Merja Mäkisalo-Ropponen: Muistiohjelman jatko turvattava

TIEDOTE 12.6.2019

Kansanedustaja Merja Mäkisalo-Ropponen (sd) on tehnyt kirjallisen kysymyksen kansallisen muistiohjelman jatkosta. ”Hallitusohjelma on ikämyönteinen ja siinä on myönteisiä asioita myös muistisairaiden oikeuksien sekä hoidon ja hoivan parantamisen näkökulmasta. Jostakin syystä Kansallinen Muistiohjelma on kuitenkin jäänyt pois ja asian tärkeyden johdosta, on hyvä, että ministeri ottaa jo nyt kantaa tähän tärkeää asiaan” Mäkisalo-Ropponen sanoo.

Suomessa on tällä hetkellä Muistiohjelma vuosille 2012-2020, mutta rahoituksen riittämättömyys ja hallituksen vaihdos uhkaavat suunnitelman jatkoa.

Vuosittain meillä sairastuu noin 14 500 henkilö muistisairauteen ja Suomessa on tällä hetkellä lähes 200 000 muistisairasta. Kehityskulun patoamiseksi ja muistisairaiden aseman parantamiseksi tarvitaan politiikan vahvaa fokusointia sekä sairauden hoitoon ja ennaltaehkäisyyn sekä sairastuneiden arjen ja oikeuksien tukemiseen. Kansallinen Muistiohjelma on meillä toiminut muistipolitiikan tukijalkana, jolla erityisesti kuntapäättäjiä on tuettu pitkäjänteiseen ja kokonaisvaltaiseen politiikkaan.

Hallitusohjelmassa puhutaan ikäohjelmasta, mutta se ei yksin riitä. Kaikki muistisairaat eivät ole ikäihmisiä, joten laajempaa näkökulmaa tarvitaan. Maailman terveysjärjestö WHO korostaa toukokuussa antamissaan suosituksissa muistisairauksien ennaltaehkäisemiseksi, että eri maiden terveydenhuollon ja poliittisten päättäjien tulisi huomioida muistisairauksien lisääntyminen toimintojen suunnittelussa ja päätöksenteossa. Kansainvälinen Alzheimer’s Disease International (ADI) on suositellut kaikkiin maihin muistiohjelmaa. Olemme olleet edelläkävijöitä ja tätä asemaa ei tule menettää” Mäkisalo-Ropponen päättää.

Lisätietoja:
Merja Mäkisalo-Ropponen