Maarit Feldt-Rantashared video on Instagram

Vår natur är underbar och det finns många fina ställen i Raseborg. Det är lätt att förstå att många vill bo och också besöka vår stad. Vi vill göra vår stad ännu mera attraktiv. - Meillä on upea luonto ja monia hienoja nähtävyyksiä ja vierailukohteita. On helppo ymmärtää miksi monet haluavat asua täällä ja myös matkailijoita ja kesäasukkailta riittää. Haluamme kehittää kaupungistamme vielä entistäkin houkuttelevamman. #kommunalvalet #kuntavaalit #allaskamed #pidetäänkaikkimukana #helaraseborg #kokoraasepori @petrapaulina @syss3 @cgrundstrom maaritfeldtranta

SDPshared image on Instagram

Työn ja perhe-elämän yhdistämisestä on tehtävä nykyistä helpompaa. Uudenlainen joustava koulupäivä lisäisi perheen arjen yhteisiä tunteja, iltoja vanhemmille ja lapsille. Tähän tarvitsemme yhteistyötä kuntien ja kolmannen sektorin toimijoiden kanssa. Ensi keskiviikkona alkaa kuntavaalien ennakkoäänestys. Tutustu SDP:n inhimillisemmän Suomen ratkaisuihin: vaali.sdp.fi. #kuntavaalit #kaikkimukana #sdp #sosialidemokraatit #kunnat #perhe #lapset #koulutus #harrastussosialidemokraatit

Sosialidemokraatit SDPshared photo on Facebook

Työn ja perhe-elämän yhdistämisestä on tehtävä nykyistä helpompaa. Uudenlainen joustava koulupäivä lisäisi perheen arjen yhteisiä tunteja, iltoja vanhemmille ja lapsille. Tähän tarvitsemme yhteistyötä kuntien ja kolmannen sektorin toimijoiden kanssa. Ensi keskiviikkona alkaa kuntavaalien ennakkoäänestys. Tutustu SDP:n inhimillisemmän Suomen ratkaisuihin: https://vaalit.sdp.fi/ratkaisut/perheille-enemman-yhteista-aikaa/Sosialidemokraatit SDP

Ville Skinnarishared image on Instagram

Kyllä brändi - Suomelle jaei bulkki - Suomelle. Hausjärven kuntavaalikiertueen parhaat herkut löytyy Hikiältä. Hikiän Kyrsä ja Hikiän Velli.villeskinnari

Sosialidemokraatit SDPshared link on Facebook

SDP:n kansanedustaja Sirpa Paateron mukaan oli yllättää kuulla, kuinka ”Senaatti 2” on jo perustettu ennen kuin varsinainen maakuntalaki on lähelläkään päätöksentekoa. Asia tuli esille, kun uutisoitiin johdon palkkaamisesta ilman avointa hakua, eli ”kun tiedämme jo parhaat”-periaatteella. – Näin siis uuden maakuntahallinnon ensimmäiset hyvän hallinnon ja demokratian vastaiset päätökset alkavat jo näkyä, Paatero toteaa.Sosialidemokraatit SDP

Demokraattishared image on Instagram

Oriveden torilla on ämpärimeininkiä! Raija Vuori, Oriveden nuorin ehdokas Lauriina Lehtonen ja Ilkka Hjerppe olivat torilla hyvillä mielin juttelemassa kuntalaisten kanssa.demokraatti

Sosialidemokraatit SDPshared photo on Facebook

Osallistutaan yhdessä maailman suurimmalle kynttiläillalliselle ja näytetään valomerkki ilmaston puolesta sammuttamalla turhat valot. Viime vuonna 1,6 miljoonaa suomalaista osallistui tavalla tai toisella Earth Houriin - eiköhän laiteta vieläkin paremmaksi tänä vuonna. Jaa kuvaa, jos aiot osallistua!Sosialidemokraatit SDP

Sosialidemokraatit SDPshared link on Facebook

Kansanedustaja Merja Mäkisalo-Ropponen vetoaa hallitukseen, että se kuuntelisi jälleen kätilöitä ja hoitajia, kuten se teki palkkoja leikkaavien pakkolakien perumispäätöksessään.Sosialidemokraatit SDP

