Järjestökirje 5/2018

Hyvät Savo -Karjalan järjestötoverit!

Sdp:n gallupnousu on jatkunut kesän aikana, joten olemme pitäneet paalupaikkamme. Tällä tekemisellä taistelemme vakavissamme eduskuntavaalien kärkisijasta. Tästä on hyvä ponnistaa kohti eduskunta- ja EU-vaaleja. Maakuntavaalien aikataulu on edelleen auki, kuten myös sekin, tullaanko niitä yleensäkään käymään. Asia selvinnee syksyn aikana, kun eduskunta käsittelee maakuntalainsäädäntöä. Kaikesta huolimatta näihin kaikkiin vaaleihin valmistautuminen on jo kovassa vauhdissa. Syksyn piirikokous 3.-4.11. Kuopiossa hotelli Rauhalahdessa asettaa piirimme ehdokkaat eduskuntavaaleihin.

Puoluejohdon ja toiminnanjohtajien kesäkokous pidettiin Joensuussa 2.-3.8. Kokouksen teemana olivat vuoden 2019 vaalit ja syksyn toiminta. Puheenjohtaja Rinne ja puoluesihteeri Rönnholm olivat muun ohjelman ohella toriyleisön tentissä 2.8. saaden kannustavaa palautetta Sdp:n kuluneen kevään toiminnasta. Tätä työtä meidän on jatkettava paikallisesti niin yhdistyksissä kuin kunnallispolitiikassa, jotta voimme palata kevään vaalien jälkeen vaalivoittoon ja hallitusvastuuseen.

Eduskuntavaalit 2019

Kevään piirikokous päätti eduskuntavaalien 2019 ehdokasasettelun aikatauluista sekä ettemme järjestä jäsenvaalia, vaan piirikokous valitsee yhdistysten esitysten pohjalta ehdokkaamme. Eduskuntavaaliehdokkaat tullaan siis valitsemaan syksyn piirikokouksessa 3.-4.11.2018 Kuopiossa. Piirihallitus on pyytänyt yhdistyksiltä ehdotukset ehdokkaiksi piirikokoukselle 15.10.2018 mennessä. Näillä näkymin asetettavien ehdokkaiden määrä on 15. Puolueosastot ovat yhdessä piirin kanssa käynnistäneet vaalien ehdokaskartoituksen keväällä, ja joitakin yhdistysten esityksiä onkin kesän aikaan tehty.

Syyskuun lopulla piiri kutsuu tiedossa olevat ehdokkaat ja vaalipäälliköt vaalityön suunnittelukokoukseen, jolloin meillä on tiedossamme käytössä olevan vaalibudjetin raamin.

Seurakuntavaalit 18.11.2018

Seurakuntavaalit ovat marraskuussa 2018. Puolueen vaaliohjelma on valmistunut teemalla ”Seurakunta – yhteisvastuun yhteisö”. Vaaliohjelma löytyy puolueen sivuilta ja esitettä löytyy niin Joensuun kuin Kuopion piiritoimistoista.

Vaalien ennakkoäänestys on 6.-10.11. ja vaalipäivä 18.11. Vaaleilla valitaan jäsenet kirkkovaltuustoon ja seurakuntaneuvostoon. Ehdokashankinta ja vaalit ovat puolueosastojen vastuulla. Toivomme aktiivista osallistumista vaaleihin.

Syksyn toiminta

Piirin maakuntavaalikoulutus ja -seminaari lomakeskus Huhmarissa 25.8. on peruttu maakuntavaalien siirryttyä.

Syksyn puolueen päätapahtuma on järjestöpäivät 1.-2.9 Tampereen Puistotornissa. Teemana ovat maakunta- ja eduskuntavaalit. Järjestöpäivät on kohdennettu Sdp:n osastoaktiiveille sekä maakunta- ja eduskuntavaaliehdokkaille. Ilmoittautumislinkin ja ohjelman löydät Sdp:n sivuilta. Osallistumismaksu on 50 € + majoitus, jonka jokainen hoitaa itse. Puolueella ei ole majoituskiintiötä varattuna. Piiri järjestää ilmaisen bussikuljetuksen Tampereelle. Bussi kulkee reittiä Joensuu-Kuopio -Varkaus-Tampere. Aikataulu kuljetusten suhteen saadaan piirin sivuille tällä viikolla. Ilmoittaudu yhteiskuljetukseen viimeistään 15.8.2018 mennessä Sepon sähköpostiin.

Puoluejohdon syksyn kierrosten valmistelu on käynnissä ja tässä vaiheessa tiedossa on puheenjohtaja Rinteen Pohjois-Savon kierros 30.10.

Syyspiirikokous 3.-4.11 Kuopio.  Piirikokous aikaisti syyskokouksen ajankohtaa eduskuntavaaliehdokkaiden nimeämisen vuoksi kolmella viikolla.

Uusintapyyntö!!! Puolueosastojen puheenjohtajat ilmoitelkaa valtuustoryhmienne puheenjohtajien nimet piiriin. Puolueen viestintä tarvitsee vaalien tiimoilta tietoa pikaisesti.

Tsemppiä työntäyteiseen syksyyn!

Neeta Röppänen                            Seppo Eskelinen