Jäsenviesti 9/2019

Puheenjohtajan terveiset

Toivottavasti politiikan syksy on käynnistynyt aktiivisesti eri puolilla piiriämme. Toverit eduskunnassa tekivät jo hallitusohjelman aikaan päätöksiä, joilla Suomen suunta muuttuu oikeudenmukaisempaan suuntaan Sipilän hallituskauden jälkeen ja sama muutossuunta jatkui budjettiriihessä.Kiitos erityisesti oman alueemme kansanedustajille, ja positiivista energiaa ja vahvoja vaikuttamisen paikkoja tulevaan syksyyn teistä jokaiselle.

Piirissä valmistaudutaan kovaa vauhtia marraskuun lopun piirikokoukseen. Ensi vuoden talous- ja toimintasuunnitelmien lisäksi kokouksella on edessään henkilövalinnat piirihallitukseen. Lämpimästi toivotan teistä jokaista harkitsemaan, olisitko käytettävissä piirihallituksen antoisaan työskentelyyn. Ensi vuotta leimaavat erityisesti puoluekokoukseen valmistautuminen ja itse kokous, sekä vuonna 2021 pidettäviin kuntavaaleihin valmistautuminen. Tällä porukalla on syytä varmistaa, että myös kuntavaaleissa olemme kannatuksessa ykkössijalla. Suomalaisten hyvinvointiin vaikutetaan paljon myös kuntapäätöksenteossa, joten tuumaakaan ei anneta periksi hyväosaisia suosivan politiikan tekijöille. Nyt jo on hyvä aika kysellä kaverin halukkuutta ehdokkaaksi.

Neeta Röppänen

Politiikan ajankohtaiset kuulumiset

Eduskunnan syksyn merkittävimpänä asiana tulee olemaan ensi vuoden talousarvion käsittely. Budjetti lähtee toteuttamaan määrätietoisesti hallitusohjelman linjauksia. Kun maailmantalouden näkymät synkkenevät tarvitaan aktiivista kansallista talouspolitiikkaa.

Erityisesti nyt panostuksia tehdään työllisyyden vahvistamiseen palkkatuen ja TE-keskusten määrärahoja lisäämällä, yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen resurssien vahvistamiseen ja ammatillisen koulutuksen tilanteen korjaamiseen. Oikeudenmukaisuutta tuetaan korottamalla lapsiperheiden ja ikäihmisten sekä opiskelijoiden tukea.

Yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen perusrahoitusta korotetaan hallitusohjelman mukaisesti 60 miljoonalla heti ensi vuodesta alkanen. Määräraha vahvistaa koulutuksen ja tutkimuksen keskeistä roolia niin Itä-Suomessa kuin koko maassa. Osaamisen vahvistaminen on elintärkeää myös työllisyyden kannalta.

Budjetissa Puhoksen liittymän ja Kuopion Muuruveden taajamateiden parantamiseen osoitettu rahoitus vahvistavat Itä-Suomen elinkeinoelämän kuljetusten toimivuutta ja liikenneturvallisuutta. Yhdessä perusväyläpidon rahoituksen korotuksen kanssa ne vahvistavat hallituksen linjaa, että koko maamme liikenneverkon tasapuolinen kehittäminen on tärkeää niin työllisyyden kuin alueiden elinvoiman kannalta.

Seppo Eskelinen
kansanedustaja

Edustajistovaalit

Itä-Suomen yliopiston edustajistovaalit tulevat taas! Ehdokashankinta on jo täydessä vauhdissa, ja viralliset vaalilistat on jätettävä vahvistukseen 3.10.2019. Ennakkoäänestys on käynnissä 29.10.-1.11., ja varsinainen vaalipäivä 6.11.2019.

Opiskeletko Itä-Suomen yliopistossa? Kiinnostaako opiskelijapolitiikka ja yliopiston päätöksentekoon osallistuminen? Tule ehdokkaaksi Demariopiskelijoiden listalle! Olet vaalikelpoinen, jos olet maksanut ylioppilaskunnan jäsenmaksun, eli olet oikeutettu opiskelijakorttiin. Ehdolle lähteminen ei vaadi suuria ponnistuksia, sillä me teemme kampanjatyötä puolestasi. Jokainen vaaleissa mukana oleva tukee Demariopiskelijoiden ja koko puolueen työtä! Lisätietoja vaaleista antaa vaalivastaava Anni Torni (anni.torni(a)demarinuoret.fi)

Piirikokouskutsu

Kutsu piirijärjestön sääntömääräiseen syyskokoukseen

Aika                   22. -23.11.2019,

Piirikokous alkaa lauantaina klo 09.30. Perjantain seminaari alkaa klo 18.00.

