Merja Mäkisalo-Ropponen: Ikäihmisten perhehoidon edellytyksiä vahvistettava

Yleinen 18:27

Merja Mäkisalo-Ropponen:
Ikäihmisten perhehoidon edellytyksiä vahvistettava

”Ikäihmisten toimintakyvyn vahvistamiseksi ja tulevaisuuden sosiaali- ja terveydenhuollon tarpeisiin vastaamiseksi vanhusten perhehoidon edellytyksiä ja hoidon kehittämistä tulee vahvistaa” sanoo kansanedustaja Merja Mäkisalo-Ropponen (sd). ”Tästä syystä olenkin jättänyt hallitukselle kirjallisen kysymyksen vanhusten perhehoidon edellytysten vahvistamisesta” Mäkisalo-Ropponen sanoo.

Perhehoidolla tarkoitetaan yleensä henkilön ympärivuorokautisen huolenpidon järjestämistä hänen oman kotinsa ulkopuolella yksityiskodissa. Ikäihmisten perhehoitoa voidaan toteuttaa myös ikäihmisen omassa kodissa tapahtuvana kiertävän perhehoidon muotona.

”Ikäihmisten perhehoito on inhimillinen, kotoisa ja turvallisen arjen mahdollistava hoitomuoto. Se antaa hyvät mahdollisuudet käyttää yhteisöllisyyttä, yhdessä tekemistä ja kokemista, hoivan ja huolenpidon perustana” Mäkisalo-Ropponen sanoo.

Perhehoitajat ovat sitoutuneita ja asialleen omistautuneita, mutta he myös kokevat arjessaan epäkohtia, joihin olisi tärkeää puuttua. ”Esimerkiksi perhehoitajille tulisi taata säännöllinen oikeus työnohjaukseen tai vastaavaan tukeen. Samoin perhehoitajien oikeus toimeentuloon tulisi turvata tilanteessa, mikäli hoidettavia ei olekaan osoittaa hoitoon. Lisäksi työssä jaksamisen kannalta olisi tärkeää, että perhehoitajan vähimmäisvapaat nostettaisiin kolmesta päivästä neljään päivään kuukaudessa” Mäkisalo-Ropponen kertoo.

Lisätietoja:
Merja Mäkisalo-Ropponen, puh. 050 357 9090