SDP:n Mäkisalo-Ropponen: Oikeistovoimat jyllää!

Enpä olisi koskaan uskonut, miten oikeistolaiseksi Keskustapuolue voi muuttua. Olen itse aina aiemmin ollut sitä mieltä, että Sosialidemokraattien ja Keskustan yhteistyöllä on rakennettu hyvinvointiyhteiskunta ja nämä puolueet voisivat sitä myös yhdessä kehittää. Nykyinen Keskusta on kuitenkin hallituskumppaneidensa kanssa romuttamassa koko hyvinvointiyhteiskunnan.

Keskusta, joka on aina sanonut olevansa maakuntien asialla, on ministeri Bernerin johdolla lakkauttamassa maakuntien junaliikennettä ja päättänyt jättää julkisen liikenteen markkinavoimien armoille. Nyt ministeri on ryhtynyt kyseenalaistamaan myös maakuntien lentoliikennettä. Tätä ei voi seurata sivusta tekemättä mitään ja siksi Sosialidemokraatit ovat valmistelemassa välikysymystä hallituksen liikennepolitiikasta.

Pohjois-Karjalan näkökulmasta hallituksen esitys vähentää Joensuussa sijaitsevan Euroopan Metsäinstituutin rahoitusta on kauhistuttava. Toivottavasti ministeri Vehviläinen saa muutettua hallituksen esitystä, sillä muuten on suuri riski, että koko Metsäinstituutti lähtee Suomesta. Suomen rahoitusosuus on miljoona euroa ja hallitus on vähentämässä rahoituksen lähes puoleen. Tämä on käsittämätöntä, sillä Metsäinstituutin tuomat tulot Suomelle ovat lähes kolme miljoonaa euroa.

Hallituksen ikäihmisiin ja lapsiin kohdistuvat säästöt ovat myös rajuja. Päivähoidossa ja kouluissa ollaan kasvattamassa ryhmäkokoja ja lasten oikeutta subjektiiviseen päivähoitoon ollaan rajaamassa. Ikäihmisten toimeentuloa ollaan heikentämässä muun muassa asumistukea leikkaamalla ja palvelumaksuja korottamalla. Samanaikaisesti hoidon ja hoivan laatua heikennetään henkilöstömitoituksia pienentämällä.

Kunnissa voidaan kuitenkin päättää toisin ja paremmin. Esimerkiksi Helsingin, Jyväskylän ja Turun kaupunginhallitukset eivät ole suostuneet varhaiskasvatusoikeuden rajaamisen ja lapsiryhmien koon suurentamiseen. Toivon, että sosialidemokraattiset kuntapäättäjät kunnissa paneutuisivat näihin asioihin ja vastustaisivat hallituksen linjausten toimeenpanoa kunnissa. Vanhustenhoidon ja muistisairautta sairastavien hoidon asiantuntijana voi sanoa, että hallituksen esittämä henkilöstömitoituksen heikennys huonontaa hoidon ja hoivan laatua suurimmassa osassa hoitoyhteisöjä. Toivottavasti sosialidemokraatit eivät kunnissa suostu tähän.

Nyt on aika tehdä sosialidemokraattista politiikkaa myös kunnissa ja näyttää, että me välitämme lapsista ja vanhuksista. Hallitus ei ole tehnyt minkäänlaisia arviointeja säästöesitystensä vaikutuksista ja näillä päätöksillä ollaan tekemässä samat virheet kuin 1990-luvun laman aikana. Näitä edellisen laman aikana tehtyjen säästöpäätösten kustannuksia maksetaan edelleen.

Jos haluat lukea perustelujani, miksi lapsilta ja ikäihmisiltä ei voi säästää, voit lukea niitä oheisista artikkelista:

Merja Mäkisalo-Ropponen

Kansanedustaja (sd.)