Paikka              Break Sokos Hotel Bomba, Kalevanhovi kokoustila

Tuulentie 10, 75500 Nurmes

Käsiteltävät asiat

-hyväksyä piirijärjestölle talousarvio ja vahvistaa toimintasuunnitelma seuraavaa kalenterivuotta varten
-piirihallituksen ja piirin puheenjohtajiston valinta kaksivuotiskaudelle
-piirikokousaineiston sähköinen jakelu tulevissa kokouksissa
-puoluekokousedustajien valintamenettelystä päättäminen, esitys edellisien vuosien tapaan eli vaaliyhtymien muodostaminen ja harvaan asuttujen alueiden huomioiminen
-piirikokoukselle tehtävien aloitteiden käsittely
-muut syyskokouksen 12 §:n säätömääräiset asiat

Aloitteet on toimitettava lausunnon antoa varten piirihallitukselle 31.10.2019 mennessä.  Ehdollepanot puheenjohtajiston ja piirihallituksen tehtäviin tulee lähettää 31.10.2019 piiritoimistolle, jos haluaa että piiri tiedottaa ehdokkaasta piirin jäsenille ennen kokousta. Aloitteet ja ehdokkaaksi ilmoittautumiset kirjallisina osoitteeseen: Savo-Karjalan Sosialidemokraatit ry, Kauppakatu 32, 80100 tai sähköpostilla tuomas.timonen(a)sdp.fi.

Piirikokousedustajina toimivat puolueosastojen vuodelle 2018 valitsemat kokousedustajat. Äänioikeutettuja ovat vain jäsenmaksun maksaneet edustajat.  Piirikokouksen yhteydessä järjestetään seminaariosuus perjantaina. Seminaarissa käsitellään hallitusohjelman sisältöä piirin kansanedustajien toimesta.  Majoittumisesta ja seminaariohjelmasta tulee tarkemmat tiedot osastoille vko 40 aikana.

Piirihallitus

Puolueosastojen syyskokouksista

Uusi toiminnanjohtaja kiertää syksyllä vaalipirissä paikallisosastojen kokouksissa. Kutsukaa toiminnanjohtaja syyskokouksiin tai muihin kokouksiin syksyn aikana. Kalenteri täyttyy nopeasti, joten ajankohta kannattaa ilmoittaa ajoissa. Toiminnanjohtaja esittäytyy ja kertoo piirin tulevasta toiminnasta.

Puolueosastojen olisi syyskokouksissa hyvä miettiä puoluehallituksen, puoluevaltuutettujen ja piirihallituksen ehdokkaita omista osastoistaan. Samoin menettelytapavaliokunnan edustaja piirikokouksessa on hyvä sopia ajoissa. Piirikokousedustajat tulee myös valita ensi vuodelle. Jos jokin askarruttaa olkaa yhteydessä piiritoimistolle kaikissa kysymyksissä, jotka liittyvät järjestölliseen toimintaan liittyen piiriin tai puolueosaston toimintaa.

Ota yhteyttä Tuomas Timonen, toiminnanjohtaja,  p. 0400 990 949

Tulevat tapahtumat

29.9. klo 14 Joensuun Työväentalo (os. Yläsatamakatu 7 B, 2 krs, Talous ja terveys -keskustelutilaisuus, keskustelemassa kansanedustajat Seppo Eskelinen ja Merja-Mäkisalo Ropponen.

7.10. Kunta- ja omistajaohjaus ministeri Sirpa Paatero Kuopiossa ja Joensuussa

klo 10 Kuopiossa yleisötilaisuus Ramin konditoriossa (Puijokatu 23, kauppakeskus Sektori), ministeriä haastattelemassa kansanedustaja Tuula Väätäinen

klo 18-19.00 Joensuun Työväenyhdistyksen (Yläsatamakatu 7 B, 2 kerros) tiloissa yleisötilaisuus, ministeri kertoo hallitusohjelman sisällöstä ja mahdollisuus esittää kysymyksiä ministerille

19.10. SDP:n  valtakunnallinen toimintapäivä. Demarit kysyvät mitä sinulla on sydämellä ja kohtaavat ihmisiä julkisilla paikoilla.

26.10. Valtimolla Työväenyhdistyksien liittymisjuhla. Ohjelmassa soppatykki Valtimon K-Marketilla, jonka jälkeen Valtimon työväentalolla juhlaseminaari.  Valtimon kirkonkylän työväenyhdistyksen liittäminen Nurmeksen työväenyhdistyksen on tapahtunut tänä syksynä ja tämän kunniaksi tilaisuus järjestetään.

4.11. ministeri Timo Harakka Kuopiossa

15.11.2019 Listojen jättö hiippakuntavaaleissa- ja kirkolliskokousvaaleissa. Kirkolliskokousvaalit ja hiippakuntavaalit ovat tulossa ensi keväänä. Piiri ei koordinoi kampanjoita. Puolueelta on saatavissa ohjeistusta vaaleihin liittyen. Piiritoimistoon voi olla yhteydessä, jos kiinnostuneita löytyy. Puolueen seurakuntavaaliohjelma toimii ohjelmallisena pohjana tarvittaessa.

22. -23.11.2019 Piirikokous ja seminaari, Break Sokos Hotel Bomba, Kalevanhovi kokoustila, Tuulentie 10, Nurmes

Lämpimin syysterveisin,

Neeta Röppänen                        Tuomas Timonen