Vaalikampanja käynnistynyt Ilomantsin suunnalla

Karjalaisessa ollut Hannu Hoskosen kirjoitus metsäpolitiikasta ei tullut kenellekään yllätyksenä. Ilomantsista on ennenkin tullut tekstiä, joka perustuu politikoinnille ja populismille. Oikeat asiakokonaisuudet jäävät monesti pimentoon ja ihmisten arvailujen varaan.

Kun hallitusten välinen ilmastoraportti tuli, se oli hätkähdyttävää luettavaa. Tarvitsemme tekoja, jotka luovat ihmiskunnalle pysyvästi terveet elinolosuhteet. Se ei tapahdu ilman ilmastotekoja.

Sosialidemokraatit ovat aina toimineet niin, että terveellä tavalla luotu teollisuus tarjoaa työpaikkoja luontoa kunnioittaen. Nytkin tarvitsemme monipuolisen keinovalikoiman ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi. Se edellyttää monipuolista tutkimusta ja kehittämistä. Biotalous on yksi keino, joka viisaasti hyödynnettynä tuottaa suomalaisille paremman huomisen. Aikoja sitten on huomattu että sellun lisäksi me tarvitsemme korkealaatuisia ja uusia tuotteita metsäteollisuudesta. Ensimmäiset ovat jo maailmalla ja lisää on tulossa tuotekehityksen kautta. Näitä seikkoja ovat sosialidemokraatit korostaneet jo vuosikausia. Eräs ahkerimmista on ollut juuri Antti Rinne. Hänen kannanottonsa biotalouden ja metsäteollisuuden kehittämiseksi ovat saaneet lämpimän vastaanoton niin kansalaisilta kuin metsäteollisuudeltakin.

Kuopioon suunniteltu Finnpulp on tervetullut hanke, joka on osoitus siitä, että Itä-Suomella on mahdollisuus kehittää paikallista metsäteollisuutta. Hanke saa sosialidemokraateilta kaiken mahdollisen tuen.

Metsien hyödyntäminen kestävällä ja terveellä tavalla on parasta ilmastopolitiikkaa, jota suomalaiset ovat tehneet kautta aikain. Nyt kun tiede otetaan enenevässä määrin käyttöön, pääsemme parempaan tulokseen. Paras lopputulos ei ole laskettavissa pelkissä kiloissa ja tonneissa. Meidän suomalaisten kannalta viisasta on tehdä sellaisia tuotteita, joista saamme mahdollisimman hyvän hinnan. Bulkkituotteella on aina huonompi hinta kuin pitkälle jalostetulla tuotteella.

Yksi työpaikkoja luova ala on puurakentaminen, jonka eteen on tehtävä lisää kehittämistyötä myös rakennuslainsäädännön ja normien puolella. Muutamat huonosti pääkaupunkiseudulla toteutetut hankeet ei saa estää oikein suunniteltuja ja tehtyjä kohteita. Lisäksi huonekalu teollisuuteen ja huippumuotoiluun panostamalla saamme takuulla parempaa työllisyyttä ja elintasoa maakuntaamme.

Itä-Suomi elää ja kehittyy metsistä. Oikein voimavarat suuntaamalla saamme maakuntamme pysyvään ja kestävän kehityksen mukaiseen nousuun. Se tapahtuu asiallisesti toimien. Tämä tyyli nouskoon vallitsevaksi seuraavien kuukausien aikana vaalikentillä. Populistiset puheenparret ja asioiden vääristeleminen ei maakuntaa kehitä. Ne kannattaa upottaa Ilomantsissakin suon silmäkkeisiin.

Seppo Eskelinen

Savo-Karjalan Sosialidemokraattien toiminnanjohtaja

Vastine Karjalaisen kirjoitukseen 3.11.