Merja Mäkisalo-Ropponen: Hallitus on sitoutunut tukemaan kuntia yli koronaepidemian

Merja Mäkisalo-Ropponen

Hallitus on sitoutunut tukemaan kuntia yli koronaepidemian

Hallitus on sitoutunut vahvasti tukemaan kuntien yli koronaepidemian vaikeiden aikojen. Kunnille kompensoidaan nyt veronmaksujen lykkäyksistä johtuvat tulonmenetykset ja toukokuussa annettavassa kolmannessa lisätalousarviossa suunnataan tukea sekä sairaanhoitopiireille, että korotetaan kuntien yhteisöveron jako-osuutta, peruspalvelujen valtionosuutta sekä harkinnanvaraista valtionosuutta määräaikaisesti. Yhdessä nämä toimet merkitsevät yli miljardin tukipakettia kuntataloudelle.

”Toivottavasti kunnat nyt tämän tiedon valossa harkitsevat tarkkaan kannattaako työntekijöitä lomauttaa. Työn luonne on muuttunut, mutta tekijöitä tarvitaan edelleen. Koulunkäynnin ohjaajia tarvitaan nyt entistä enemmän, sillä etäopetuksessa useampi koululainen tarvitsee oppimisen tukea. Ikäihmisten ja haavoittuvassa asemassa olevien ihmisten auttamiseen tarvitaan osaavia ihmisiä. Auttaminen voi tapahtua myös verkon kautta” sanoo kansanedustaja Merja Mäkisalo-Ropponen (sd).

Omaishoitajat tarvitsevat nyt erityistä tukea. Monet ovat epätietoisia jatkosta ja vapaapäivien järjestäminenkin on laitettu monessa kunnassa tauolle. Toinen liian vähän huomiolle jäänyt ryhmä ovat kuntouttavassa työtoiminnassa olleet ihmiset, joiden toiminta on loppunut kuin seinään. Jos he ovat viikkokausia oman onnensa nojassa, voivat seuraukset olla tuhoisia. Yhteydenpito ja mielekkään toiminnan ohjaaminen esimerkiksi etäyhteyksien kautta on välttämätöntä.

Myös perustuslakivaliokunta totesi, etteivät poikkeusolot oikeuta palvelujen lakkauttamiseen tai olemassa olevien asiakkuuksien päättämiseen. Nyt kunnissa on mietittävä, miten asiat järjestetään uudella tavalla. Valtiovalta on tulossa tukemaan tätä lisätoimin.
”Koulujen lähiopetuksen ja monien harrastusten lakkaaminen ovat mullistaneet nuorten arjen. Kavereitakaan ei voi enää entiseen tapaan tavata. Tuemme nyt annetussa lisätalousarviossa nuorisoalaa koronan aiheuttamien kustannusten takia. Tukea kohdistetaan työpajoille, nuorisokeskuksille ja nuorisojärjestöille. Nuoria ei saa jättää nyt yksin” Mäkisalo-Ropponen päättää.

Lisätietoja:
Merja Mäkisalo-Ropponen, puh. 050 357 9090