Maarit Feldt-Rantashared video on Instagram

Vår natur är underbar och det finns många fina ställen i Raseborg. Det är lätt att förstå att många vill bo och också besöka vår stad. Vi vill göra vår stad ännu mera attraktiv. - Meillä on upea luonto ja monia hienoja nähtävyyksiä ja vierailukohteita. On helppo ymmärtää miksi monet haluavat asua täällä ja myös matkailijoita ja kesäasukkailta riittää. Haluamme kehittää kaupungistamme vielä entistäkin houkuttelevamman. #kommunalvalet #kuntavaalit #allaskamed #pidetäänkaikkimukana #helaraseborg #kokoraasepori @petrapaulina @syss3 @cgrundstrom maaritfeldtranta

SDPshared image on Instagram

Työn ja perhe-elämän yhdistämisestä on tehtävä nykyistä helpompaa. Uudenlainen joustava koulupäivä lisäisi perheen arjen yhteisiä tunteja, iltoja vanhemmille ja lapsille. Tähän tarvitsemme yhteistyötä kuntien ja kolmannen sektorin toimijoiden kanssa. Ensi keskiviikkona alkaa kuntavaalien ennakkoäänestys. Tutustu SDP:n inhimillisemmän Suomen ratkaisuihin: vaali.sdp.fi. #kuntavaalit #kaikkimukana #sdp #sosialidemokraatit #kunnat #perhe #lapset #koulutus #harrastussosialidemokraatit

Sosialidemokraatit SDPshared photo on Facebook

Työn ja perhe-elämän yhdistämisestä on tehtävä nykyistä helpompaa. Uudenlainen joustava koulupäivä lisäisi perheen arjen yhteisiä tunteja, iltoja vanhemmille ja lapsille. Tähän tarvitsemme yhteistyötä kuntien ja kolmannen sektorin toimijoiden kanssa. Ensi keskiviikkona alkaa kuntavaalien ennakkoäänestys. Tutustu SDP:n inhimillisemmän Suomen ratkaisuihin: https://vaalit.sdp.fi/ratkaisut/perheille-enemman-yhteista-aikaa/Sosialidemokraatit SDP

Ville Skinnarishared image on Instagram

Kyllä brändi - Suomelle jaei bulkki - Suomelle. Hausjärven kuntavaalikiertueen parhaat herkut löytyy Hikiältä. Hikiän Kyrsä ja Hikiän Velli.villeskinnari

Sosialidemokraatit SDPshared link on Facebook

SDP:n kansanedustaja Sirpa Paateron mukaan oli yllättää kuulla, kuinka ”Senaatti 2” on jo perustettu ennen kuin varsinainen maakuntalaki on lähelläkään päätöksentekoa. Asia tuli esille, kun uutisoitiin johdon palkkaamisesta ilman avointa hakua, eli ”kun tiedämme jo parhaat”-periaatteella. – Näin siis uuden maakuntahallinnon ensimmäiset hyvän hallinnon ja demokratian vastaiset päätökset alkavat jo näkyä, Paatero toteaa.Sosialidemokraatit SDP

Demokraattishared image on Instagram

Oriveden torilla on ämpärimeininkiä! Raija Vuori, Oriveden nuorin ehdokas Lauriina Lehtonen ja Ilkka Hjerppe olivat torilla hyvillä mielin juttelemassa kuntalaisten kanssa.demokraatti

Sosialidemokraatit SDPshared photo on Facebook

Osallistutaan yhdessä maailman suurimmalle kynttiläillalliselle ja näytetään valomerkki ilmaston puolesta sammuttamalla turhat valot. Viime vuonna 1,6 miljoonaa suomalaista osallistui tavalla tai toisella Earth Houriin - eiköhän laiteta vieläkin paremmaksi tänä vuonna. Jaa kuvaa, jos aiot osallistua!Sosialidemokraatit SDP

