Jäsenviesti

2. Toimintaohjeet kevätkokous- ja puoluekokousasioissa
3. Voimia kevääseen!

1. Hallituksen linjausten vaikutukset piirin toimintaan

Hallitus linjasi 16. maaliskuuta 2020 lisätoimenpiteistä koronavirustilanteen hoitamiseksi Suomessa. Linjattujen toimenpiteiden tarkoituksena on suojata väestöä sekä turvata yhteiskunnan ja talouselämän toiminta. Linjaukset ovat voimassa 13. huhtikuuta 2020 asti. Hallitus on todennut yhteistoiminnassa tasavallan presidentin kanssa, että maassa vallitsee koronavirustilanteen vuoksi poikkeusolot.

Valtioneuvosto ja toimivaltaiset viranomaiset saattavat päätökset ja suositukset voimaan valmiuslain, tartuntatautilain ja muun lainsäädännön mukaisesti. Toimivaltaiset viranomaiset antavat tarkempia ohjeita vastuidensa mukaisesti. Hallitus antaa valmiuslain käyttöönottoasetuksen eduskunnalle tänään tiistaina 17. maaliskuuta 2020.

Olennaista on, että uusien rajoitusten myötä julkiset kokoontumiset rajataan kymmeneen henkilöön, ja sosiaalisia kontakteja sekä oleilua julkisilla paikoilla tulee välttää. Tämä tarkoittaa SDP:n ja Savo-Karjalan piirin toiminnassa sitä, että kaikki suunnitellut tapahtumat, kokoukset ja koulutukset on peruttava. Jo suunnitellut kokoukset on hyvä pyrkiä järjestämään etäyhteyksien avulla, ja mahdolliset kevätkokoukset on siirrettävä myöhempiin ajankohtiin tilanteen rauhoituttua. Myös Vapputapahtumat on peruttu.

2. Toimintaohjeet kevätkokous- ja puoluekokousasioissa

Hallituksen linjausten myötä jo suunnitellut kevätkokoukset on peruttava ja siirrettävä pidettäväksi myöhempiin ajankohtiin. Tässä poikkeustilanteessa puolueen säännöt joustavat ja yhteiskunnalliset toimintaohjeet menevät niiden edelle. Myöskään puoluekokouksen valintamenettelyihin liittyvät päivämäärät eivät ole enää voimassa. Näille katsotaan uudet ajankohdat puoluetoimiston toimesta, kunhan kevään aikataulu arvioidaan uudestaan.

Poikkeustilanteen myötä myös Kuopiossa pidettävä uurnavaali perutaan ja siirretään myöhempään ajankohtaan. Takarajaa puoluekokousedustajien ilmoittamiseksi ei siis tällä hetkellä ole, vaan se tullaan ilmoittamaan puoluetoimiston linjauksen mukaisesti. Jo tehdyt päätökset puoluekokousedustajista on hyvä toimittaa piiritoimistolle mahdollisimman nopeasti.

Piirikokoukselle esitetättävät ehdokkaat puoluehallitukseen ja puoluevaltuustoon olisi hyvä lähettää ajoissa, vaikka takarajaa ehdollepanolle ei voida nyt asettaa. Takaraja voi olla tiukka, jos puoluekokous aiotaan järjestää ensi kesän aikana. Näin piirillä olisi myös aikaa tiedottaa ehdokkaista ennen piirikokousta. Osastojen olisi hyvä valmistautua miettimään näitä henkilövalintoja ajoissa. Ehdokkaaksi haluavien olisi tuotava ilmi halunsa olla ehdolla, jolloin aikaa jää tarvittaessa kampanjointiin.

18.4.2020 piirikokous ja jäsenrekisterikoulutus Outokummussa ovat alustavasti peruttu. Piirikokouksille suunnitellaan uudet ajankohdat puoluetoimiston toimesta. Jos tilanne näyttää siltä, että piirikokous on mahdollista ja turvallista järjestää 18.4., siihen pyritään. Tässä tapauksessa piirikokouksen osallistujamäärää saatetaan joutua rajoittamaan vain piirikokousedustajiin.

3. Voimia kevääseen!

Elämme hyvin poikkeuksellisia aikoja, ja haluammekin toivottaa piiritoimiston puolesta jokaiselle voimia kevääseen! Yhdessä selviämme tästä varmasti. Nyt on hyvä keskittyä terveenä pysymiseen, järjestötoiminta kyllä odottaa.

Johtokuntien kokouksia, työryhmien palavereita ja muita kokoontumisia on mahdollista pitää etäyhteyksien avulla. Opastamme mielellämme etäkokouskäytännöissä, joten ottakaa yhteyttä piiritoimistoon, jos tarvitsette apua.

Tiedotamme jäsenistöä kevään jatkosta, kokouksien ajankohdista ja muutoksista sitä mukaa, kun asiat selviävät. Piiritoimisto työskentelee etänä toistaiseksi ja on tavoitettavissa normaalisti puhelimen ja sähköpostin välityksellä. Pidetään yhteyttä!

Savo-Karjalan Sosialidemokraatit

Tiina Kaartinen, tiina.kaartinen@kuopio.fi, puh. 040 5381348