Marjatilojen kausityövoiman saannin työkalut kuntoon

Marjatilojen kausityövoiman saannin työkalut kuntoon

Tällä hetkellä kotimaisten marjatilojen kausityöt ovat käynnissä ja samaan aikaan on huutava pula työvoimasta. Moni marjatila erityisesti syys- ja kevättöiden osalta on tukeutunut tähän asti pääosin ulkolaiseen työvoimaan, erityisesti Ukrainasta. Tällä hetkellä kevättöistä on tehty joillakin tiloilla vasta alle puolet ja jos näitä töitä ei täysimääräisesti pystytä tekemään sillä on heijastusta tulevien vuosien tuotantoon ja myös maamme huoltovarmuuteen.

Hallitus teki päätöksen 4500 ukrainalaisen työntekijän tuomisesta Suomeen, joka nyt lopultakin näyttäsi toteutuvan. Perussuomalaiset jättivät vastalauseen asiasta, joka läpi mennessään olisi monelle marjatilalle ollut kohtalokas isku. Kaikkiaan vuosittain noin 16 000 kausityöntekijää tullut ulkomailta. Joillakin tiloilla ulkomaisen työvoiman osuus ollut jopa yli 90%.

Epidemian myötä nyt olisi mahdollisuus kelkka kääntää toiseen suuntaan. Lomautusten, irtisanomisten ja opiskelijoiden kesätöiden lähtiessä alta kotimaisen työvoiman saamiseksi tiloille on tehtävä kaikki sekä pyrittävä kannustimia rakentamaan houkuttelevuuden suhteen. Hallitus on tehnyt päätöksiä jo maassa olevien ulkomaalisten työntekijöiden siirtymisen helpottamiseksi uudelle työnantajalle sekä työlupien osalta.

Tärkeintä olisi nyt lisäksi pikaisesti vastattava kasvi- ja marjatilojen avunpyyntöön ja mahdollistaa sekä luoda kannustimia kotimaiselle työvoimalle. Työkaluja voisivat olla palkkatuen nosto 50%:iin, joka myös laajennettaisiin koskemaan opiskelijoita. Lomautettujen osalta ja työttömyysturvan varassa voisi ainakin jonkin aikaa tehdä töitä, että palkka ei vaikuttaisi päivärahaan vähentävästi. Liikkuvuusavustuksen keston poisto ja kuljetustuki yrittäjille työntekijöiden kuljettamiseen tiloille vahvistaisivat myös tilojen selviytymistä.

Itä- ja Pohjois-Suomen rooli on suuri erityisesti marjantuotannossa, esimerkiksi Suonenjoen marjaklusteri tuottaa yli 20% mansikkasadostamme. Marjatilat Itä- ja Pohjois-Suomessa monesti sijaitsevat maaseudulla kasvukeskusten ulkopuolella, mikä vaikeuttaa rekrytointeja ja työn vastaanottamista monen perheellisen osalta.

Tilanne on myös huoltovarmuuskysymys. Nyt olisikin mahdollisuus oikein hoidettuna markkinoida kotimaista puhdasta kasvisten ja ruuan tuotantoa sekä luoda työkaluja millä tulevaisuudessa tilojen työvoimatarpeet turvattaisiin ja kotimaisen puhtaan ruuan arvostuksen nousua sekä kysyntää pystyttäisiin edelleen lisäämään.

-Seppo Eskelinen
kansanedustaja (sd), Maa- ja metsätalousvaliokunnan jäsen