Merja Mäkisalo-Ropponen: Hallitus tukee vahvasti pienituloisia koronaepidemiassa

Merja Mäkisalo-Ropponen

Hallitus tukee vahvasti pienituloisia koronaepidemiassa

Hallitus on tänään antanut eduskunnalle esityksen ulosottokaaren uudistamisesta, jossa ulosottomenettelyä rajoitettaisiin ja täytäntöönpanoa lykättäisiin, jotta koronaepidemiasta aiheutuvat poikkeusolot sekä näistä aiheutuvat vaikeudet voidaan ottaa paremmin menettelyssä huomioon ja kohtuuttomilta tilanteilta vältyttäisiin.

”On tärkeää, että vaikeassa taloudellisessa asemassa olevien tilanne ei käy koronaepidemian vuoksi kestämättömäksi” sanoo kansanedustaja Merja Mäkisalo-Ropponen (sd).

Epidemia merkitsee myös monelle pienituloiselle vaikeita aikoja. Tästä syystä viime viikolla annetussa vuoden toisessa lisätalousarviossa hallitus lisäsikin työttömyydestä johtuvia korvauksia yli miljardilla eurolla. Uutena tukitoimena hallitus maksaa korvausta vapaaehtoisesti palkatta kotona lapsia hoitaville vanhemmille.

Viimesijaisena turvana toimivaan toimeentulotuen rahoitukseen lisättiin 169 miljoonan euroa ja asumistukimenoihin 177 miljoonaa. ”Tärkeää olisi myös, että päätöksissä kunnat suhtautuisivat myönteisesti täydentävään toimeentulotukeen viruksen suojautumisen aiheuttamien kustannusten osalta, jos esimerkiksi ruoan ja lääkkeiden kotiinkuljetuksesta aiheutuu lisäkustannuksia”, Mäkisalo-Ropponen sanoo.

”Koronaepidemian aikana pohjoismainen hyvinvointivaltio on jälleen kerran osoittanut arvonsa. Jotta voimme kestävällä tavalla löytää tien ulos koronakriisistä sekä sen taloudellisista vaikutuksista, on keskeistä, että pidämme kaikki mukana ja yhteiskunnalliset erot eivät saa päästä repeämään kriisin seurauksena” Mäkisalo-Ropponen muistuttaa.

Lisätietoja:
Merja Mäkisalo-Ropponen, puh. 050 357 9090