Mäkisalo-Ropponen: Aktiivimallin purkaminen aloitettu

TIEDOTE 16.8.2019

Mäkisalo-Ropponen:

Aktiivimallin purkaminen aloitettu

Pääministeri Rinteen hallitus on ottanut ensimmäiset askeleet viime hallituksen epäoikeudenmukaisen aktiivimallin purkamiseksi. Hallitus on tänään lähettänyt lausuntokierrokselle lakiesityksen, jossa aktiivimallin leikkuri purettaisiin. Esitys on lausuntokierroksella syyskuuhun asti ja sen saama palaute tullaan huomioimaan koko hallituksen budjettiriihessä syyskuun puolivälissä.

”Hallitus on jälleen osoittanut, että vaalien jälkeen Suomen suunta on kääntynyt työttömien rankaisusta ja syyllistämisestä, kohti tukemista ja kannustamista” sanoo kansanedustaja Merja Mäkisalo-Ropponen (sd). Viime hallituksen luomassa mallissa työttömän etuuksia leikattiin, jos hän ei määrätyllä tarkastelujaksoalla ollut vähintään 18 tuntia töissä, toiminut yrittäjänä tai osallistunut työvoimaviranomaisten koulutukseen.

Mallin ongelma on ollut alusta pitäen se, että se on rangaissut ihmisiä, vaikkei heillä esimerkiksi asuinpaikkansa tai muun elämäntilanteen vuoksi mahdollisuuksia täyttää ehtoja. Aktiivinen työnhaku ei yksin riitä. ”Rinteen hallituksen linja on tukea ihmisten työnhakua laadukkaiden palvelujen ja henkilökohtaisen tuen sekä palkkatuen kautta. Ei sanktioilla ja rangaistuksilla. Nyt tämä näkyy käytännössä” Mäkisalo-Ropponen iloitsee.

Lisätietoja:
Merja Mäkisalo-Ropponen, puh. 050 357 9090