Järjestökirje 4/2018

Hyvät Savo -Karjalan järjestötoverit!

Sdp:n gallup nousu on jatkunut koko kevään ja olemme nousseet paalupaikalle ja taistelemme kokoomuksen kanssa suurimman puolueen asemasta. Tästä on hyvä ponnistaa kohti neljän vaalin rupeamaa. Edessä on seuraavan 11 kk aikana todennäköisesti maakuntavaalit, seurakuntavaalit, eduskuntavaalit ja EU-vaalit. Näihin kaikkiin vaaleihin valmistautuminen on jo kovassa vauhdissa, vaikka maakuntavaalien osalta edelleen kysymysmerkkejä riittää.

Kevätpiirikokous 28.4 Joensuussa asetti 122 maakuntavaaliehdokasta. Asetetut ja kokonaisehdokasmäärät maakunnittain ovat Pohjois-Savo 62/103 ja Pohjois-Karjala 60/89. Piirihallitus päättää ilmoitusten ja puolueosastojen esitysten pohjalta ehdokaslista lopuista paikoista. Piirikokous laittoi myös maakuntavaaliohjelma luonnoksen jäsenistön kommenteille.

Maakuntavaalit 28.10.2018

Syyspiirikokous 2017 päätti maakuntavaalien 2018 ehdokasasettelun aikataulusta. Samalla piirikokous päätti, että piirikokouksessa asetettujen ehdokkaiden jälkeen loput ehdokaspaikat täyttää piirihallitus 18.8.2018 kokouksessaan. Puolueosastojen lisäesitykset ehdokkaiksi piirihallitukselle 15.8.2018. Ehdokaslistat jätettävä maakuntavaalilautakunnille 18.9.2018 mennessä.

Vaalityön osalta kevätpiirikokous hyväksyi vaalityösuunnitelman ja vaaliohjelman. Luonnos on kommenteilla jäsenistöllä 23.5.2018 saakka linkissä  https://drive.google.com/drive/folders/15KXKGmkFhaF8DcWnc_weV68Cj6vQQRIj?usp=sharing .Käykää kommentoimassa ohjelmaluonnosta, jota piirihallitus käsittelee ohjelmaa 26.5 Kuopion kokouksessaan. Maakuntavaalien ehdokasvalokuvauksista tulee ohjeet suoraan puolueosastoille. Kuvauksen maksaa ehdokas tai puolueosasto.

Ehdokasjulisteet ja jaettavan maakuntavaaliohjelman ehdokaskuvituksella sekä maakuntalehtien yhteismainonnan maksaa piiri.

Eduskuntavaalit 2019

Piirikokous päätti myös eduskuntavaalien 2019 ehdokasasettelun aikatauluista. Eduskuntavaalien ehdokkaat valitsee piirikokous 3.11.2018 syyskokouksessaan Kuopiossa. Piirihallitus pyytää yhdistyksiltä ehdotukset piirikokoukselle 21.10.2018 mennessä. Näillä näkymin asetettavien ehdokkaiden määrä on 15. Puolueosastot ovat yhdessä piirin kanssa käynnistäneet vaalien ehdokasakartoitusta. Tiedossa oleville ehdokas ehdokkaille ja tukiryhmille järjestetään yhteisen vaalityönsuunnittelun tilaisuus alkusyksystä.

Seurakuntavaalit 18.11.2018

Seurakuntavaalit ovat marraskuussa 2018. Vaaleilla valitaan jäsenet kirkkovaltuustoon ja seurakuntaneuvostoon. Ehdokashankinta ja vaalit puolueosastojen vastuulla. Toivotaan, että aktiivisesti lähdemme mukaan vaaleihin.

Jäsenrekkari ja tietosuoja koulutus Joensuu 25.5 ja Kuopio 26.5

Piiri järjestää puolueosastojen puheenjohtajille ja jäsenvastaaville jäsenrekisterin hallinnan ja käytön koulutuksen 25.-26.5. Lisäksi tilaisuudessa käydään muuttuneiden tietosuoja-asetusten ohjeistusta. Joensuussa koulutus työväentalolla klo 18-21 ja Kuopiossa Torpan kellarissa Kty:n tiloissa klo 10-13. Läppäri mukaan. Ilmoittaudu 22.5 mennessä savo.karjala@sdp.fi ,vielä sopii mukaan.

Syksyn toiminta

Piirin maakuntavaalikoulutus/seminaari lomakeskus Huhmari 25.8. Puolueosastojen johto ja maakuntavaaliehdokkaat.

Sdp järjestöpäivät 1-2.9 Tampere Puistotorni. Teemana maakuntavaalit ja eduskuntavaalit. Järjestöpäivät on kohdennettu Sdp:n osastoaktiiveille ja maakunta- ja eduskuntavaaliehdokkaille. Ilmoittautumislinkin ohjelman löydät Sdp:n sivuilta. Osallistumismaksu 50 € + majoitus. Puolueella ei majoituskiintiötä varattuna. Piiri järjestää ilmaisen bussikuljetuksen Tampereelle. Bussi kulkee reittiä Joensuu-Kuopio -Varkaus-Tampere. Ilmoittaudu yhteiskuljetukseen viimeistään 15.8.2018 mennessä.

Syyspiirikokous 2.-3.11. Kuopio. Huomioi muuttunut ajankohta. Piirikokous aikaisti syyskokouksen ajankohtaa eduskuntavaaliehdokkaiden nimeämisen vuoksi kolmella viikolla.

Puolueosastojen puheenjohtajat ilmoitelkaa valtuustoryhmän puheenjohtajienne nimet 26.5 mennessä piiriin. Puolueen viestintä tarvitsee vaalien tiimoilta tietoa.

Hyvää kesän odotusta!

Neeta Röppänen                          Seppo Eskelinen