Ville Skinnarishared tweet on Twitter

Hallituksen on vaikea enää kritisoida isoa ja pahaa EU-mörköä, kun Suomi jättää suosiolla käyttämättä omaa liikkumavaraa lainsäädännössä.

Maarit Feldt-Rantashared image on Instagram

Aurinko paistaa ja lunta sataa! Raaseporissa ei kylmä haittaa eikä vähästä hätkähdetä. Vaaleissa sosialidemokraateille 29.5% äänistä ja hyvät fiilikset. Sauna lämpiää ja yhteishenki korkealla. Tästä tämä lähtee. - Solen skiner och det snöar. Vi är söta men inte av socker. Socialdemokraterna fick hela 29.5% av rösterna i Raseborg, vi tackar. Bastun är varm, fiilisen på toppen och gänget på gång. Nu kör vi. #raasepori #raseborg #pidetäänkaikkimukana #allaskamedmaaritfeldtranta

Sosialidemokraatit SDPshared link on Facebook

Nyt on aika ottaa rohkeita askeleita kohti uuden ajan elinkeino- ja teknologiapolitiikkaa. SDP on valmistellut kasvua ja työllisyyttä tukevan strategian, jossa esitettyihin toimiin toivottavasti myös maan hallitus tarttuu. - Ympäristöteknologiassa ja kierto- ja jakamistaloudessa olisi runsaasti hyödyntämätöntä kasvupotentiaalia, samoin palvelu- ja matkailualalla. Lisäpanostukset tutkimukseen ja tuotekehitykseen ovat nyt välttämättömiä, sanoo SDP:n kansanedustaja Lauri Ihalainen.Sosialidemokraatit SDP

Sosialidemokraatit SDPshared link on Facebook

– Katse pitäisi nostaa pelkästä hintakilpailukyvystä vientiin ja elinkeinopuolen uudistukseen. Suomella olisi hyvät mahdollisuudet muun muassa energiatehokkuudessa, ympäristöteknologiassa ja kiertotaloudessa. Olisin odottanut puoliväliriihessä jykevämpiä linjauksia, sanoo SDP:n kansanedustaja Lauri Ihalainen.Sosialidemokraatit SDP

Sosialidemokraatit SDPshared video on Facebook

SDP:n työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan demarit Tarja Filatov (pj.), Merja Mäkisalo-Ropponen ja Ilmari Nurminen toivottavat kaikille hyvää vappua. Jokainen meistä on tärkeä osa Suomen menestystarinaa ja jokaiselle meistä on löydettävä oma paikka yhteiskunnasta.Sosialidemokraatit SDP

Terveisiä puoluehallituksesta

Merja Mäkisalo-Ropponen

Viime viikon puoluehallituksessa ei vielä tiedetty budjettiriihen tuloksia, joten keskustelussa pääpaino oli sosialidemokraattien vaihtoehtobudjetin päälinjauksissa. Nyt kun tiedämme hallituksen talousarvioesityksen, voidaan todeta, että vaihtoehtobudjetillemme on suuri tarve.

Vaikka hallitus perui päivähoitomaksuihin kohdistuneet leikkaussuunnitelmansa ja lupasi pienentää kaikkein pienituloisimpien perheiden maksuja, niin se ei riitä kumoamaan sitä tosiasiaa, että lapsiperheköyhyys on edelleen kasvussa. Heikoimmassa taloudellisessa asemassa olevien perheiden köyhyys uhkaa myös syventyä ja pitkittyä. Hallitus lupasi keväällä, ettei uusia leikkauksia tule, mutta tämä ei pidä paikkaansa. Aiempien päätösten johdosta lapsiperheiden arjen elämään vaikuttavat leikkaukset jatkuvat, koska ne tulevat vuosittain voimaan. Taloudellisten vaikeuksien lisäksi myös palvelujen heikentyminen satuttaa eniten pienituloisia perheitä.

Lapsiperheköyhyyden vähentämiseen tähtäävien toimenpiteiden lisäksi aiomme vaihtoehtobudjetissamme korostaa Lauri Ihalaisen ja Tarja Filatovin pitkäaikaistyöttömyyden taittamisohjelmassa esiin tuotuja toimenpiteitä. Hallituksen keinot eivät ole riittäviä, vaikka siellä joitakin hyviä asioita onkin. Erityisesti iloitsen siitä, että sosialidemokraattien ajama yli 60-vuotiaille pitkäaikaistyöttömille tarkoitettu eläketuki hyväksyttiin. Vaikka lakiesitys hallituksen toimesta kulkee nyt nimikkeellä Lex Lindström, niin tosiasia on, että aloite tuli sosialidemokraateilta.

En voi olla ihmettelemättä talousarviossa mainittua jokaisen työttömän haastattelua kolmen kuukauden välein. Mikä merkitys tällä haastattelulla mahtaa olla? Olisin toivonut, että rutiininomaisten haastattelujen sijasta TE-toimistoihin tulisi lisää henkilökuntaa ohjaamaan, auttamaan ja tukemaan nuoria työnhakijoita. Tällä hetkellä tilanne on se, että nuoret joutuvat odottamaan henkilökohtaista palvelua jopa yli puoli vuotta.

Nuorisotyöttömyyden hoitoon tuomme vaihtoehtobudjetissamme uusia ratkaisumalleja. Nuorisotakuuta tarvitaan edelleen ja sitä tulee kehittää, eikä suinkaan ajaa alas, kuten hallitus näyttää tekevän. Onneksi hallitus lupaa lisäpanoksia etsivään nuorisotyöhön sosialidemokraattien esitysten mukaisesti. Puoluehallituksessa nimettiin nuorisotakuutyöryhmä, jonka tavoitteena on koota sosialidemokraattien esitys nuorisotyöttömyyden taittamiseksi. Erityisen huolestuttavaa on se, että nuorisotyöttömyys on pitkittymässä ja yli kolme kuukautta työttöminä olleita nuoria on yhä enemmän.

Työteliäs syksy puoluehallituksen pöydän ääressä jatkuu, sillä puoluekokousaloitteita on tullut yhteensä 206.

Merja Mäkisalo-Ropponen

Puoluehallituksen jäsen

(Kirjoitus on julkaistu Viikko Pohjois-Karjala lehdessä 8.9.2016)