Auringonlaskun jälkeen aurinko nousee

Auringonlaskun jälkeen aurinko nousee

Savon Sanomien pääkirjoitukset ja artikkelit – osiossa 17.4 toimittaja Iisakki Härmä tykittää poliittista neuvonantoa Sdp – puolueelle ja sen tulevaisuudelle. Artikkeli oli mielenkiintoinen monestakin syystä. Ensinnäkin, toimittajan puolueellisuus voitanee kyseenalaistaa tämän kirjoituksen jälkeen varsin helposti. Ei tarvitse vaatia toimittajan puoluekirjaa nähtäväksi. Ja jos hänellä ei vielä puoluekirjaa ole, suosittelen lämpimästi sen hankkimista, koska uskon että myös keskellä oleva puolue mielellään näitä ”nuoria” toivoja riviinsä ottaa.

Toisekseen, arvio demareiden osalta siitä, että aurinko on laskenut ja tulevaisuutta ei ole, koska puolue ei ole onnistunut houkuttelemaan valovoimaisia nuoria toimintaansa mukaan, herättää ihmetystä. Puolue, jonka puheenjohtajiston keski- ikä on 33 vuotta, edustaa johdon osalta nuorekkuutta. Toimittajan näkemys valovoimaisuuden puutteesta herättää kummastusta. Eikö esimerkiksi varapuheenjohtajat Krista Kiuru, Eero Vainio sekä Antti Lindtman osoita toiminnallaan ja suosiollaan valovoimaisuuden olemassaolon?  Samoin, väitän että puolueella on kunnallisellakin tasolla paljon nuoria, varsin merkittävillä poliittisilla paikoilla. Esimerkkinä mainitakseni Sanna Marin, Tampereen kaupunginvaltuuston puheenjohtaja, ikä 27 vuotta. Teemu Hirvonen, on puoluehallituksen sekä Savonlinnan kaupunginhallituksen että Etelä – Savon maakuntahallituksen varapuheenjohtaja. Ikä 28 vuotta. Myös Kuopiosta lähtöisin oleva Niko Korte on puoluehallituksen jäsen. Ikä 27 vuotta. Esimerkkejä on lukuisia siitä, että demarit tarjoavat poliittista vaikutusmahdollisuutta ja sitä myös otetaan nuoremmissakin polvissa.

Kolmanneksi, toimittajan näkemys vain jäljelle jäävistä puoluemantraa hokevista broilereista, herättää ajatuksia. Kaikilla puolueilla on mantransa. On myös toivottavaa että näitä eroja on ja niitä tuodaan selkeästi esille. Onhan valiteltu, että esimerkiksi äänestysaktiivisuuden lasku johtuisi ainakin osaltaan siitä, että puolueita olisi vaikea erotella toisistaan. Poliittinen oikea ja vasen, on hämärtynyt varsinkin nuoremman polven äänestysikäisissä. Siis selkeä ero ja mantrojen esille tuonti ei ole välttämättä pahasta.

Artikkeli otti hyvin kantaa yleiseen ongelmaan, joka siis koskee kaikkia puolueita. Nuoria on saatava heräteltyä aktiiviseen toimintaan mukaan. Sosialidemokraattien kohdalla olen toiveita esittänyt moneen suuntaan siitä, miten me saataisiin aktiivisuutta lisättyä. Erittäin suuri merkitys on sillä, että nuoria kohdataan luonnollisessa ympäristössä, ilman suurempia järjestelyjä. Hyvin toimivan poliittisen nuorisojärjestön lisäksi yksi tällainen mahdollisuus on siellä, missä 15 – 20 vuotiaita paljon on, eli kouluissa ja oppilaitoksissa. Tässä pallo olisi otettava erittäin aktiivisesti haltuun niin, että järjestettäisiin johdonmukaisesti ammattioppilaitoksissa, lukioissa ja muissa koulutuspaikoissa nuorille työelämän perustietoutta – koulutusta, oikeuksista ja velvollisuuksista. Tässä on terästäytymisen paikka koordinoidulla ohjauksella ammattiliittojen keskusjärjestö Sak:lla. Tämän ohjauksen ja koulutuksen kautta väitän, että niin ay – aktiivisuus kuin sen mukana mahdollisesti kulkeva poliittinen tietous lisääntyy nuorten keskuudessa merkittävästi. Ammattiliitot tekevät tätä työtä vaihtelevin tuloksin. Nuorten työelämän tietous, hoidettuna kattavasti ja laajalla säteellä tuo tulosta. Tämä tuo myös yhteiskunnallista turvaa niin tuleville duunareille kuin työnantajillekin. Se olisi tulevaisuuden turvaamista yhteiskuntatietouden lisäämisellä.

Timo Suhonen
Varapääluottamusmies