Syyskuun järjestökirje

Kohti syyskokousta ja eduskuntavaaleja!

Sdp:n juna jyskyttää kohti eduskuntavaaleja. Ehdokasasettelu on hyvässä vauhdissa samoin kuin vaalityön suunnittelukin. Tämän viikon gallup luvut osoittavat 22,2% kannatusta, mikä on korkein noteeraus pitkiin aikoihin. Puolueen laajat työryhmät ovat tehneet hyvää ohjelmatyötä ja niistä tulee rakentumaan puolueemme vaaliohjelma.

Hallituksen päätön sote- ja maakuntauudistusten eteenpäin puskeminen jatkuu keinolla millä hyvänsä. Hallitusohjelman lehmänkauppa yritetään runnoa maaliin välittämättä sen negatiivisista vaikutuksista kansalaisten palveluihin. Tyyli on ollut sama myös työelämäkysymyksissä. Enää ei neuvottelupöydissä työntekijöiden edustajia nähdä, vaan hallitus yrittää viedä kaikin keinoin Lindströmin johdolla viedä työelämän heikennyksiä läpi. Parhaillaan Sipilä hallitus on romuttamassa työntekijöiden irtisanomisturvaa.

Tilanteemme eduskuntavaaleja ajatellen näyttää tässä vaiheessa hyvältä ja Rinne puheenjohtajana on viemässä meitä kohti vaalivoittoa. Vaalivoittoon tarvitaan kuitenkin meitä kaikkia – se ei tule helpolla. Ykköspaikka vaatii ehdokkailtamme ja koko kenttämme väeltä hyvää joukkuepelaamista sekä kovaa jalkatyöt seuraavat puoli vuotta.

Maakuntavaalit

Syyspiirikokous 2017 päätti maakuntavaalien 2018 ehdokasasettelun aikataulusta. Samalla piirikokous päätti, että piirikokouksessa asetettujen ehdokkaiden jälkeen loput ehdokaspaikat täyttää piirihallitus.

Vaalityön osalta kevätpiirikokous hyväksyi vaalityösuunnitelman ja vaaliohjelman. Sen luonnos oli jäsenistön kommentoitavana 23.5.2018 saakka. Piirikokous valitsi kevätkokouksessaan 122 ehdokasta ja sovitusti lopun listan täydentää piirihallitus.

Maakuntavaalien ajankohta ratkeaa marraskuussa, sikäli kun niitä tullaan edes pitämään. Epävarmuuden vuoksi työn pääpaino on nyt eduskuntavaaleissa.

Eduskuntavaalit 2019

Kevätpiirikokous päätti eduskuntavaalien 2019 ehdokasasettelun aikatauluista ja valintamenettelystä. Eduskuntavaalien 15 ehdokasta valitsee piirikokous 4.11.2018 syyskokouksessaan Kuopiossa. Piirihallituksen asettama takaraja puolueosastojen esityksille ehdokasehdokkaaksi päättyy 15.10. Vaalityönsuunnittelu on käynnissä ja piirikokous hyväksyy vaalibudjetin 2019 talousarvion yhteydessä. Ensimmäinen ehdokkaiden, vaalipäälliköiden ja puolueosastojen puheenjohtajien joista ehdokkaita on lopullisella ehdokaslistalla vaalityön suunnittelu- ja koulutustilaisuus on 10.11. matkailukeskus Viitakossa Tuusjärvellä. Lisäksi Kuopiossa pidetään 30.11. kansanedustaja Pilvi Torstin vetämä koulutus ehdokkaille ja vaalipäälliköille.

Sdp:n bränditarina on valmistumassa. Sitä hyödynnetään puolueemme vaaliohjelmaan, jonka perusta on työryhmätöissä, rakentamisessa. Ohjelma on ollut osittain 27.9 ensimmäistä kertaa puoluehallituksen käsittelyssä. Piirillemme ollaan asettamassa kahden lisäpaikan tavoite, joka tarkoittaa noin 18.5 % kannatusta. Tavoite on täysin realistinen, mutta vaatii ehdokaslistalta paljon.

Seurakuntavaalit 18.11.2018

Seurakuntavaalit ovat marraskuussa 2018. Vaaleilla valitaan jäsenet kirkkovaltuustoon ja seurakuntaneuvostoon. Ehdokasasettelu on päättynyt ja hyvin vaihtelevaa on jäsenistömme kiinnostus ollut ehdokkuuden suhteen. On tärkeää aktivoitua vaalipäivänä 18.11. ja käydä äänestämässä omia ehdokkaitamme.

Syyspiirikokous marraskuussa

Piirin syyskokous on 3.-4.11. Kuopiossa hotelli Rauhanlahdessa.

Kokous alkaa lauantaina klo 13 kahveilla. Ohjelmassa on mm. eduskuntavaaliseminaari Sdp:n järjestöpäällikkö Jenny Suomisen vetämänä. Seminaarin lopuksi eduskuntavaaliehdokasehdokkaat esittäytyvät.

Seminaari on klo 13-17. Yhteinen illallisbuffet on klo 19.
Illalla tanssiravintolassa esiintyvät Teemu Harjukari ja Taivaanrannan maalarit.

Varsinainen piirikokous alkaa sunnuntaina klo 09.30. Asialistalla sääntöjen 12§ mukaiset asiat sekä tärkeimpänä eduskuntavaaliehdokkaiden valinta ja vaalityön rahoituksen ja suunnitelman hyväksyminen pääosin.

Piirikokousmaksu niille, jotka eivät majoitu, on 25€ sisältäen kahvit, aamupalan, illallisen ja päivällisen. Piirikokousmaksu majoittuville 2 hh 60€ ja 1hh 90€. Näihin sisältyy samat tarjoilut kuin vain kokouksiin osallistuville. Piirikokoukseen ilmoittautuminen seppo.eskelinen(a)sdp.fi majoitustoiveineen 26.10. mennessä. Piirikokousmaksut on maksettava ennen piirikokousta tilille OP 24 577005 200 612 24.

13.10.2018 Sdp:n kansalaispäivä

Päivän tarkoituksen on kysyä ihmisiltä, mitä heillä on sydämellään. Samalla lanseeraamme esitteen avulla kansalaispaneeliamme ja jaamme heijastimia. Joensuu, Outokumpu ja Kuopio ovat jo ilmoittaneet järjestävänsä tilaisuudet. Ole yhteydessä piiriin, jos järjestätte tapahtuman, niin toimitamme teille materiaalia sekä ilmoittelen puoluetoimiston suuntaan. Kansalaispaneelista löydät tietoa  https://sdp.fi/fi/vaikuta/kansalaispaneeli/.

Tsemppiä syksyyn ja vaalityöhön!

Neeta Röppänen                            Seppo Eskelinen

Piirin puheenjohtaja                      Toiminnanjohtaja