Siun soten säästöjä ei tule maksattaa työntekijöillä

Tiedote 27.9.2017

Vuoden alusta aloittaneen Siun sote talousarviossa tavoitellaan nollatulosta jo ensimmäiselle vuodelle. Tästä syystä loppuvuodelle on jo jouduttu tekemään säästöohjelma, jonka tavoitteena on saada aikaan seitsemän miljoonan euron säästöt vuoden loppuun mennessä. Tästä summasta noin puolet on kohdistettu henkilöstökuluihin. Henkilöstöön kohdistuvat leikkaukset eivät luo pysyviä säästöjä. On iso huoli siitä, kuinka tiukka ensi vuosi tulee olemaan, kun ensimmäisenkin vuoden pilvet ovat näin synkät. Onko painopiste ollut siis kustannustehokkuudessa ja onko kuntalainen jäänyt jalkoihin? Ovatko hyvinvointi- ja terveyden edistämisen sekä palvelujen yhdenvertaisuuden ja saatavuuden tavoitteet jääneet toissijaisiksi? On hyvä muistaa, että kaikessa tässä kärsijöinä ovat ennen kaikkea kuntalaiset.

Siun soten henkilöstö on jo säästänyt lomarahoissa ja kilpailukykysopimuksen myötä työaikaa on lisätty. Miten kuntalaisten palvelut turvataan, jos henkilöstöä rokotetaan säästöillä? Siun soten strategiaan on kirjattu: ” Osaava ja motivoitunut henkilöstö on tärkein voimavara”. Mikäli tuon arvon halutaan toteutuvan, on annettava henkilöstölle todellinen mahdollisuus vaikuttaa aidosti toimintojen ja oman asemansa kehittämiseen.

Lisätietoja:
Neeta Röppänen puheenjohtaja, p. 044 774 8520, neeta.roppanen(a)turo.fi