Sosialidemokraatit SDPshared link on Facebook

Kansanedustaja Merja Mäkisalo-Ropponen vetoaa hallitukseen, että se kuuntelisi jälleen kätilöitä ja hoitajia, kuten se teki palkkoja leikkaavien pakkolakien perumispäätöksessään.Sosialidemokraatit SDP

Terveisiä puoluehallituksesta

Merja Mäkisalo-Ropponen

Viime viikon puoluehallituksessa ei vielä tiedetty budjettiriihen tuloksia, joten keskustelussa pääpaino oli sosialidemokraattien vaihtoehtobudjetin päälinjauksissa. Nyt kun tiedämme hallituksen talousarvioesityksen, voidaan todeta, että vaihtoehtobudjetillemme on suuri tarve.

Vaikka hallitus perui päivähoitomaksuihin kohdistuneet leikkaussuunnitelmansa ja lupasi pienentää kaikkein pienituloisimpien perheiden maksuja, niin se ei riitä kumoamaan sitä tosiasiaa, että lapsiperheköyhyys on edelleen kasvussa. Heikoimmassa taloudellisessa asemassa olevien perheiden köyhyys uhkaa myös syventyä ja pitkittyä. Hallitus lupasi keväällä, ettei uusia leikkauksia tule, mutta tämä ei pidä paikkaansa. Aiempien päätösten johdosta lapsiperheiden arjen elämään vaikuttavat leikkaukset jatkuvat, koska ne tulevat vuosittain voimaan. Taloudellisten vaikeuksien lisäksi myös palvelujen heikentyminen satuttaa eniten pienituloisia perheitä.

Lapsiperheköyhyyden vähentämiseen tähtäävien toimenpiteiden lisäksi aiomme vaihtoehtobudjetissamme korostaa Lauri Ihalaisen ja Tarja Filatovin pitkäaikaistyöttömyyden taittamisohjelmassa esiin tuotuja toimenpiteitä. Hallituksen keinot eivät ole riittäviä, vaikka siellä joitakin hyviä asioita onkin. Erityisesti iloitsen siitä, että sosialidemokraattien ajama yli 60-vuotiaille pitkäaikaistyöttömille tarkoitettu eläketuki hyväksyttiin. Vaikka lakiesitys hallituksen toimesta kulkee nyt nimikkeellä Lex Lindström, niin tosiasia on, että aloite tuli sosialidemokraateilta.

En voi olla ihmettelemättä talousarviossa mainittua jokaisen työttömän haastattelua kolmen kuukauden välein. Mikä merkitys tällä haastattelulla mahtaa olla? Olisin toivonut, että rutiininomaisten haastattelujen sijasta TE-toimistoihin tulisi lisää henkilökuntaa ohjaamaan, auttamaan ja tukemaan nuoria työnhakijoita. Tällä hetkellä tilanne on se, että nuoret joutuvat odottamaan henkilökohtaista palvelua jopa yli puoli vuotta.

Nuorisotyöttömyyden hoitoon tuomme vaihtoehtobudjetissamme uusia ratkaisumalleja. Nuorisotakuuta tarvitaan edelleen ja sitä tulee kehittää, eikä suinkaan ajaa alas, kuten hallitus näyttää tekevän. Onneksi hallitus lupaa lisäpanoksia etsivään nuorisotyöhön sosialidemokraattien esitysten mukaisesti. Puoluehallituksessa nimettiin nuorisotakuutyöryhmä, jonka tavoitteena on koota sosialidemokraattien esitys nuorisotyöttömyyden taittamiseksi. Erityisen huolestuttavaa on se, että nuorisotyöttömyys on pitkittymässä ja yli kolme kuukautta työttöminä olleita nuoria on yhä enemmän.

Työteliäs syksy puoluehallituksen pöydän ääressä jatkuu, sillä puoluekokousaloitteita on tullut yhteensä 206.

Merja Mäkisalo-Ropponen

Puoluehallituksen jäsen

(Kirjoitus on julkaistu Viikko Pohjois-Karjala lehdessä 8.9.2016)