Seppo Eskelinen: Saimaan kanavan inestoinnit saatava liikkeelle

Yleinen 13:37

Saimaan alueen neljä maakuntaa toteuttavat parhaillaan Navi Saimaa hanketta, jolla kehitetään sisävesiliikennettä Saimaan kanavalla ja syväväylillä. Maakuntien hanke tukee vahvasti hallituksen
ilmasto- ja työllisyyspolitiikka sekä elinvoiman vahvistamista koko Itä-Suomessa. Saimaan kanava ja syväväylä ovat tärkeä osa itäisen Suomen liikenneverkkoa. Väylä kuuluu myös EU:n laajuiseen TEN-T verkkoon.

Kanavan rakenteet ovat vanhentuneet ja alaportit on uusittu 2018-19. Kanavan tulevaisuuden ja Itä-Suomen vesiliikenteen tulevaisuuden turvaamiseksi olisi pikaisesti käynnistettävä yläporttien
uusiminen sekä sulkuvälin pidentäminen. Tällä turvattaisiin Itä-Suomessa rahtiliikenteen ja sisävesimatkailun kehittymisnäkymät. Hanke mahdollistaa entistä isompien laivojen Saimaalla liikkumisen. Lastinottokyky kasvaa jopa 30-40%. Alusten kyky suluissa talviolosuhteissa paranee ja uutta matkustajakalustoa voisi tulla Saimaan vesistön matkailuliikenteeseen.

Hankkeella on kiire koska kansainvälisen merenkulkujärjestön painolastivesisopimus astuu voimaan 2024 syksyllä. Sopimus edellyttää liikennettä harjoittaville aluksille erillistä painoveden poistolaitteistoa. Arvio kustannuksista on alusta kohden 160-200 tuhatta. Saimaalla liikennöivät varustamot ovat varovaisia investoinneissaan, jos sulkuvälin pidennystä ei tule mutta ovat ilmoittaneet investointi halukkuudesta isompaan kalustoon, jos investoinnit toteutuvat ja heidän kuljetuskapasiteettinsa kasvaa. Isomman kaluston kapasiteetti kasvaisi 2300 tonnista noin 3200
tonniin. Liikenneministeri Harakka onkin todennut, että Itä-Suomen teollisuuden pitää osoittaa sitoutumista vesiliikenteen kuljetuksiin, jotta hanke etenisi. Teollisuus onkin positiivisesti reagoinut liikenneministerin vaateeseen.

Saimaan altaan piirissä olevien satamien eli Siilinjärven, Kuopion, Varkauden, Joensuun, Puhoksen, Savonlinnan, Imatran, Joutsenon ja Lappeenrannan satamien osalta tämä olisi myös isokehittämissysäys.

Nyt tarvitaan päätöksiä Itä-Suomen elinvoiman ja liikenteen kehittämisen eteen jo tämän vuoden puolella. Hankkeen kustannusarvio on noin 80 miljoonaa euroa. Kanava päätöstä ei saa siirtää
odottamaan parlamentaarisen liikennetyöryhmän työn valmistumista syksylle 2021.

-Seppo Eskelinen
Kansanedustaja (sd)/ Liikenne- ja viestintä valiokunta