Seppo Eskelinen: Kansanedustajat esittävät kalastuspalveluiden ja -maksujen palauttamista liikuntasetelillä maksettaviksi

Seppo Eskelinen:

Työnantajat voivat tarjota työntekijöilleen vuoden aikana 400 euron arvosta omaehtoista liikunta- ja kulttuurietua, jonka työnantaja voi vähentää yrityksen verotuksessa ja jonka työntekijä saa verovapaasti. Kahdeksan eduskuntaryhmän kansanedustajat esittävät toimenpidealoitteessaan, että kalastuspalvelut ja lupamaksut palautetaan liikuntaseteleillä maksettaviksi ja veroetuuden piiriin.

Toimenpidealoitteen allekirjoittivat Seppo Eskelinen (sd), Jari Myllykoski (vas), Atte Harjanne (vihr), Janne Heikkinen (kok), Mats Löfström (rkp), Mauri Peltokangas (ps), Arto Pirttilahti (kesk) ja Peter Östman (kd).

Verohallinnon vero-ohjeessa liikuntaedun piiriin kuuluvan toiminnan edellytetään olevan ”fyysistä aktiivisuutta, jonka tarkoituksena on (–) ylläpitää työntekijän fyysistä hyvinvointia.” Tästä huolimatta vapaa-ajankalastus on tämänhetkisessä käytännössä jätetty edun ulkopuolelle.

– Kalastuksen jättämiselle liikuntaedun ulkopuolelle ei ole perustetta, sillä kalastus on aivan yhtä hyvä tapa huolehtia hyvinvoinnista kuin monet muut edun piiriin kuuluvat liikuntamuodot, toteavat kansanedustajat.

Suomen Vapaa-ajan kalastajat ry:n näkemyksen mukaan ”kalastuksen salliminen täytyy määritellä verottajan ohjeissa jatkossa selvästi ja sallivasti. Kalastuksen hyvinvointivaikutukset ymmärretään koko ajan paremmin ja sen tiedetään sekä parantavan ja ylläpitävän fyysistä kuntoa, että virkistyksen kautta vähentävän mm. stressiä.”

– Luonnossa liikkuminen ja oleskelu laskee sykettä ja verenpainetta, vähentää stressihormonien määrää ja lisää myönteistä mielialaa, toteaa ulkoilujärjestö Suomen Latu kannanotossaan.

Kalastuspalveluiden ja -maksujen hyväksymisellä osaksi liikuntaetua olisi positiivisia vaikutuksia myös kysyntään ja työpaikkojen syntymiseen kotimaisella kalastuspalvelualalla etenkin huippusesonkien ulkopuolella.

– Virikesetelit olisivat tehokas keino kasvattaa kalastusopaspalvelujen kysyntää yksityisasiakkaiden puolella, ja sillä olisi huomattava vaikutus toimialan kannattavuuteen ja työllistävyyteen, kirjoittaa Suomen Kalastusopaskilta kannanotossaan.

Toimenpidealoitteessa esitetään virikesetelillä maksettavaksi kalastuspalveluiden, kuten erilaisten kalastusvälinevuokraus-, kalastusmatkailu- ja kalastusopaspalveluiden lisäksi kalastukseen erottamattomasti kuuluvat kalastuslupa-, kalastonhoito- ja muut maksut.

Lisätiedot:
Seppo Eskelinen, puh: 050 514 3350