Myller: Investoinnit tulevaisuuteen

Hallitus antoi hiljattain kautensa viimeisen budjettiesityksen, mistä myös eduskunta pääsi keskustelemaan. Vaikka hallitus valtiovarainministeri Orpon suulla kielsi, ettei vaalibudjetti kuulu edes sen sanavarastoon, pitää esitys edelleen sisällään isoja kädenojennuksia hallituspuolueiden omille kannattajille, kokoomuksen hellimä sijoitussäästötili näistä suurimpana. Kun muistetaan että merkittävä osa suomalaisten osakeomistuksesta on keskittynyt varakkaampien kotitalouksien kontolle, tarjoaa hallituksen esitys jälleen verohelpotuksen varakkaammille.

Suomi elää tällä hetkellä korkeasuhdanteen aallonharjalla, mikä olisi perinteisten talousoppien mukaan hyvää aikaa kiristää taloudenpitoa ja kerätä puskureita tulevien taantumien varalle. Valitettavasti hallituksen talouspolitiikka kulkee suhdanneoppien ja asiantuntijoiden suositusten vastaisesti. Samalla sen ideologinen päätös verotuksen heittämiseksi ulos talouspolitiikan työkalupakista näkyy vahvasti siinä, että emme saa alijäämää kuriin edes nousukaudella, puskureista puhumattakaan.

Noususuhdanne ei tule kestämään ikuisesti ja monet talouden ennustajat ovatkin jo varoitelleet tummien pilvien ilmestymisestä taivaanrantaan. Kauppasodan uhka, rahapolitiikan kiristyminen ja populistisen politiikan nousu asettavat kaikki kasvun jatkumisen kovaan testiin. Siksi nyt kun sää on vielä hyvä ja aurinko paistaa olisi katto korjattava. Nyt on oikea aika toteuttaa ne uudistukset jotka, vahvistaisivat taloutemme vakautta tulevaisuudessa.

Sosialidemokraatit ovat esittäneet oman vaihtoehtonsa. Tarvitsemme aidosti maksuttoman toisen asteen, kaikille oikeuden laadukkaaseen varhaiskasvatukseen sekä naisten asemaa vahvistavan perhevapaauudistuksen, että kannustavan mutta samalla oikeudenmukaisen sosiaaliturvan uudistuksen. Yhdessä aktiivien työllisyyspolitiikan kanssa nämä olisivat omiaan vahvistamaan taloutemme elinvoimaa ja ohjaamaan sitä vakaammille vesille maailmantalouden tyrskyissä.

-Riitta Myller

kansanedustaja (sd)

Kirjoitus on ilmestynyt sanomalehti Viikko Pohjois-Karjalassa 20.9.