Tytti Tuppurainenshared image on Instagram

Aamu sarastaa Hietaniemen hautausmaalla. - Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin. Presidentti Mauno Koivistotyttitup

Tuula Haatainenshared image on Instagram

Presidentti Koiviston hautajaiset ja muistotilaisuus olivat kyyneliin liikuttava tilaisuus. Koiviston elämäntyö ja arvot ovat meille kaikille hieno perintö.haatainent

Miapetra Kumpula-Natrishared image on Instagram

Hieno tilaisuus - presidentti Koiviston siunaus. Nyt muistojuhla - vieläkin sydämessä tuntuu ulosmarssin bassorumpu. Manu jätti ison muiston ja perinnön suomalaisille! 🇫🇮🌹miapetrakumpula

Demarinuoretshared image on Instagram

"Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin." Lepää rauhassa presidentti Koivisto.demarinuoret

SDPshared image on Instagram

SDP:n puheenjohtaja Antti Rinne, sosialidemokraattisen eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Lindtman ja puoluesihteeri Antton Rönnholm laskivat puolueen seppeleen työväenliikkeen ensimmäisen presidentin arkulle Helsingin Tuomiokirkossa. Kuva: Valtioneuvosto #maunokoivistososialidemokraatit

Sosialidemokraatit SDPshared photo on Facebook

SDP:n puheenjohtaja Antti Rinne, sosialidemokraattisen eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Lindtman ja puoluesihteeri Antton Rönnholm laskivat puolueen seppeleen työväenliikkeen ensimmäisen presidentin arkulle Helsingin Tuomiokirkossa. Kuva: ValtioneuvostoSosialidemokraatit SDP

Demokraattishared image on Instagram

Hietaniemen hautausmaalla. Muurien ulkopuolella kymmenet varusmiehet valvovat parin tunnin kuluttua saapuvan surusaattueen rauhaisaa kulkua.demokraatti

SDPshared image on Instagram

Valmiina seuraamaan presidentti Koiviston siunaustilaisuutta ja surusaattoa Valtioneuvoston linnan edessä. Siunaustilaisuus alkaa Helsingin tuomiokirkossa klo 13 ja surusaatton on arvioitu lähtevän tuomiokirkolta n. klo 14.30. #maunokoivisto #manusosialidemokraatit

SDP:n Mäkisalo-Ropponen: Hallituksen sanat ja teot aluepolitiikassa eivät kohtaa

Merja Mäkisalo-Ropponen

Hallituksen vastaukset keskiviikon välikysymyskeskustelussa eivät kansanedustaja Merja Mäkisalo-Ropposen mielestä vähentäneet huolta Suomen suunnasta. Erityisesti aluepolitiikka tuntuu unohtuneen keskustavetoiselta hallitukselta kokonaan.

– Kysyttäessä hallituksen aluepolitiikasta kyselytunnilla 14.4, Ministeri Vehviläinen totesi osuvasti: ”On vähän vanhanaikaista vain hokea sanaa aluepolitiikka aluepolitiikka vaan se tulee nimenomaan tekojen kautta.”

Mäkisalo-Ropposen mielestä teot ovat osoittaneet mitä hallitukselle aluepolitiikka on. Pääministeri Sipilän toteamus, että Keskusta haluaa pitää koko Suomen asuttuna, ei vakuuta, kun katsoo hallituksen päätöksiä. Raideliikennettä ajetaan alas sekä posteja, poliisiasemia ja käräjäoikeuden toimipaikkoja lakkautetaan. Ensimmäisen vuoden aikana hallitus on lakkauttanut yli 100 toimipistettä. Sitä voi pitää epävirallisena Suomen ennätyksenä.

– Liikenneyhteyksien heikentäminen on erityisen vaarallista maakuntien kilpailukyvylle. Pohjois-Karjalasta käsin katsottuna, hallitus tuntuu unohtaneen koko maakunnan oman onnensa nojaan. Olemme esimerkiksi pyytäneet ministeri Berneriä useita kertoja keskustelemaan liikennepolitiikasta paikallisten toimijoiden ja päättäjien kanssa, mutta hänellä ei ole ollut aikaa. Siitä huolimatta hän on tehnyt päätöksiä, joiden johdosta lukuisten ihmisten elämä on vaikeutunut junayhteyksien valtavan heikentymisen johdosta.

– Kukaan ei tiedä, jatkuuko junaliikenne Joensuusta Varkauteen joulukuun 10. päivän jälkeen. Päätöksillä alkaa olla jo kiire. Luulisi ministerin nyt ymmärtävän, että Pohjois-Karjala tarvitsee tämän yhteyden. Ennen vuorojen vähentämistä reitillä on ollut paljon matkustajia. Linja-autovuorot eivät pysty korvaamaan junaliikennettä.

Merja Mäkisalo-Ropponen

kansanedustaja (sd)