Piekkala on valinnut puolensa

Juha Pakarisen vastine Karjalaisen pääkirjoitukseen 23.1.2020

Sanomalehti Karjalaisen pääkirjoitus otti kantaa valtakunnan sovittelija Vuokko Piekkalaan kohdistuneeseen kritiikkiin, että ”keskusjärjestöillä ei ole halua päättää keskitetysti KiKy-tuntien kaltaisista periaatteellisiksi muuttuneista peruslinjauksista, eivätkä liitot siihen kykene.” Pääkirjoituksen kirjoittaja mainitsee kyllä Piekkalan tehneen virheen julkisilla ulostuloillaan. Ja se on kyllä otettu AY-liikkeessä vallan mainiosti vastaan, sillä juuri Piekkala itse rajasi ne asiat, joista pääkirjoittaja ei muistanut tässä vaiheessa mainita, jotka eivät Piekkalan mielestä kuuluisi hänen hallinnoimaan sopimuspöytään? Ja sitten pääkirjoittaja vielä ihmettelee, että miksi on tehty kantelu Piekkalan toiminasta?

Jos valtakunnan sovittelija rajaa jo valmiiksi omia kantojaan siitä, että mistä hän haluaa neuvotella ja mista ei, niin eikö juuri tämä, jos mikä, ole valmiiksi sovittua toisen neuvotteluosapuolen kanssa? Pääkirjoitaja vielä mainitsee, että ”työmarkkinajärjestöissä ei nyt pitäisi kuitenkaan enemmälti syyttää peiliä siitä, jos niiden oma naama on vino?” Siis mitä ihmettä, kenen naama tässä on vino, jos Piekkala tykkää olla neuvottelujen jälkeen työnantajien kanssa sillä aikaa, kun vastaneuvottelijat poistuvat paikalta? Kyllä Piekkala on tehnyt oman linjauksensa täysin selväksi siitä, että kenen saappaissa sillä on mukavin kulkea. Mutta mistä minä nämä asiat tiedän? En ole itse henkilökohtaisesti neuvottelupöydässä, vaan kuitenkin siinä neuvottelupöydän kuuloetäisyydellä.

Juha Pakarinen
Pääluottamusmies