Puoluevaltuuston kokous 14.11.2020

Savo-Karjalan puoluevaltuutetut puoluevaltuuston kokouksessa

Puoluevaltuuston kokoukseen osallistuivat piirin luottamushenkilöt puoluevaltuutetut Neeta Röppänen, Jouni Martiskin, Joakim Kärkäs, Pia Hedman ja Tarja Kärkkäinen sekä  puheenjohtaja Tiina Kaartinen. Puoluevaltuutetut tapasivat kaksi kertaa ennen kokousta ja suunnittelivat työtä. Puoluehallituksen jäsen Seppo Eskelinen ohjeisti puoluevaltuutetut ennen kokousta.

Puoluevaltuuston jäsen Jouni Martiskin toi puheessaan esiin, ettei puolueen tule enää kohdistaa autoiluun lisäveroja. Syrjäseutujen kannalta verokuorma autoilijoille on nyt maksimissa. ”Valtionvarainministeri Vanhasen jälleen kerran ilmaan heittämä ajatus käyttöön perustuvasta auton käyttömaksusta seurantateknologian avulla saa meikäläisen ja monen muunkin maaseutuympäristössä työssäkävijän verenpaineen nousemaan. Ympäristön ja maapallon suojelu vaatii tekoja, mutta täysin turha rahanmeno autoilijoille on estettävä”, linjasi Martiskin.

Martiskin otti kantaa erityisryhmien kohteluun. ”Nyt korona aikana erityisasemassa olevien oikeuksia on rajoitettu, asetettu vierailukieltoja hoitolaitoksiin ja terapioita on siirretty etäterapioiksi tai lykätty kokonaan. Tästä syystä he ovat vieläkin haavoittuvaisempia kuin normaali aikoina. Viime puoluekokouksessa vammaisasiavaltuutetun aloite jäi muutamasta äänestä kiinni. Aina kaikki vammaiset eivät saa tarvitsemaansa tukea, apua arjen haasteisiin tai turvaa elämäänsä, koska he ja heidän omaisensa saattavat olla tietämättömiä, mitkä heidän oikeutensa olisi. He joutuvat usein tekemään valituksia kielteisistä päätöksistä aluehallintovirastojen tai hallinto-oikeuksien kautta, joissa käsittelyajat ovat aivan liian pitkiä. He tarvitsisivat asioitaan puolustamaan ja hoitamaan vammaisasiavaltuutetun, joka olisi perehtynyt heidän asioihinsa ja tuntisi vammaislait niin kuntatasolla kuin lainsäädännössäkin. Hän voisi myös helpottaa vammaisten asioiden käsittelyä eri viranomaistahoilla, neuvoen ja opastaen. Hän voisi olla se taho, joka valvoisi vammaisvaikutusten arviointien tekemistä.”

Puoluevaltuutettu Neeta Röppänen piti tärkeänä EU kauden 2021-2027 aluekehitysrahojen kohdistamista kehittyville Itä-Suomen alueille solidaarisuuden hengessä. Röppäsen mukaan erityisesti harvaan asutut alueet tulevat tarvitsemaan EU-tukia nyt ja tulevaisuudessa. Luotamme siihen, että niin aluekehitysvarojen kuin elvytyspaketin osalta oikeudenmukaisuus toteutuu, mikä parhaalla tavalla auttaa koko IP-aluetta kehittämään vahvuuksiaan.

Kansaneläkeindeksin kolminkertaisen korotuksen nosti esiin puoluevaltuutettu Tarja Kärkkäinen. Eriarvoisuuden ja köyhyyden lisääntymisen ehkäisemiseksi Savo-Karjalan piiri esittää, että täydentävissä budjettiesityksissä koronahaittojen kompensoimiseksi kansaneläkeindeksi kolminkertaistetaan vuodeksi.  Tarja Kärkkäinen kiitti liikenneinfran panostuksista Lieksan seudulla.

Savo-Karjalan puoluevaltuutetut kiittivät hallitusta tehdystä työstä koronakriisin aikana sekä hallitusohjelman noudattamisesta vaikeissakin olosuhteissa. Hallituksen kuntapanostukset etenkin mahdollistavat rakentavien päätöksien tekemisen kunnissa.

Piirijärjestö pyrkii entistä enemmän tiedottamaan puoluevaltuutettujen toiminnasta ja linjauksista Savo-Karjalan näkökulmasta. Savo-Karjalan Sosialidemokraattien puoluevaltuutetut käyttivät puheenvuoroja aluepoliittisesta näkökulmasta sekä ajankohtaisista aiheista.

lisätietoja:

Tuomas Timonen