Järjestökirje 3/2018

Hyvät Savo -Karjalan järjestötoverit!

Lopultakin Sdp on gallupeissa noussut sille kuuluvalle paalupaikalle ja taistelee kokoomuksen kanssa suurimman puolueen asemasta. Tästä on hyvä ponnistaa kohti neljän vaalin rupeamaa. Edessä on seuraavan 13 kk aikana maakuntavaalit, seurakuntavaalit, eduskuntavaalit ja EU-vaalit. Näihin kaikkiin vaaleihin valmistautuminen on jo kovassa vauhdissa, vaikka maakuntavaalien osalta kysymysmerkkejä riittää lainsäädännön ollessa keskeneräinen

Kevätpiirikokous on 28.4. Joensuussa, jossa myös sisarjärjestömme pitävät samaan aikaan kevätkokouksensa. Piirikokouksen poliittisen tilannekatsauksen pitää eduskuntaryhmämme puheenjohtaja Antti Lindman. Valitsemme ensimmäiset maakuntavaaliehdokkaamme puolueosastojen esitysten pohjalta. Demarinuorten puheenjohtaja Mikkel Näkkäläjärvi osallistuu myös piirikokoukseen ja käyttää kokouksessa puheenvuoron.

Piirihallitus 2018-19

Piirihallituksen puheenjohtajina toimivat puheenjohtaja Neeta Röppänen Kuopio, varapuheenjohtajat Noora Kettunen Joensuu ja Olavi Ruotsalainen Suonenjoki. Piirihallituksen jäsenet Hedman Pia Varkaus, Hurskainen Veli-Matti Nurmes, Kauppinen Sanna Iisalmi, Mikkonen Vilho Tohmajärvi, Mäntynen Matti Kontiolahti ja Salmela Antti Outokumpu. Varajäsenet Tuomas Timonen Joensuu, Tarja Korhonen Siilinjärvi, Simo Suksi Kuopio, Vesa Parviainen Kitee ja Leena Nyyssönen Kontiolahti.

Piirihallituksen yhteystiedot ja aluevastuut löydät www.savokarjala.sdp.fi.

Edelleen monilta yhdistyksistä on toimittamatta yhdistyksen virkailijatiedot ja piirikokousedustajat. Laittakaa tiedot sähköpostiin seppo.eskelinen(a)sdp.fi

Maakuntavaalit 28.10.2018

Piirihallitus päätti maakuntavaalien 2018 ehdokasasettelun aikataulusta, jonka piirin syyskokous 2017 hyväksyi. Maakuntavaalien ehdokkaat valitaan pääosin 28.4.2018 Joensuun piirikokouksessa aiemmin piirikokouksessa hyväksytyn kuntajaon pohjalta, jossa mukana myös vaalipiiriin siirtyvät Heinävesi ja Joroinen.

Puolueosastojen on tehtävä esityksensä 15.4.2018 mennessä piiriin ja toimitettava suostumuskaavakkeet piiriin. Piirikokous myös antoi piirihallitukselle valtuudet täydentää listaa piirikokouksen jälkeen. Piirihallitus täydentää ehdokaslistaa viimeistään elokuun ensimmäisessä kokouksessa. Ehdokalistat on jätettävä 18.9.2018.

Vaalityön ja vaaliohjelman suunnittelu ovat käynnissä ja niistä kerromme piirikokouksessa. Maakuntavaaliohjelman raakaluonnos laitetaan jäsenistön kommentoitavaksi piirikokouksen jälkeen. Maakuntavaalien ehdokasvalokuvaukset keskitetään Joensuu, Kuopio, Iisalmi, Varkaus, Lieksa, Nurmes ja  Kitee. Ehdokkaat tai puolueosastot maksavat valokuvauksen.
Ehdokasjulisteet ja jaettavan maakuntavaaliohjelman ehdokaskuvituksella sekä maakuntalehtien yhteismainonnan maksaa piiri.

Eduskuntavaalit 2019

Piirihallitus päätti myös eduskuntavaalien 2019 ehdokasasettelun aikataulusta, jonka vahvisti syyspiirikokous 2017. Eduskuntavaalien ehdokkaat valitsee piirikokous 24.11.2018 syyskokouksessaan Kuopiossa. Piirihallitus pyytää yhdistyksiltä ehdotukset piirikokoukselle 15.11.2018 mennessä. Näillä näkymin asetettavien ehdokkaiden määrä on joko 15 tai 16. Puolueosastot ovat yhdessä piirin kanssa käynnistäneet ehdiokkaiden kartoituksen.

Seurakuntavaalit 18.11.2018

Seurakuntavaalit ovat marraskuussa 2018. Vaaleilla valitaan jäsenet kirkkovaltuustoon ja seurakuntaneuvostoon. Ehdokashankinta ja vaalit puolueosastojen vastuulla. Toivottavasti osallistumme aktiivisesti vaaleihin.

Kevätpiirikokous 28.4 Joensuu Hotelli Kimmel, Sirkkala-sali

Piirikokouksessa esillä maakuntavaalien ehdokasasettelun vahvistaminen, eduskuntavaaleihin valmistautuminen sekä vuoden 2017 tilinpäätös   ja toimintakertomus. Poliittisen tilannekatsauksen pitää eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Lindtman. Piirikokous alkaa aamukahvilla ja ilmoittautumisella klo 09.30.
Savo-Karjalan demarinuorten kokous alkaa klo 08.30 ja Savo-Karjalan demarinaisten kokous alkaa noin klo 15 piirikokouksen päätyttyä.

Piirikokousmaksu 15€, sisältäen kahvit ja buffetlounaan. Ilmoittautumiset ja piirikokousmaksu 22.4.2018 mennessä. Maksu suoritetaan tilille FI24 577005 200 612 24. Piirikokousaineisto toimitetaan kokousedustajille vko:n 14 lopulla.

Kevään ja syksyn toimintaa

Sdp:n puheenjohtaja Savo -Karjalassa 7.4 Pohjois-Karjala ja 12.5 Pohjois-Savo. Kiertueen valmistelu käynnissä ja Pohjois-Karjalassa Antti Rinne vierailee Lieksassa, Nurmeksessa ja Juuassa.

25.5 Joensuu klo 17.30 -21 ja Kuopio 26.5 klo10-13 jäsenrekisterin ylläpitokoulutukset yhdistysten puheenjohtajille, sihteereille ja jäsenasianhoitajille. Ilmoittautumiset 10.5 mennessä.

Piirin maakuntavaalikoulutus/seminaari lomakeskus Huhmari 25.8. Puolueosastojen johto ja maakuntavaaliehdokkaat.

Sdp järjestöpäivät 1-2.9 Tampere. Teemana maakuntavaalit ja puolueen järjestötyö. Ehdokkaat ja puolueosastojen puheenjohtajat kutsutaan Tampereelle. Piiri järjestää bussi kuljetuksen jos tarpeeksi ilmoittautuneita.

Hyvää pääsiäistä ja aktiivista kevättä !

Neeta Röppänen                   Seppo Eskelinen

Piirin puheenjohtaja                     Toiminnanjohtaja