SDP:n Mäkisalo-Ropponen: Työllisyysmäärärahat eivät riitä alkuunkaan

Tiedote 23.9.2015

Joensuulaisen kansanedustajan Merja Mäkisalo-Ropposen (sd.) mielestä työllisyyden hoidon näkökulmasta ollaan kestämättömässä tilanteessa. Hallitus esittää lisätalousarviossaan vain 21 miljoonan euron lisäystä työllisyysmäärärahoihin. Uusien työttömyystilastojen mukaan työttömyys on jatkanut kasvuaan koko maassa. Esimerkiksi Pohjois-Karjalassa työttömien työnhakijoiden määrä on kasvanut vuoden takaisesta lähes kymmenellä prosentilla ja Pohjois-Savossa 13 prosentilla.

– Koko ajan pahentuvassa tilanteessa tarve olisi moninkertainen, eikä pieni määrärahojen lisäys riitä edes Uudellemaalle. Kaiken lisäksi ensi vuoden työllisyysmäärärahoista ollaan leikkaamassa 50 miljoonaa euroa.

– Tilanne on mennyt jatkuvasti huonompaan suuntaan. Erityisen huolestuttavaa on pitkäaikaistyöttömyyden kasvu sekä nuorisotyöttömyys. Hallitus erehtyy, jos se kuvittelee Suomen nousevan ilman aktiivista työllisyyden hoitoa.

– Täysin riittämättömien työllisyysmäärärahojen lisäksi hallitus on valinnut linjakseen leikkausten tien, joka entisestään lisää työttömyyttä. Hallitus on valitettavasti heittänyt hanskat tiskiin ja laiminlyö vakavalla tavalla työttömyyden hoidon.

Lisätiedot,

Merja Mäkisalo-Ropponen