Mäkisalo-Ropponen ja Eskelinen: Rinteen hallituksen lisätalousarvio näkyy vahvasti maakunnan liikennehankkeissa

Kansanedustajat Merja Mäkisalo-Ropponen ja Seppo Eskelinen iloitsevat Rinteen hallituksen ensimmäisen lisätalousarvion liikennepanostuksista, joilla saadaan vietyä eteenpäin merkittäviä hankkeita sekä Pohjois-Karjalassa että Pohjois-Savossa. Esityksessä varataan 77 miljoonaa Joensuun ratapihan ja asemaseudun parannuksen jatkamiseen sekä 55 miljoonaa Iisalmi-Ylivieska radan sähköistämiseen.

”Savo-Karjalaan on pitkään tavoiteltu merkittävää liikennehankkeiden rahoitusta” Eskelinen ja Mäkisalo-Ropponen sanovat. ”Suurin osa rahasta on usein valunut etelän ruuhka-Suomeen, nyt hallitus onneksi näkee koko Suomen liikenneverkon tasapuolisen kehittämisen tärkeyden. Tämä on elintärkeää niin talouden, työllisyyden kuin ihmisten arjenkin turvaamiseksi”.

Pohjois-Karjalan kannalta merkittävää on määräraha koko maakunnan liikenteen kannalta keskeisen Joensuun asemanseudun ja ratapihan parannuksen jatkamiseen. Parannukset vahvistavat liikenteen sujuvuutta ja turvallisuutta niin henkilöliikenteessä kuin teollisuuden kuljetuksissakin. Hankkeen arvioidut työllisyysvaikutukset ovat Joensuussa ja koko maakunnassa jopa yli 2000 henkilötyövuotta. ”Rahoituksen jatkuminen on merkittävä kädenojennus hallitukselta työllisyyden vahvistamiseksi, joka säteilee koko maakuntaan” Eskelinen sanoo.

”Ratapihan rahoitus vahvistaa positiivista kehitystä ja rohkaisee myös yksityisiä investointeja liikkeelle” Mäkisalo-Ropponen muistuttaa.” Se mahdollistaa uuden asuntotuotannon, hotellin Kimmelin laajentamisen sekä uusien liike- ja toimistotilojen käyttöönoton. Useat toimijat ovat jo ilmaisseet kiinnostustaan panostaa alueelle. Nyt hyvä kehitys saadaan vihdoin liikkeelle” Mäkisalo-Ropponen päättää.

Lisätietoja:
Merja Mäkisalo-Ropponen, puh. 050 357 9090