Terveisiä eduskuntaryhmän kesäkokouksesta

Eduskuntaryhmän kesäkokouksessa puhuttiin paljon hallituksen suunnittelemista koulutussäästöistä. OAJ:n puheenjohtaja toi tervehdyksensä kokoukseen ja jakoi puheenvuorossaan meidän sosialidemokraattien huolen koulutuksen tulevaisuudesta, jos hallituksen ehdottamat säästötoimenpiteet toteutuvat. Hallitus on päättänyt säästää kaikilta koulutustasoilta.

Jo tällä hetkellä päiväkotien tilanne on monessa kunnassa huolestuttava. Lapsen tullessa aamulla päiväkotiin siellä voi olla sellainen tilanne, että katsotaan mihin ryhmään hän tänään mahtuu. Lapsilähtöisyys on tästä toiminnasta kaukana. Päiväkodit alkavat olla monessa kunnassa lasten ”säilöntäpaikkoja”, joissa lapsen yksilöllinen huomioiminen on melko mahdotonta. Tätä tilannetta tulee edelleen pahentamaan suunnitelmat ryhmäkokojen suurentamisesta. Harvassa kunnassa ajatellaan, miten kannattava sijoitus varhaiskasvatus pitkällä tähtäimellä on.

Viime hallituskaudella ministeri Kiurun vuosittain myöntämät ryhmäkokojen pienentämiseen kohdennetut määrärahat ovat toimineet tehokkaasti ylisuurten oppilasryhmien pienentämisessä. Nykyinen hallitus on päättänyt lopettaa nämä määrärahat ja ylisuurten ryhmien muodostuminen on nyt suuri uhka. Lahjakkaat lapset pärjäävät suuressakin ryhmässä, mutta ne oppilaat, jotka tarvitsevat opettajan henkilökohtaista ohjausta ja tukea, kärsivät tilanteesta. Tällöin on suuri riski, että he putoavat herkemmin normaalilta oppimispolulta. Tällä voi olla hyvin pitkäkestoiset negatiiviset vaikutukset lapsen koulumenestykselle.

Lasten ja nuorten kohdalla toistetaan nyt edellisen 1990-luvun laman virheitä. Silloinkin suurennettiin ryhmäkokoja, jonka seurauksena lasten ja nuorten psykososiaaliset ongelmat ja syrjäytyminen lisääntyivät huomattavasti.

Hallitus on päättänyt myös heikentää yleistä koulutustasoamme. Korkea koulutustasomme on ollut menestystekijämme vuosikymmenien ajan. Hallituksen tavoitteena nyt on, että merkittävä osa opiskelijoista siirtyisi työelämään jo kandidaattitutkinnolla ja maisterin tutkinnon suorittaminen vähenisi 20 prosentilla. Se on vaarallinen päätös, jos tavoitteenamme on kilpailukyvyn ylläpitäminen ja parantaminen.

Sosialidemokraatit ovat valmistautuneet tekemään välikysymyksen koulutuksen tulevaisuudesta, ellei hallitus peru näitä käsittämättömiä, pitkällä tähtäimellä yhteiskunnalle lisäkustannuksia aiheuttavia koulutussäästöjä. Nyt meidän sosialidemokraattien on pidettävä keskustelua yllä ja haastettava hallituspuolueita. Keskustelua on käytävä kunnissakin. Itse keskustelin erään hallituspuolueen kansanedustajan kanssa päivähoidon ryhmäkokojen suurentamisesta ja hän totesi, että ”Kyllä päiväkotitädit valittavat ihan turhasta, sillä kyllä ennenkin äidit pärjäsivät yli kymmenenkin lapsen kanssa ihan hyvin.”. Jos asenteet varhaiskasvatusta kohtaan ovat tällaisia niin, eipä asiasta kovin paljon tiedetä.

Merja Mäkisalo-Ropponen

Kansanedustaja (sd)