Piirin jäsenviesti: Kansanedustaja Merja Mäkisalo-Ropponen

1. Kansanedustaja Merja Mäkisalo-Ropponen

Vielä kerran elvytyspaketista

Eduskunnassa koettiin perussuomalaisten orkestroima arvoton esitys EU:n yhteisestä elvytyspaketista, kun puolue yritti puhemaratonilla ja pöytäämisyrityksillä siirtää paketin hyväksymistä jopa ensi syksyyn ja näin kaataa yhteisesti sovitun elvytyksen.

Toisin kuin perussuomalaiset väittävät, niin paketti ei ole askel kohti liittovaltiota tai yhteistä velkaa vaan kohdennettu ja kertaluontoinen paketti, jolla tuemme Euroopan kasvua poikkeuksellisen koronapandemian ja sen aiheuttaman talouskriisin jälkeen. Tätä samaa näkökulmaa myös valtiovarainvaliokunta painotti omassa mietinnössään ja sen ponsissa, josta eduskuntakin siis äänestää. Nämä ohjaavat vahvasti Suomen osallistumista yhteiseen pakettiin.

Jotta näkisimme kokonaiskuvan, on syytä todeta, että vientivetoisena maana koko Euroopan toipuminen koronan aiheuttamasta talouskriisistä on meille aivan ensiarvoisen tärkeää. Teollisuudellemme Euroopan yhteinen elpyminen on aivan keskeinen kysymys. Viennistämme lähes 60% suuntautuu EU:n sisämarkkina-alueelle. Jos EU hyytyy, Suomikin hyytyy.

Tämä on juuri se syy, miksi niin talousviisaat, yritysjohtajat kuin myös työmarkkinajärjestöt ovat tukeneet elvytyspaketti ja Suomen osallistumista siihen. Toimivat sisämarkkinat ovat elintärkeät Suomelle, suomalaiselle teollisuudelle ja viennille sekä tätä kautta ennen kaikkea suomalaisille työpaikoille. Elvytyspaketti ei ole pelkästään solidaarisuutta, vaan ennen kaikkea tervettä järkeä.

Elpymisväline vahvistaa myös EU:n siirtymää kohti ilmaston ja ympäristön kannalta kestävää kasvua ja tässä meillä on maailmanluokan osaamista ja tutkimusta. Suomessa on näillä aloilla valtava osaaminen ja vientipotentiaali.

Käpertyminen itseemme olisi tulevien mahdollisuuksien hukkaan heittämistä, joka merkittävällä tavalla myös näivettäisi tulevaa kasvuamme, työllisyyttä ja tätä kautta hyvinvointivaltion rahoituspohjaa.

Euroopan talouden kehitys on ensiarvoisen tärkeä myös Suomen talouden kehityksellä ja myös julkisen taloutemme kantokyvylle. Tästä syystä osallistuminen yhteiseen eurooppalaiseen elvytykseen on viisasta ja kaukonäköistä talouspolitiikkaa

. -Merja Mäkisalo-Ropponen kansanedustaja (sd)