

Maamme talous on tuoreimpien lukujen valossa ottanut pienen käänteen kohti parempaa, mutta työttömyys pysyttelee edelleen korkealla, erityisesti pitkäaikaistyöttömyys, ja julkinen velkaantuminen lisääntyy. Monet talousviisaat ovat viime viikolla todenneet, että orastava kasvu ei ole seurausta istuvan hallituksen linjasta vaan edellisen hallituksen ja sen sosialidemokraattisen valtiovarainministerin liikkeelle laittamista merkittävistä infra- ja rakennushankkeista. Niiden vaikutukset kansataloudessa alkavat siis nyt näkyä.

Hallitus kyllä puhuu hurskaasti velkaantumisen taittamisesta, mutta samaan aikaan se ottaa lisää velkaa ja käyttää taloudellisen liikkumavaransa suurituloisia suosiviin veronkevennyksiin, kuten yrittäjävähennykseen, metsälahjavähennykseen ja perintöveron huojennuksiin. Lisäksi kilpailukykysopimuksen hyvittämiseksi luvatut veronkevennykset hyödyttävät eniten suurituloisia. Sosialidemokraatit haluavat peruuttaa hallituksen tehottomat ja suurituloisia suosivat veronkevennykset, minkä sijaan pieni- ja keskituloisten verotusta tulisi keventää. Tämä kaventaisi tuloeroja ja ylläpitäisi kotitalouksien ostovoimaa.

Hallitus ei ole edelleenkään, kahden istuntovuotensa aikana, halunnut tuoda mitään aktiivisia työllisyystoimia käsittelyyn, vaan se enemminkin leikkaa työllistämisrahoja, palkkatukea ja järjestöjen mahdollisuuksia työllistää. Se on käytännössä ajanut viime hallituskaudella rakennetun nuoriotakuun kokonaan alas. Kaikki munat on laitettu yhteen KiKy-koriin, jolla Suomi kuvitellaan laittaa, palkkoja leikkaamalla, uuteen nousuun. Uutiset auto- ja telakkateollisuudesta eivät tue hallituksen näkemystä suomalaisen työn kalleudesta. Suomesta ei tule ehdoin tahdoin tehdä halpatyömaata.

Nyt valittu leikkauslinja ja suurituloisia suosivat veronkevennykset iskevät kaikkein pahimmin yhteiskunnan heikompiosaisiin. Kun hallitus leikkaa yhdellä kädellä eläkeläisiltä, lapsiperheiltä ja opiskelijoilta niin antaa se toisella kädellä omille eturyhmilleen. Tämä ajaa ihmisiä köyhyyteen ja toivottomuuteen, mutta samalla myös kurjistaa kotimaista työllisyyttä. Me haluamme peruuttaa hallituksen epäoikeudenmukaiset leikkaukset heikompiosaisilta ja pitää kaikki mukana. SDP:n vaihtoehdossa 95% prosenttia eläkeläisistä ja palkansaajista hyötyy enemmän kuin hallituksen vaihtoehdossa. Tuloerojen kaventaminen on paitsi oikeudenmukaista politiikka, mutta myös hyvää talouspolitiikkaa.

Hallituksen leikkaukset ulottuvat myös korkeakoulutukseen, suurentavat varhaiskasvatuksen ryhmäkokoja ja koulujen luokkakokoja, sekä rajaavat pienten lasten subjektiivista päivähoito-oikeutta. Se on toimillaan romuttamassa suomalaisen koulutuksen menestystarinaa ja heikentämässä tulevien sukupolvien mahdollisuuksia. Leikkaukset korkeakouluihin lyövät korville uusia innovaatioita ja talouskasvu oraita. Me haluamme turvata korkeakoulujen rahoituksen sekä kaikkien lasten oikeuden päivähoitoon ja turvalliseen oppimisympäristöön. Ilmainen koulutus mahdollistaa kaikille tasa-arvoisen mahdollisuuden kehittää itseään ja mahdollistaa sosiaalisen liikkuvuuden. Koulutusta rajoittamalla hallitus nakertaa erästä hyvinvointivaltion keskeisintä tukijalkaa ja talouskasvun moottoria.

Kun hallitus ei ole saanut velkaantumista hallintaansa on valtiovarainministeriö Orpo jo väläyttänyt puheissaan uusien leikkauslistojen mahdollisuudesta ensi kevään kehysriihessä. Kun tulevana keväänä käydään myös kunnallisvaalit, haluaa hallitus lakaista tulevan riihen vaikeat ratkaisut maton alle ja aikoo lykätä kehysriihtä tulevien kuntavaalien yli. Näin toimiessaan hallitus ylenkatsoo äänestäjiä ja unohtaa että viime kädessä se on vastuussa toimistaan ennen kaikkea juuri kansalaisille. Tällaista toimintaa sosialidemokraatit eivät voi hyväksyä.

Kulunut syksy on suomalaisessa politiikassa ollut poikkeuksellisen värikäs ja mitä luultavammin ensi keväänä tahti tulee myös jatkumaan. Tätä ennustaisi oikeuskanslerin moitteet hallituksen lainvalmistelusta. Olen useasti kiinnittänyt huomiota hallituksen esityksiin, joita pääasiassa perustellaan hallitusohjelmalla. Tästä kuultaa läpi perussuomalaisten politiikka. Soinihan on vaatinutkin perustuslakituomioistuimen perustamista, koska ”politiikka on politiikkaa”. Suomessa on kuitenkin totuttu ja mielestäni pitää niin ollakin, että hallitusten esitysten perustuslaillisuus on mahdollisimman hyvin tutkittu ja kunnossa, ennen esitysten antamista.

Kiitokset teille kaikille työstä sosialidemokraattisten arvojen edistämisessä ja ponnisteluistamme paremman yhteiskunnan rakentamisen puolesta.

Rauhallista joulua ja hyvää uutta vuotta kaikille.

– Riitta Myller