Rasmus Keinänen: Kriisin jälkeen on uudistusten aika

Koronaviruksen aiheuttama pandemia on asettanut yhteiskunnat ympäri maailman varsin uudenlaisen haasteen eteen. Taudin leviämisen estämistoimet sekä yleinen epävarmuus tulevasta ovat aiheuttaneet talouselämän pysähtymisen jopa kokonaan. Erityisen vaikeaan tilanteeseen ovat joutuneet yrittäjät, mutta lomautukset ja irtisanomiset koskevat myös muuta työikäistä väestöä laajalti. Tässä tilanteessa pohjoismaista hyvinvointivaltiota tarvitaan enemmän kuin pitkään aikaan.

Sosiaaliturvamme on kuitenkin nykyisellään kankeahko ja vaikea ymmärtää. On selvää, että pandemian laannuttua meillä on edessämme mallin perusteellinen uudistus, jotta jatkossa voimme joustavammin tukea eri ihmisryhmiä vaikeissa elämäntilanteissa sekä laajemmissa, koko yhteiskuntaa koskettavissa poikkeustilanteissa.

SDP:n Yleisturva-malli toisi kaikki saman perusturvan pariin. Yrittäjien lisäksi esimerkiksi apurahansaajat, urheilijat ja nollatuntisopimuksella työskentelevät olisivat saman, digitaalista tulotietoa hyödyntävän ja työntekoon kannustavan mallin piirissä. On selvää, että työnteon (ja myös työttömyyden) muodot muuttuvat entisestään tulevaisuudessa, ja juuri näihin haasteisiin Yleisturva vastaa.

Sanna Marinin hallitus on joutunut melko lyhyen kautensa aikana jo erittäin vaativiin paikkoihin. Kun tämä kriisi selätetään, on minulla täysi luotto siihen, että hallitus pystyy samalla päämäärätietoisuudella ajamaan läpi myös tarvitsemiamme yhteiskunnallisia uudistuksia. Sitä ennen keskitytään kuitenkin täysillä kriisin hoitamiseen.

Rasmus Keinänen
Demarinuorten liittohallituksen jäsen
Savo-Karjalan Demarinuorten piirihallituksen jäsen

Kirjoitus on julkaistu tänään ilmestyneessä Viikko Pohjois-Karjalassa.