Merja Mäkisalo-Ropponen: Tutkimukseen perustuva päätöksenteko on tärkeää epidemian aikanakin

Merja Mäkisalo-Ropponen

Tutkimukseen perustuva päätöksenteko on tärkeää epidemian aikanakin

”Hallitus esittää tuoreessa lisätalousarviossa 600 miljoonan lisäystä koronaepidemian vaatimien suojavarusteiden hankintaan. Tämä on todella kaivattu päätös ja toivottavasti niitä saadaan pian riittävästi myös kotihoidon työntekijöiden käyttöön, missä niistä on myös pulaa” sanoo kansanedustaja Merja Mäkisalo-Ropponen (sd).

Sairaanhoitajaliitto on toistuvasti esittänyt huolensa esimerkiksi epäselvistä ja koko ajan vaihtuvasta ohjeistuksesta. Nyt epäselvyyttä on esimerkiksi kankaisten kasvomaskien käytöstä sekä siitä, milloin oireiden ilmaannuttua mennään testeihin ja milloin jäädään kotiin sairastamaan tai jäädään karanteeniin. Ohjeet vaihtelevat alueittain ja tämä aiheuttaa paljon epävarmuutta ja turvattomuutta henkilöstössä. Olen saanut myös omaisilta huolestuneita kysymyksiä siitä, miten eri tavoin eri kunnissa ja alueilla toimitaan.

Ammattilaisten käytössä – siis myös kotihoidossa – suositellaan sekä tutkimusnäytön että WHO:n ohjeistusten perusteella kirurgisten hengityssuojainten käyttöä. Kankaisten maskien käyttöön liittyy selkeitä riskejä, eivätkä ne suojaa riittävästi tartunnoilta. Väärin käytettyinä ne voivat jopa lisätä tartuntariskiä. ”Ymmärrän hyvin, että kotihoidon luonteen vuoksi suojamaskien tarpeeseen ei ole osattu varautua ennakkoon, mutta nyt asiaan on kiinnitettävä nopeasti huomiota ja pikaisella aikataululla hoidettava asia kuntoon” Mäkisalo-Ropponen sanoo.

Kotihoidossa työskennellään juuri niiden ihmisten kanssa, joiden kohdalla on kansalaisia kehotettu erityiseen varovaisuuteen ja siksi työntekijöillä tulee olla asianmukaiset suojavarusteet. Terveiden kansalaisten käytössä kankaisesta maskista ei koidu samanlaista riskiä kuin ammattilaisten käytössä, jotka kohtaavat terveytensä puolesta haavoittuvammassa asemassa olevia.

”Tässä tilanteessa ei ole mitään järkeä etsiä syyllistä, vaan miettiä, miten päästään eteenpäin. Hyvä, että hallitus on myöntänyt lisärahoitusta suojavarusteiden hankintaan, koska suojautuminen on tärkeimpiä asioita epidemian leviämisen estämisessä. Kaikkein tärkeintä on, että otamme tästä opiksemme ja osaamme jatkossa varustautua paremmin. Ohjeistuksia laadittaessa kannattaa jatkossa hyödyntää paremmin olemassa olevaa tutkimusnäyttöä”, Mäkisalo-Ropponen päättää.

Lisätietoja:
Merja Mäkisalo-Ropponen, puh. 050 357 9090
Sairaanhoitaja, terveystieteiden tohtori, kansanedustaja (sd)