SDP:n Merja Mäkisalo-Ropponen: Näinkö hallitus elävöittää maakuntia?

Tiedote 16.9.2015

Eilen Liikenne- ja viestintäministeriö ja VR ilmoittivat ostopalvelusopimuksen lopettamisesta ja rajuista junavuorojen leikkauksista ensi maaliskuusta alkaen. Tämä on kohtalokas isku erityisesti Pohjois-Karjalalle. Junien kulkeminen on loppumassa Joensuusta pohjoisen ja lännen suuntaan. Esimerkiksi Jyväskylään pitäisi jatkossa kulkea Helsingin kautta. Asiaa tullaan käsittelemään vielä valtioneuvoston raha-asioiden valiokunnassa, joka tekee lopullisen päätöksen.

Kansanedustaja, Joensuun kaupunginvaltuuston puheenjohtaja Merja Mäkisalo-Ropponen on hyvin hämmentynyt ja surullinen tällaisesta esityksestä. Hänen mukaansa on päivän selvää, että Pohjois-Karjalan kehitys kokee kolauksen näiden päätösten johdosta.

-Päätöstä ei ole mietitty loppuun asti. Päätöksellä vaarannetaan koko alueen kehitys. Tämä on kova isku maakunnan kilpailukyvylle, talouskasvulle, työllisyyskehitykselle sekä maakunnan elinvoimaisuudelle. Riski siihen, että päätöksestä suunnitellut säästöt kääntyvät päälaelleen, on erittäin suuri.

Mäkisalo-Ropposen mukaan hallituksen pitäisi nyt pikaisesti ottaa maakuntien lusikat kauniisiin käsiin ja perua järjetön suunnitelma.

-Vaadin, että asia otetaan vielä pöydälle ja mietitään sen vaikutuksia kokonaisuudessaan. En usko hallituksen analysoineen tätä päätöstä riittävästi ja siksi se on syytä perua mahdollisimman pian.

Mäkisalo-Ropponen kohdistaa katseensa myös hallituspuolueiden pohjois-karjalaisiin kansanedustajiin.

-Edunvalvonta on pettänyt pahemman kerran. Ihmettelen, eikö hallituspuolueiden pohjois-karjalaisia kansanedustajia kiinnosta puolustaa maakuntaa? Nyt olisi syytä nopeasti muistaa, missä omat äänestäjät ovat ja tehdä töitä Pohjois-Karjalan paremman tulevaisuuden eteen.

Lisätietoja,

Merja Mäkisalo-Ropponen