Merja-Mäkisalo Ropponen: Pohjois-Karjalasta kulttuurihyvinvoinnin edelläkävijä

Merja Mäkisalo-Ropponen:

Pohjois-Karjalasta kulttuurihyvinvoinnin edelläkävijä

”Kulttuurihyvinvointi tulee ottaa huomioon kunkin tulevan sote-maakunnan ja sen toimialueen kuntien hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen rakenteissa” sanoo kansanedustaja ja valtakunnallisen kulttuurihyvinvointipoolin puheenjohtaja Merja Mäkisalo-Ropponen (sd). ”Tästä syystä olenkin äärimmäisen ilahtunut, että Pohjois-Karjala on valittu yhdeksi kulttuuritoiminnan alueellisen kehittämistehtävän maakunnaksi” Mäkisalo-Ropponen jatkaa.

Tiede- ja kulttuuriministeri Annika Saarikko on tänään tehnyt päätöksen kuntien kulttuuritoiminnan kehittämistehtävistä ja rahoitettavista kokeiluista ja myöntänyt tähän yhteensä 1,4 miljoonaa euroa avustuksia. Valtakunnallinen kehittämistehtävä myönnettiin Suomen Kuntaliitolle, alueelliset kehittämistehtävät Etelä-Savon maakuntaliitolle, Keski-Pohjanmaan liitolle, Pohjois-Karjalan maakuntaliitolle, Porvoon ja Tampereen kaupungeille.

Pohjois-Karjalan maakuntaliiton kehittämistehtävässä on tavoitteena muodostaa maakuntaan yhteistä näkemystä kuntien ja sote-puolen työnjaosta ja yhdyspinnoista kulttuurihyvinvointikysymyksissä sekä edistää kuntien keskinäistä ja kuntakohtaista yhteistyötä julkisten, yksityisten ja yleishyödyllisten tahojen kanssa.

”Nyt Pohjois-Karjala voi näyttää olevansa edelläkävijä kulttuurihyvinvoinnin edistäjänä. Kulttuuria ei edelleenkään hyödynnetä riittävästi terveyden- ja hyvinvoinnin edistämisessä, ennaltaehkäisyssä, hoidossa, hoivassa ja kuntoutuksessa, vaikka tutkimuksellista näyttöä kulttuurin ja taiteen vaikuttavuudesta on tullut esimerkiksi maailman terveysjärjestö WHO:n laajasta tutkimuskatsauksesta” Mäkisalo-Ropponen sanoo.

Lisätietoja:

Merja Mäkisalo-Ropponen, puh. 050 357 9090