Merja Mäkisalo-Ropponen Opiskelijoiden toimeentulo varmistettava myös epidemian aikana

Merja Mäkisalo-Ropponen

Opiskelijoiden toimeentulo varmistettava myös epidemian aikana

”Olen saanut lukuisia huolestuneita yhteydenottoja sekä toisen asteen että korkeakoulujen opiskelijoita toimeentulon epävarmuudesta koronaepidemian vuoksi” sanoo kansanedustaja Merja Mäkisalo-Ropponen (sd). Poikkeustoimista johtuvat opintojen viivästykset ja esimerkiksi epävarmuus kesätöiden saatavuudesta ovat ajaneet monet opiskelijat taloudelliseen epävarmuuteen.

Hallitus on huomannut opiskelijoiden hankalan tilanteen ja sosiaali- ja terveysministeriö antoikin ohjeistuksen toimeentulotuen ehtojen tarkentamisesta, jossa opiskelijoilta ei ole tarpeen edellyttää poikkeustoimien aikana selvitystä opintojen edistymisestä tai kesätyöpaikkojen hakemisesta. Opintolainan nostoa ei myöskään ole tarpeen edellyttää tuleville kuukausille, ellei tosiasiallisesti opiskele.

Samoin Kela on antanut ohjeistuksen, että poikkeusoloista johtuvat opintojen hidastukset tai väliaikaiset keskeytykset ovat hyväksyttävä syy, eivätkä johda toimenpiteisiin opiskelijoiden osalta. On äärimmäisen tärkeää, että kaikkien yhteiskunnan eri ryhmien toimeentulo voidaan turvata epidemian aikana.

”On hyvä että, poikkeusolojen aikana viranomaiset reagoivat nopeasti ja opiskelijat eivät joudu taloudellisesti kestämättömään tilanteeseen heistä riippumattomista syistä. Opiskelumahdollisuuksien turvaaminen ja sillan rakentaminen yli epidemian on aivan keskeistä että, tulevaisuudessakin meillä on vahvaa osaamista ja koulutettuja ihmisiä, kun talouden toipuminen alkaa” Mäkisalo-Ropponen muistuttaa.

Lisätietoja:
Merja Mäkisalo-Ropponen, puh. 050 357 9090