Riitta Myller: Postipalvelut ovat perusoikeus

TIEDOTE                                                                                                                  13.9.2016

Riitta Myller: Postipalvelut ovat perusoikeus

Kansanedustaja Riitta Myller (sd) on jättänyt hallitukselle kirjallisen kysymyksen postinjakelun turvaamisesta viisipäiväisenä sekä kohtuuaikaisena myös haja-asutusalueilla. ”Posti on Suomessa valtion omistama liikelaitos, jonka tehtävänä on varmistaa postinkantoon liittyvien palveluiden tasa-arvoinen toteutuminen koko maassa” Myller muistuttaa.

Postin työvoiman supistumisen myötä viisipäiväsen postinjakelun jatko on nyt uhan alla ja jakeluajat ovat haja-asutusalueilla myöhentyneet merkittävästi. Tämä vaikeuttaa jo nyt niin kansalaisten tiedonsaantia ja asiointia eri viranomaisten kanssa. Nämä uhkakuvat ovat myös omiaan vaikeuttamaan haja-asutusaluilla toimivia yritysten toimintaedellytyksiä ja siten työllistämismahdollisuuksia, kun yritysten laskutus ja muu rahaliikenne viivästyvät. ”Jos hallitus todella haluaa luoda työpaikkoja koko maahan, on viisipäiväinen postinjakelu perusoikeus josta ei tule tinkiä” Myller päättää.

Lisätietoja:

Riitta Myller, puh. 040 504 8303